Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jest wykonawca przebudowy i rozbudowy terminalu lotniska w Pyrzowicach

infoair
27.06.2019 10:32
0 Komentarzy

ZarządzająceMiędzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach GórnośląskieTowarzystwo Lotnicze wybrało w trybie przetargu nieograniczonego wykonawcęprzebudowy i rozbudowy terminalu pasażerskiego B. Inwestycja ma kosztować 77,4mln zł.

„Rozbudowa i modernizacja terminalu pasażerskiego B mana celu zwiększenie przepustowości lotniska w kontekście rosnącej liczbyobsługiwanych podróżnych. Ponadto spełniamy w ten sposób planowane wymogizwiązane z podwyższeniem norm systemu kontroli bezpieczeństwa bagażyrejestrowanych. Ze względu na to, że prace budowlane będą toczyć się natętniącym życiem, lotniskowym organizmie, realizacja tego projektu będziewiązała się z pewnymi utrudnieniami dla pasażerów. Już teraz chciałbymprzeprosić za wszelkie niedogodności i zapewnić, że razem z wykonawcą robótbędziemy robili wszystko, żeby je zminimalizować” – powiedział prezes GTLArtur Tomasik.

Jak podało w czwartek GTL, zwycięzcą procedury przetargowej,w której oferty złożyło pięć podmiotów, została firma „Promus RudaŚląska” Sp. z o.o. Projekt przebudowy terminalu pasażerskiego Bprzygotowało Przedsiębiorstwo Spółdzielcze „Budoprojekt” w Katowicach.Koszt inwestycji to 77,4 mln zł netto.

Jej celem jest usprawnienie pracy lotniska dzięki stworzeniunowego układu funkcjonalnego, który ma poprawić wydajność i jakość obsługipasażerów oraz dostosować system kontroli bezpieczeństwa do wyższych, planowanychnorm.

W ramach inwestycji o 40 proc. – do 17,2 tys. m kwadratowych- zwiększy się powierzchnia użytkowa budynku, a jego wnętrze zostanieprzebudowane i odnowione. Od strony parkingów powstanie nowa elewacja, któraarchitektonicznie będzie spójna z elewacjami terminali pasażerskich A i C,dzięki czemu poprawi się estetyka południowej części infrastrukturyterminalowej. Istotną zmianą będzie przesunięcie o ok. 17,5 m fasady terminalupasażerskiego B na południe i zrównanie jej z linią terminalu C, co umożliwipołączenie budynków.

Wewnątrz ogólnodostępnej hali zmiany będą polegać narozdzieleniu poziomami strefy stanowisk kontroli biletowo-bagażowej ze strefąkontroli bezpieczeństwa. Aktualnie obydwie znajdują się na parterze. W nowejstrefie kontroli bezpieczeństwa, która powstanie na pierwszym piętrze, z 6 do 8wzrośnie liczba stanowisk kontroli bezpieczeństwa. Z kolei parter budynkubędzie przeznaczony tylko pod stanowiska kontroli biletowo-bagażowej, którychliczba wzrośnie z 18 do 28. Dwa stanowiska będą przeznaczone do samodzielnejodprawy biletowej, z możliwością samodzielnego nadania bagażu rejestrowanego.Komunikację pomiędzy parterem a pierwszym piętrem zapewnią ruchome chodniki,tzw. travelatory.

W hali odlotów, za stanowiskami kontroli bezpieczeństwa, napasażerów pyrzowickiego lotniska również będą czekać duże zmiany. Znaczącowzrośnie powierzchnia hali, a dodatkowe powierzchnie zostaną przeznaczone m.in.na powiększony salonik Executive Lounge oraz ogólnodostępną restaurację zwidokiem na płytę lotniska. Powstanie nowa strefa sklepów wolnocłowych. Projektzakłada także budowę trzech zewnętrznych klatek schodowych. Każda będzie miećdwa niezależne ciągi dla pasażerów, dzięki temu liczba bramek do boardinguwzrośnie z 10 do 16. Powstanie też nowa bagażownia o maksymalnej wydajności1885 bagaży na godzinę.

Rozbudowa i modernizacja terminalu pasażerskiego B będziesię jednak wiązała się z pewnymi utrudnieniami dla pasażerów. Prace budowlanerozpoczną się we wrześniu 2019 r. i potrwają najdalej do końca pierwszej połowy2021 r. Wstępny harmonogram, który może ulec jeszcze niewielkiej zmianie,zakłada, że do 31 sierpnia 2020 roku podstawowe funkcjonalności związane zodprawą, kontrolą bezpieczeństwa i boardingiem pasażerów będą dostępne. Odpoczątku III kwartału 2020 roku terminal pasażerski B zostanie zamknięty dokońca pierwszego półrocza 2021 r.

W trakcie czasowego wyłączenia terminalu B, podróżujący dokrajów strefy Schengen obsługiwani będą w terminalu pasażerskim A oraztymczasowym terminalu pasażerskim T. Na potrzeby tego obiektu zaadaptowany zostanietzw. stary terminal cargo.

Po zakończeniu modernizacji terminalu pasażerskiego B rocznaprzepustowość obiektu wzrośnie z 2 mln do 4 mln pasażerów, a przepustowośćcałej infrastruktury terminalowej z 6 do 8 mln podróżnych.

Obecnie katowickie lotnisko ma trzy terminale pasażerskie:Terminal A, w którym obsługiwany jest ruch wylotowy do krajów nienależących dostrefy Schengen, terminal B, z którego korzystają pasażerowie podróżujący dokrajów należących do strefy Schengen oraz terminal C, w którym obsługiwany jestcały ruch przylotowy.

Terminal B został oddany do użytku w lipcu 2007 roku. Dopołowy 2015 roku obsługiwany był w nim cały ruch wylotowy i przylotowy pomiędzyKatowice Airport, a krajami strefy Schengen. W połowie 2015 r. w terminaluzlikwidowano funkcje przylotowe, które przekazano do nowootwartego terminalupasażerskiego C. W ciągu 12 lat funkcjonowania terminalu B (od lipca 2007 r. dolipca 2019 r.) obsłużono w nim około 14 mln podróżnych, w tym samym czasie zsiatki połączeń Katowice Airport skorzystało około 37,3 mln pasażerów.


Komentarze