Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Parkingowe zmiany na lotnisku w Pyrzowicach

infoair
10.07.2019 10:30
0 Komentarzy

Nowa organizacja ruchu zostanie wprowadzona w środę – 10lipca – na parkingu przed terminalami pasażerskimi katowickiego lotniska.Powstała tam nowa, szersza strefa wyjazdowa. Wnoszenie opłat za parking będziemożliwe tylko w automatach parkingowych lub ew. do 50 zł zbliżeniowo przy bramkach.

Jak poinformował Piotr Adamczyk z biura prasowego KatowiceAirport, zarządzające lotniskiem Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze (GTL)uruchomi w środę nową strefę wyjazdową, jednocześnie zamykając bramki dotądsłużące do opuszczenia parkingu przed terminalami.

Uruchomienie nowej strefy ma poprawić płynność i szybkośćwyjazdu z parkingu. Na bramkach wyjazdowych system zeskanuje bowiem tablicerejestracyjną i – jeśli wcześniej w automacie zostanie wniesiona opłata -otworzy szlaban automatycznie. W razie ewentualnego błędnego odczytu, awaryjniebędzie można użyć biletu parkingowego.

Strefa wjazdowa

Nowa strefa wyjazdowa liczy sześć bramek (dotychczas byłycztery) jest zautomatyzowana i samoobsługowa. Płatność za korzystanie zinfrastruktury parkingowej, znajdującej się przed terminalami pasażerskimi,możliwa będzie tylko w automatach płatniczych (gotówką lub kartą) lubzbliżeniowo kartą (do 50 zł) przy stanowiskach wyjazdowych.

Na lotnisku zamontowano dziewięć automatów parkingowych.Trzy znajdują się w ogólnodostępnej hali terminalu pasażerskiego C(przylotowego), po jednym w terminalach pasażerskich A i B. Ponadto jedenautomat znajdzie się na wysepce przed terminalem C i jeden na wysepce przedterminalem A. Dwa automaty ustawiono bezpośrednio przed strefą wyjazdową.

Wjazd na parkingi przed terminalami lotniska pozostaniepłatny. Zwolnienie z opłat do 30 minut będą mogli otrzymać tylko kierowcy zważną „kartą parkingową osoby niepełnosprawnej”. Tacy kierowcy powinni zgłosićsię w tym celu do obsługi parkingu lub do punktu informacji w terminalupasażerskim A.

I etap rozbudowy

Uruchomienie nowej strefy wyjazdowej z parkingu przedterminalami (nosi on oznaczenie P1), oznacza zakończenie pierwszego etapurozbudowy tamtejszej infrastruktury parkingowej. W drugim etapie, na przełomielipca i sierpnia br., na parkingu P1 do użytku zostanie oddanych 660 nowychmiejsc postojowych.

Dzięki tej inwestycji liczba miejsc na parkingu P1 wzrośniedo 2160. Łącznie z miejscami na parkingu P2, służącym często pasażerom lotówczarterowych, liczba miejsc na własnych parkingach Katowice Airport(niezależnie od parkingów prywatnych wokół lotniska) wyniesie ok. 6,7 tys.

„Ze względu na specyfikę ruchu w Katowice Airport, któryjest największym polskim portem w segmencie obsługi ruchu czarterowego,parkingi i drogi wewnętrzne są dla nas istotnym elementem infrastruktury. Wramach zaplanowanego do 2025 r. programu rozbudowy lotniska będziemykonsekwentnie rozwijać infrastrukturę parkingową” – zadeklarował prezes GTLArtur Tomasik.

„W przyszłym roku wybierzemy wykonawcę przebudowy układudrogowego. Od ostatniego ronda na drodze wojewódzkiej nr 913, które znajdujesię przed lotniskiem, układ drogowy zostanie całkowicie przebudowany” -zapowiedział, cytowany przez Adamczyka, Tomasik.

Jak wyjaśnił prezes GTL, droga zostanie poprowadzona m.in.pod wiaduktem rewitalizowanej linii kolejowej nr 182 Zawiercie-Tarnowskie Góry,która zapewni połączenie kolejowe z lotniskiem. Następnie pobiegnie do nowegoronda, skąd w lewo będzie można dotrzeć nową drogą w stronę terminali, a w prawow stronę miasteczka cargo.

Dalsze plany

Lotnisko obecnie pracuje także nad koncepcjązagospodarowania gruntów, na których znajdują się m.in. stara wieża kontrolilotów, tzw. budynek wielofunkcyjny i parking P2. Na tym terenie GTL chce wprzyszłości wybudować m.in. terminal centralny z infrastrukturą towarzyszącą, wtym parkingami wielopoziomowymi.

Parkingi wielopoziomowe powstaną przy tym szybciej, niżplanowany terminal centralny: Katowice Airport chce do 2025 r. dysponować ok.20 tys. miejsc postojowych w dobrym standardzie, w tym w znacznej mierzewłaśnie na parkingach wielopoziomowych.

Infrastruktura drogowa i parkingowa to część procesuinwestycyjnego na i wokół katowickiego lotniska. W listopadzie ub. roku GTLzakończyło pierwszy etap rozbudowy płyty postojowej samolotów cargo z czteremastanowiskami. Drugi etap rozbudowy płyty cargo o kolejne cztery stanowiskazakończy się w IV kw. br.

W drugiej połowie tego roku rozpocznie się też budowakolejnej płyty postojowej, dla dziewięciu samolotów, która połączy dwie istniejącepłyty postojowe: zachodnią i wschodnią. Budowa tej płyty to także pierwszy etapprzedsięwzięcia związanego z rozbudową bazy obsługi technicznej. Gruntyznajdujące się przed nową płytą przeznaczone są pod dwa nowe hangary.

W III kw. br. wystartuje przebudowa i rozbudowa terminalupasażerskiego B oraz budowa centralnej wartowni. W tym roku zakończy się teżprzygotowywanie koncepcji zagospodarowania centralnej części portu, którapozwoli określić wielkość i lokalizację nowego, centralnego terminalupasażerskiego wraz z powiązaną z nim infrastrukturą.

Ponadto GTL chce w najbliższych latach zrealizować takieprojekty jak: nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, bazapaliwowa, nowa baza działu eksploatacji lotniska, czy rozbudowa terminalucargo. Nadal zwiększana będzie liczba stanowisk postojowych samolotów. Nalotnisku inne inwestycje prowadzą też partnerzy GTL.(PAP)

Komentarze