Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe Solarisy od Gryfa. Dla górzystych dzielnic Gdyni

infobus
10.08.2020 14:00
0 Komentarzy

Są krótsze odstandardowych autobusów, łatwiej przemieszczają się po krętych trasach i dobrzeradzą sobie ze wzniesieniami. Osiem nowych midibusów od dziś pojawiło się naulicach Gdyni.

Zastąpią starsze pojazdy na liniach midibusowych: 102, 145,153, 203, 204 i 252 i będą jeździć w takich dzielnicach jak Działki Leśne,Grabówek, Leszczynki, Chylonia czy też Mały Kack i Wielki Kack oraz KamiennaGóra.

Do dzielnic wmidibusach

Docierają tam, gdzie zwykły autobus mógłby się nie zmieścić.O zapotrzebowaniu na zwinne midibusy mówili sami gdynianie, którzy czekali nauruchomienie linii obsługujących małe osiedla.

Dziś na łącznie sześć już istniejących linii ZKM Gdyniawyjechały po raz pierwszy fabrycznie nowe pojazdy. Miasto w ten sposóbuatrakcyjnia i uzupełnia ofertę komunikacyjną.

Ilość samochodówosobowych jest w przeliczeniu na mieszkańców dwukrotnie większa w Gdyni niż wLondynie i Berlinie, ale żeby zachęcić mieszkańców do korzystania z komunikacjimiejskiej, tak jak się to dzieje w nowoczesnych miastach, musimy mieć bardzonowoczesną komunikację. Stąd zakupy nowego taboru, klimatyzowanego, nowoczesnego,a jednocześnie musimy dbać o to, żeby komunikacja była atrakcyjna, punktualna idocierała w te miejsca, z których mieszkańcy chcą podróżować – mówił przyokazji prezentacji nowych midibusów Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Na wzniesienia bezproblemów

Skorzystają z nich m.in. mieszkańcy gdyńskich dzielnic obardziej „górskiej” charakterystyce, gdzie liczba pasażerów nie jest tak duża,aby korzystać ze standardowych autobusów, ale istnieje potrzeba regularnychkursów – to Mały i Wielki Kack, Kamienna Góra, Działki Leśne, Grabówek,Leszczynki i Chylonia.

Midibusy są potrzebnew mieście, które w dużym stopniu ma charakter górski. Mamy tu wiele wąskich ikrętych uliczek, stromo wspinających się na wysokości, w szczególności w głąbdzielnic, w pewnej odległości od głównych ciągów komunikacyjnych. Tym razem niejest to nasz własny zakup, nie byliśmy zmuszeni zainwestować pieniędzymiejskich. To inwestycja przedsiębiorstwa „Gryf”, które od wielu latwspółpracuje z Gdynią i wygrało obowiązujący do końca 2026 roku przetarg naobsługę komunikacyjną tych tras – mówiła Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydentGdyni ds. gospodarki.

Pojazdy zostały zakupione przez prywatnego operatora PA”Gryf”, świadczącego już od 24 lat usługi dla gdyńskiej komunikacji miejskiej.

Znana jakość wkrótszej wersji

Na sześć istniejących linii (102, 145, 153, 203, 204 i 252)trafiło osiem fabrycznie nowych Solarisów. Sześć z nich to model Urbino 8,9 LE,dwa to odrobinę dłuższe Urbino 10,5.

Oba modele są niskopodłogowe, mają po 27 miejsc siedzącychdla pasażerów, rampy dla osób poruszających się na wózku i wyposażenie zgodneze standardem w najnowszych pojazdach kursujących w Gdyni – klimatyzacja,tablice informacji pasażerskiej, zapowiedzi głosowe czy monitoring.

Design jest niemal identyczny jak w przypadku już jeżdżącychw mieście standardowych autobusów tej marki. Główna różnica wizualna todługość, dwie pary drzwi w pojeździe i inny układ siedzeń.

Największe zmiany odczują sami kierowcy, bo mniejszegabaryty midibusów pozwalają na swobodną jazdę po bardziej wymagających trasach.

Krótsze wersje różniąsię pojemnością silnika i możliwością manewrów w wąskich uliczkach, na którychbiegną linie przeznaczone do obsługi. Oczywiście mają mniejszej mocy silniki iwszystko zmniejszone. Jak mniejszy autobus, to i mniejsze koła i, oczywiście,niższe zużycie paliwa – wymienia Marian Kotecki, prezes firmy PrzewozyAutobusowe „Gryf”.

Nowe midibusy spełniają najbardziej rygorystyczną obecnienormę emisji spalin – EURO 6d. Warto przypomnieć, że linie midibusowe zostaływcześniej wytypowane jako przewidziane do elektryfikacji od 2027 roku – planujesię wówczas wprowadzenie do ich obsługi elektrobusów.

Komentarze