Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rada Społeczna ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego rozpoczęła pracę

infoair
26.06.2019 08:34
0 Komentarzy

Robert Pindora zgminy Baranów został przewodniczącym Rady Społecznej do spraw Centralnego PortuKomunikacyjnego, a Artur Konarski z Wiskitek i Tomasz Tondera z Teresinawiceprzewodniczącymi – poinformowała spółka CPK.

Rada ma m.in. doradzać w procesie przejmowania nieruchomościpod budowę CPK. We wtorek odbyło się pierwsze, inauguracyjne spotkanie RadySpołecznej do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. W jego trakcie wybranoRoberta Pindora z gminy Baranów na przewodniczącego Rady oraz dwóchwiceprzewodniczących: Artura Konarskiego z Wiskitek i Tomasza Tondera zTeresina.

„Przewodniczący Rady jest odpowiedzialny m.in. zaprzygotowanie listy spraw do omówienia podczas jej posiedzeń z uwzględnieniempropozycji jej członków i koordynatora” – poinformowano we wtorkowymkomunikacie.

Spółka przekazała, że zgodnie z regulaminem Rady Społecznej,inauguracyjne posiedzenie zwołali wójtowie Baranowa, Teresina i Wiskitek. Podkoniec maja radni z tych gmin wybrali 15-osobowy skład Rady. Rada Gminy Baranówwskazała swoich przedstawicieli 28 marca, Wiskitki – 20 maja, a Teresin – 23maja.

„Chciałbym w maksymalny, możliwy sposób pogodzićplanowaną inwestycję z interesem mieszkańców. Oczywiście, o tym nie jesteśmy wstanie rozstrzygać zza biurka w Warszawie, dlatego Rada Społeczna będzie pełnićtak istotną rolę. Zamierzam dołożyć najwyższych starań, żeby procesinwestycyjny został przeprowadzony z poszanowaniem dla mieszkańców” -powiedział cytowany w komunikacie pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild.

Jak dodał, Rada na pierwszym spotkaniu ustaliła priorytetyswoich działań. Zgodnie z nimi będzie m.in. doradzać spółce w sprawachzwiązanych z pozyskiwaniem nieruchomości, przedstawiając swoje rekomendacjedotyczące sposobu prowadzenia ich wykupu.

„Jestem przekonany, że współpraca z Radą pozwoli namzaplanować działania z tym związane w sposób uwzględniający oczekiwaniamieszkańców. Liczymy na głos Rady także w sprawie spodziewanych kierunkówrozwoju gmin Baranów, Teresin i Wiskitki. Efektem tej współpracy będzieopracowanie przez spółkę programu społecznej odpowiedzialności biznesu, któregobezpośrednimi beneficjentami będą tutejsi mieszkańcy” – powiedziałpełniący obowiązki prezesa w spółce CPK Piotr Malepszak.

Rolę koordynatora Rady Społecznej, wyznaczonego przezpełnomocnika rządu ds. CPK i zarząd spółki celowej, pełni Rafał Garpiel.Koordynator uczestniczy w posiedzeniach Rady, odpowiadając za wymianęinformacji między Radą, pełnomocnikiem rządu ds. CPK i spółką.

Spółka przekazała, że Rada Społeczna będzie doradzaćpełnomocnikowi rządu ds. CPK i spółce celowej CPK „w sprawach istotnychdla społeczności lokalnych”.

„Inwestycja wymaga nabycia na rzecz Skarbu Państwagruntów znajdujących się obecnie w rękach prywatnych. W ramach przygotowań dobudowy spółka CPK zakłada prowadzenie negocjacji z właścicielami, które będziemożliwe po precyzyjnym określeniu granic inwestycji” – czytamy.

Spółka przekazała, że na potrzeby CPK w trwają prace”nad zabezpieczeniem w zasobach Skarbu Państwa nieruchomości zamiennychróżnych typów odpowiadających potrzebom mieszkańców terenu inwestycji”.”Trwa identyfikacja i analiza nieruchomości pod katem przydatności jakogruntów zamiennych. Pod uwagę brane są działki zarządzane m.in. przez LasyPaństwowe, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, Agencję Mienia Wojskowego iKrajowy Zasób Nieruchomości” – napisano.

Jak wynika z szacunków Ministerstwa Infrastruktury, w wynikubudowy CPK powstanie łącznie prawie 150 tys. miejsc pracy, w tym ok. 40 tys. wbezpośrednim otoczeniu węzła przesiadkowego oraz ok. 110 tys. w gałęziachgospodarki powiązanych z inwestycją.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowymiędzy Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy idrogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, naobszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność,który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Wskład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portulotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd międzyWarszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane doprzepustowości ok. 100 mln pasażerów. Do końca 2019 r. mają się zakończyć praceprzygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.


Komentarze