Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Miejsce przekopu przez Mierzeję Wiślaną – do końca roku

infoship
27.04.2017 08:12
0 Komentarzy

Ostateczna decyzja lokalizacyjna dotycząca budowy kanałuprzez Mierzeję Wiślaną powinna zapaść jeszcze w tym roku ? informuje w rozmowiez PAP Grzegorz Witkowski, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugiśródlądowej.

-„W tej chwili są prowadzone badania dotyczące ruchurumowiska, jest przygotowywana koncepcja inwestycji, dokumenty dotycząceoddziaływania na środowisko. Raportu środowiskowego możemy spodziewać sięrównież w tym roku, ale na ostateczną decyzję środowiskową trzeba będziepoczekać do roku 2018. Zgodnie z umową do końca wakacji przyszłego roku ma byćgotowy projekt wykonawczy kanału żeglugowego” – powiedział Witkowski.

-„Na obecnym etapie zbyt wcześnie mówić o oddziaływaniuinwestycji na środowisko czy też o ewentualnych działaniach kompensacyjnychzwiązanych z przedsięwzięciem, takich jak sztuczne wyspy na Zalewie Wiślanymitp. Musimy zaczekać na zakończenie wspomnianych prac” – dodał wiceminister.

Witkowski przyznał, że budowa kanału w okolicy Nowego Światuw gminie Sztutowo (między Skowronkami a Przebrnem) jest bardzo prawdopodobna.”Ostateczną i optymalną lokalizację będzie można wskazać jednak dopiero poprzygotowaniu wspomnianego raportu środowiskowego ” – zastrzegł.

Wiceminister zapewnił, iż resort jest w stałym kontakcie zKomisją Europejską, która czeka przede wszystkim na decyzję środowiskowądotyczącą budowy. „Będą zachowane wszelkie procedury i dyrektywy. Nikt niezamierza iść na skróty” – podkreślił.

Witkowski przypomniał, iż połączenie Zalewu Wiślanego iZatoki Gdańskiej kanałem przez Mierzeję Wiślaną to jedna z priorytetowychinwestycji obecnego rządu i Ministerstwa Gospodarki Morskiej i ŻeglugiŚródlądowej. Kanał w nowej sytuacji geopolitycznej Polski i wschodnich obszarówUnii Europejskiej ma obecnie znaczenie przede wszystkim ze względu na potrzebęzwiększenia bezpieczeństwa tej części Polski i wschodniej granicy Unii.Realizacja projektu umożliwi swobodny i nieograniczony dostęp jednostekMarynarki Wojennej i Straży Granicznej do portów Zalewu Wiślanego. Budowa drogiwodnej będzie rzeczywiście gwarantem bezpieczeństwa morskiego naszego kraju.

Bardzo istotne są też aspekty rozwoju gospodarczego iturystycznego tych obszarów. Nowa droga wodna umożliwi swobodną żeglugę statkówmorskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będącychportami Unii Europejskiej.

-„Obecnie cały transport i cała żegluga pomiędzy ZalewemWiślanym a Zatoką Gdańską jest uzależniona od Federacji Rosyjskiej. Nie możemysię godzić na to, by Moskwa decydowała o tym, jakie jednostki i kiedy wpłyną zZatoki Pomorskiej na Zalew i odwrotnie” ? powiedział podsekretarz stanuprzypominając, że w Elblągu utworzono dowództwo wielonarodowościowe z udziałemwojsk Stanów Zjednoczonych.

Wiceminister przyznaje, iż nie dziwi go niezadowolenieFederacji Rosyjskiej z powodu planowanej budowy kanału żeglugowego przezMierzeję. Federacja wolałaby zachować swoje wpływy w tym rejonie. Wiceministernie wykluczył też nieformalnych działań Rosjan w celu utrudnienia realizacjiinwestycji, np. poprzez aktywizowanie środowisk ekologicznych.

„Liczymy na rozsądek ekologów wierząc, że te środowiskabędą odporne na jakiekolwiek próby manipulacji ze strony Federacji i w sposóbautentyczny będą działać w ochronie przyrody, a nie interesów Rosji” -zaapelował.

„Budowa kanału żeglugowego jest jednym z priorytetówrządu pani premier Beaty Szydło i naszego ministerstwa. Inwestycja zyskałapoparcie parlamentarzystów i prezydenta RP. Jesteśmy zdeterminowani, bydoprowadzić to przedsięwzięcie do końca” – dodał.

Wiceminister zwrócił uwagę, że w związku z planowanąinwestycją władze Elbląga zobowiązały się do szeregu inwestycjiinfrastrukturalnych w samym porcie jak i poprawiających jego dostępność.”Pojawią się nowe drogi, będzie nowa linia kolejowa itd.” – wyliczał.

Witkowski podkreślił, że Elbląg dzięki kanałowi żeglugowemuma szansę stać się klasycznym portem feederowym, miejscem skąd towary będąwysyłane do większych portów. Będzie mógł chociażby przejmować towary zpołudnia Europy przedłużając torem wodnym trasę S7. Dodatkowym atutem mogą byćniższe opłaty przeładunkowe, niż w większych portach.

Wiceminister uspokajał też mieszkańców Mierzei Wiślanej,zwłaszcza Krynicy Morskiej zapewniając, iż inwestycja przyniesie wszystkimkorzyści. Dementował obawy dotyczące paraliżu komunikacji. Ruch kołowy będziezapewniony non stop, a to dzięki systemowi dwóch dwukierunkowych mostówzwodzonych, z których zawsze przynajmniej jeden będzie opuszczony.

Według planów pod koniec przyszłorocznych wakacji powinienbyć gotowy projekt wykonawczy a na przełomie 2018 i 2019 roku ruszyć mają pracebudowlane. W roku 2022 pierwszy statek powinien przepłynąć nowym toremżeglugowym przez Mierzeję. Koszt inwestycji szacowany jest na ok. 880 mln zł.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć 1,3 kmdługości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągujednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości – 20 m.(PAP)

Komentarze