Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MGMiŻŚ zapowiada łatwiejszą rejestrację jachtów

infoship
16.05.2017 11:24
0 Komentarzy

Ministerstwo Gospodarki i Żeglugi Śródlądowej skierowało dokonsultacji publicznych projekt ustawy o rejestracji jachtów i innych jednostekpływających o długości do 24 m.

Projekt przewiduje znaczne uproszczenie i uporządkowanieprzepisów w zakresie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających odługości do 24 m, stworzenie jednego rejestru w miejsce obecnie istniejących6-ciu oraz uproszczenie samego procesu rejestracji.

Obecnie rejestry prowadzone są przez 5 podmiotów: PolskiZwiązek Żeglarski (PZŻ), Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego(PZMiNW), starostowie, izby morskie i urzędy morskie. Przepisy są skomplikowanei nieprzejrzyste. Szczegółowe regulacje dotyczące obowiązku rejestracji,procedur, wymaganych dokumentów i opłat są w każdym przypadku różne, choć niema to uzasadnienia merytorycznego. W efekcie powstaje chaos i niepewnośćadresatów normy prawnej. Projekt przewiduje znaczne uproszczenia przepisów,odbiurokratyzowanie procedur i zharmonizowanie wymogów dla jednostek morskich iśródlądowych.

Projekt zawiera wiele korzystnych dla armatorów rozwiązań:

1. Wniosek będzie można złożyć w formie elektronicznej.

Zarówno wniosek o rejestrację, jak informację w razie zpotrzeby aktualizacji danych można będzie składać w formie elektronicznej, zapośrednictwem e-Puap.

2. Rejestracja odbywać się będzie w starostwach, abyzapewnić łatwy dostęp do punktów rejestracji.

Wniosek o rejestrację jednostki pływającej będzie możnazłożyć u dowolnie wybranego starosty.

3. Zlikwidowano obowiązek zatwierdzania nazwy jednostki.

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, abyzarejestrować jacht morski należy wcześniej wystąpić z wnioskiem do PolskiegoZwiązku Żeglarskiego i otrzymać decyzję o zatwierdzeniu nazwy.

4. Możliwe będzie samodzielne wykonanie pomiaru jachtów do14 m, bez konieczności potwierdzania wymiarów przez podmiot upoważniony lubrzeczoznawcę.

(Nie będzie konieczności uzyskania Świadectwa Pomiarowegoczy potwierdzania wymiarów przez upoważniony podmiot lub rzeczoznawcę, aniponoszenia kosztów z tym związanych. W odniesieniu do wszystkich jednostek zapotwierdzenie wymiarów uznawane również będzie okazanie wydawanej przezproducenta Deklaracji Zgodności zgodnie z wymaganiami Dyrektywy 2013/53/UE ws.rekreacyjnych jednostek pływających oraz skuterów wodnych (tzw. Dyrektywa RCD),co powinno być znacznym ułatwieniem dla armatorów większości nowych jednostek.)

5. Dowód rejestracyjny będzie miał prostą i funkcjonalnąformę plastikowej karty.

(Nowy dowód rejestracyjny będzie miał wygodną i funkcjonalnąformę plastikowej karty i będzie zawierał najbardziej podstawowe dane dotyczącejednostki i właściciela oraz podstawowe informacje dotyczące bezpieczeństwaużytkowania jednostki: t.j. maksymalną liczbę osób, które mogą się znajdować najednostce (ze względu na jej konstrukcję i uwarunkowania statecznościowe) orazmaksymalną siłę wiatru i wysokość fali, przy których można żeglować.)

6. Dowód rejestracyjny będzie dowodem własności jachtu.

(Z danych zebranych przez MGMiŻŚ w grudniu 2016 r. istyczniu 2017 r. wynika, że najwięcej jednostek zarejestrowanych jest wstarostwach (ponad 300 000 jednostek). Starostwa nie wydają dowodurejestracyjnego, a jedynie zaświadczenie o rejestracji, które nie jestpotwierdzeniem własności.)

7. Umożliwiono eksploatację jachtów zarówno na wodachmorskich, jak śródlądowych.

(Obowiązujące przepisy nie przewidują możliwościzarejestrowania jednostki, która będzie miała dokumenty umożliwiająceżeglowanie po wodach śródlądowych i morskich.)

8. Stworzono mechanizmy dostępu do informacji służącezwiększeniu efektywności prowadzenia akcji ratowniczych oraz zapobieganiukradzieżom i powtórnej legalizacji skradzionych jednostek i silnikówprzyczepnych.

(Elektroniczna baza danych będzie stale dostępna dla służbratowniczych (24/7) i będzie integrować informacje potrzebne tym służbom doefektywniejszego dziania, np. dotyczące będących na wyposażeniu jachtu środkówłączności i wzywania pomocy. Można też będzie dobrowolnie rozszerzyć zakrestych informacji i np. podać numer kontaktowy do bliskiej osoby, którapotwierdzi dane w razie odebrania przez Służbę SAR sygnału wezwania pomocy zradiopławy EPIRB. Właściciel będzie mógł podać nr silnika przyczepnego ztabliczki znamionowej, a w razie decyzji o zmianie napędu, za pośrednictwemePuap przesłać informację i zaktualizować dane, co ułatwi pracę organomścigania i utrudni powtórną legalizację sprzętu w razie kradzieży.)

9. Rejestr elektroniczny będzie publicznie dostępny.

(Rejestr będzie jawny, a każda osoba posiadająca numerrejestracyjny lub numer INI będzie miała poprzez przeglądarkę internetowązweryfikować podstawowe informacje na temat jednostki zawarte w bazie danych).

Zachęcamy do zapoznania się z projektem:http://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12297900. Uwagi można zgłaszać do dnia 18maja 2017 r.

Komentarze