Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Seminarium-debata MZKZG podczas TRAKO 2015

infotrans
07.10.2015 21:39
0 Komentarzy

24 września 2015 r., w ramach targów kolejowych Trako,odbyło się seminarium połączone z debatą, dotyczące rozwoju systemu biletuelektronicznego w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot. Temat spotkanianawiązywał do koordynowanego przez MZKZG projektu, współfinansowanego ześrodków Unii Europejskiej.

Na początku, Pan Andrzej Organiak z Zarządu TransportuMiejskiego w Gdańsku zaprezentował główne założenia planowanegoprzedsięwzięcia.

W dalszej kolejności miała miejsce debata z udziałemzaproszonych gości, wśród których znaleźli się Panowie: Damian Derebecki zPomorskiego Klastra ICT, Krzysztof Nalewajko z MZKZG, Bogusław Prokop, dyrektorZarządu Białostockiej Komunikacji Miejskiej, Jacek Szmagliński, prezesPomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego, a także MariuszSzubra z firmy International Management Services Sp. z o.o.

Podczas rozmowy poruszano tematy związane z funkcjonalnościąsystemu biletu elektronicznego, kierunkami jego ewolucji oraz bezpieczeństwemdanych. Zastanawiano się również nad przyszłością biletu papierowego.

W drugiej części spotkania przeprowadzono dyskusję, wtrakcie której udzielono odpowiedzi na pytania zadane w imieniu czytelnikówprzez dziennikarza Dziennika Bałtyckiego, Pana Szymona Szadurskiego,uczestników seminarium, a także wcześniej przesłane do MZKZG.

W seminarium wzięło udział ponad 70 osób, w tymprzedstawiciele władz lokalnych, dostawcy systemów biletu elektronicznego,wystawcy, dziennikarze oraz mieszkańcy naszej metropolii. Poniżej przedstawiamyodpowiedzi na pytania dot. projektu rozwoju systemu biletu elektronicznego,które zadane zostały podczas dyskusji. Na pytania te odpowiedzi udzielaliprzede wszystkim przedstawiciele MZKZG.

MZKZG dziękuje wszystkim uczestnikom seminarium za udział, aosobom, które przesłały do Dziennika Bałtyckiego i MZKZG pytania – zazainteresowanie prezentowaną w trakcie seminarium problematyką.

Pytanie 1. Czy realizacja projektu rozwoju systemu biletuelektronicznego spowoduje wzrost cen biletów?

Odpowiedź: Sama realizacja projektu nie wpłynie bezpośredniona podwyżkę opłat za korzystanie z usług transportu zbiorowego. Wartośćprzedsięwzięcia wynosi 25 mln zł, jednak przewidywany poziom dofinansowania ześrodków UE stanowi aż 85% tej kwoty. Ewentualny wzrost cen biletów wynikać możez innych uwarunkowań, np. podwyżek cen paliwa lub energii elektrycznej.

Pytanie 2. Czy MZKZG planuje, po zakończeniu realizacjiprojektu, przeprowadzenie akcji zachęcających użytkowników samochodów doczęstszego korzystania z komunikacji miejskiej ?

Odpowiedź: Prowadzenie działań promujących transportzbiorowy jest jednym z zadań statutowych MZKZG. W ramach ZintegrowanychInwestycji Terytorialnych, oprócz projektu rozwoju systemu biletuelektronicznego, realizowane są inne inwestycje transportowe, w tym projekt,którego przedmiotem jest wybudowanie spójnej sieci węzłów integracyjnych (takżeparkingów park&ride) na obszarze metropolii. Oba te przedsięwzięciawzajemnie się uzupełniają i nie jest wykluczone, że po wprowadzeniu systemu,karta elektroniczna z załadowanym biletem okresowym umożliwiała będzie, naprzykład, darmowe pozostawienie samochodu na parkingu park&ride.

Pytanie 3. Dlaczego łatwiej będzie wprowadzić elektronicznąportmonetkę niżeli wspólny bilet na całe Trójmiasto?

Odpowiedź: Z założenia system biletu elektronicznego ma byćnarzędziem, które ułatwi korzystanie z komunikacji miejskiej. Zainstalowanieczytników w autobusach, tramwajach, trolejbusach oraz pociągach pozwolipasażerom na wygodne opłacanie przejazdów, natomiast przewoźnicy będą mogliwciąż stosować niezależne systemy taryfowe, co w przypadku przedsiębiorstwkolejowych daje możliwość ubiegania się o rekompensatę z budżetu państwa ztytułu honorowania ulg ustawowych. Wprowadzenie tzw. pełnej integracjitaryfowo-biletowej ? jednego biletu obowiązującego w komunikacji komunalnej ikolejowej, z zachowaniem ulg gminnych, wymaga ze strony samorządów wzrostudopłaty do funkcjonowania transportu zbiorowego o ok. 67 mln zł rocznie.

Pytanie 4. Jakie korzyści niesie takie rozwiązanie dlamieszkańca Gdańska, Sopotu i Gdyni, a jakie dla turysty przyjeżdżającego doTrójmiasta?

Odpowiedź: Przede wszystkim mieszkańcy oraz turyści będąmogli płacić za przejazdy jednorazowe, korzystając z tzw. elektronicznejportmonetki. Pasażerowie nie będą musieli znać taryf obowiązujących u poszczególnychprzewoźników ? system automatycznie skalkuluje opłatę. Rozwiązanie to, dziękimożliwości ewidencjonowania przychodów, ułatwi rozszerzenie oferty biletówmetropolitalnych o krótkookresowe bilety przesiadkowe, ważne w komunikacjikomunalnej (autobusach, trolejbusach itramwajach) oraz kolei (SKM, PR, PKM). System będzie miał możliwośćoptymalizacji i automatyzacji pobierania opłat w podróżach z przesiadkami (np.w sytuacji dokonania wielu przesiadek system skalkuluje i pobierze najbardziejkorzystną opłatę, w wysokości nie przekraczającej ceny biletu dobowego). Systembiletu elektronicznego pozwoli także na zintegrowanie komunikacji miejskiej wTczewie z systemami komunikacji miejskiej oraz kolejowej (SKM, PR, PKM)funkcjonującymi w Obszarze Metropolitalnym Trójmiasta.

Pytanie 5. Jak dokładnie będzie działać taka e-portmonetka?

Odpowiedź: Chcemy, aby system był jak najprostszy wużytkowaniu. Pasażer po wejściu do środka komunikacji miejskiej przyłoży kartędo czytnika, co spowoduje opłacenie przejazdu. Jeżeli podróżny przedopuszczeniem pojazdu ?wyloguje? się w czytniku, system skoryguje opłatęstosownie do długości przejechanego odcinka. Jeżeli tego nie zrobi, z kartyzostanie pobrana kwota za przejazd do końca trasy. Zakładamy też, że pasażer będziemiał możliwość doładowania elektronicznej portmonetki u kierowcy lubmotorniczego.

Pytanie 6. Jaki byłby koszt wprowadzenia takiego rozwiązaniai jakie działania za sobą by niósł? Czy konieczna byłaby wymiana kasowników,czy są one przystosowane już do obsługi takich e-portmonetek?

Wartość przedsięwzięcia wynosi 25 mln zł, z czego gminy,jako wkład własny, musiałyby zapłacić ok. 3 750 tys. zł. Resztę stanowią środkiRegionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata2014-2020 (środki w ramach kontraktu ZIT).

Odpowiedź: Autobusy wejherowskiej i tczewskiej komunikacjimiejskiej są już wyposażone w czytniki biletów elektronicznych, urządzeniatakie posiada też część pojazdów ZKM w Gdyni. Zakładamy, że elementyinfrastruktury, które nie są zużyte, w miarę możliwości zostaną wykorzystane doobsługi projektowanego zintegrowanego systemu pobierania opłat.

Pytanie 7. Jaką część budżetu ogólnego na wspólne inwestycjestanowiłaby ta konkretna inwestycja?

Odpowiedź: Na projekty z zakresu transportu publicznegoprzeznaczono, w ramach kontraktu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dlaWojewództwa Pomorskiego, kwotę w wysokości 248 mln zł. 8,57% tej sumy stanowialokacja na przedsięwzięcie dot. rozwoju systemu biletu elektronicznego.

Pytanie 8. Kiedy mógłby być wdrożony taki system, jeżelizyskałby uznanie?

Odpowiedź: Przewidujemy, że system zostanie wdrożony w 2018r.

Pytanie 9. Czy można uznać ten pomysł za zalążek dowprowadzenia w Trójmieście wspólnego biletu?

Odpowiedź: Projekt wspólnego biletu realizowany jest wTrójmieście od 2008 r. Elektroniczna portmonetka ułatwi przede wszystkimdokonywanie płatności za podróże krótkookresowe.

Pytanie 10. Czy taka e-portmonetka działałaby także naróżnego rodzaju kolejki (SKM, KM) kursujące w Trójmieście?

Odpowiedź: Zakładane jest objęcie zintegrowanym systemembiletu elektronicznego również pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej, w tymkursujących na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Pytanie 11. Czy przewidują Państwo rozszerzenie oferty biletówdostępnych przez komórkę o chociażby: bilety godzinne, 24- i 72-godzinne biletymetropolitalne (tutaj poważnym argumentem za” jest stosunkowoniewielka ilość punktów sprzedaży)?

Odpowiedź: MZKZG jest emitentem wyłącznie biletówmetropolitalnych. Nie mamy obecnie w taryfie metropolitalnych biletów 1h,dlatego też nie oferujemy ich do sprzedaży przez aplikacje mobilne. Ze względuna to, że wprowadzenie takich biletów wymaga dodatkowych środków finansowych zestrony budżetów miast i gmin, nie jest na tę chwilę rozważane. Nie wykluczamy,iż oferta biletów telefonicznych zostanie rozszerzona o bilety 24 i72-godzinne.

Pytanie 12. W jaki sposób planują Państwo dotrzeć z biletemelektronicznym do osób chcących więcej podróżować komunikacją miejską ale bezcałkowitej rezygnacji z innych środków transportu (samochód, rower)?

Odpowiedź: Chcielibyśmy, aby docelowo karta elektronicznabyła uniwersalnym nośnikiem, służącym nie tylko do płacenia za bilety, alerównież za inne usługi, na parkowanie. Dzięki temu korzystać z niej będą mogłyrównież osoby jeżdżące zarówno samochodem, jak i komunikacją miejską.


Komentarze