Drugi lot elektrycznego samolotu w Europie. W Polsce
8 czerwca, we Wrocławiu, rozpoczął się pierwszy w Polsce przelot samolotu elektrycznego, który w ciągu kilku dni zakończy się w stolicy. To drugi po Finlandii taki przelot w Europie – podały służby prasowe firmy Fortum, organizatora przelotu.
W ciągu kolejnych czterech dni seryjnie produkowany samolot Pipistrel Alpha Electro pokona trasę ze stolicy Dolnego Śląska do Warszawy, odwiedzając po drodze Górny Śląsk i Częstochowę. Fortum chce w ten sposób zbierać potrzebne doświadczenia i wiedzę na temat ładowania akumulatorów pracujących w takich maszynach – napisano w przesłanym PAP komunikacie.
Fortum wspiera
„Zebrane informacje chcemy wykorzystać w przyszłości w rozwoju i budowie infrastruktury lotniczej do ładowania samolotów. (…) jesteśmy pionierem rozwoju technologicznego sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych. Tylko w krajach nordyckich sieć Fortum Charge&Drive liczy ponad 3000 ładowarek, co czyni z Fortum lidera w najbardziej zaawansowanym pod względem elektromobilności regionie świata” – powiedział cytowany w komunikacie Jacek Ławrecki, rzecznik prasowy Fortum.
Jak podano, organizowany przelot elektrycznego samolotu z Wrocławia do Warszawy będzie drugim po Finlandii tego typu wydarzeniem w Europie organizowanym przez fińską spółkę, która produkuje energię elektryczną i cieplną.
„W przeciwieństwie do doświadczeń prowadzonych przez Fortum w Helsinkach, lot samolotu w Polsce będzie jednak znacznie dłuższy. Firma liczy, że dzięki temu uda się zebrać więcej danych i obserwacji, które w przyszłości zostaną wykorzystane do rozwoju sieci ładowarek przeznaczonych dla tego typu maszyn” – czytamy w komunikacie.
Samolot Pipistrel Alpha Electro jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym samolotem ultralekkim o napędzie elektrycznym. Dwuosobowa maszyna, która wzbiła się w polskie niebo, wyposażona jest w silnik elektryczny 60 kW. Jego prędkość przelotowa to 157 km/h. Bateria o pojemności 21 kWh jest w stanie zapewnić mu energię na 55-minutowy lot – z półgodzinną rezerwą baterii. Ładowanie ładowarką o mocy 20 kW trwa godzinę.(PAP)
autor: Roman Skiba
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze