Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Opolanie wybierają autobusy

infobus
26.01.2015 17:05
0 Komentarzy

Rok

2014 był kolejnym, w którym Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu zanotował spadek liczby pasażerów autobusów jeżdżących 'na gapę’. Jednocześnie był to kolejny rok, w którym wzrosła liczba osób korzystających z przejazdów autobusami opolskiego MZK. Prezes MZK w Opolu Tadeusz Stadnicki poinformował, że liczba mandatów nałożonych na pasażerów miejskich autobusów w ub.r. wyniosła 6667. To o ponad 1,1 tys. mniej niż nałożono na gapowiczów w 2013 r. i o blisko dwa tysiące mniej niż dwa lata temu. Stadnicki zaznaczył, że liczba gapowiczów karanych mandatami z roku na rok maleje, pomimo że liczba kontroli utrzymuje się na podobnym poziomie – ok. 50 tys. 'Wzrosła natomiast skuteczność i nieuchronność windykacyjna, co powoduje, że coraz mniejsza liczba pasażerów decyduje się na podróż bez wniesienia opłaty za przejazd’ – wyjaśnił prezes opolskiego MZK. Normalny bilet jednorazowy kosztuje w Opolu 2,60 zł, a jednorazowy ulgowy 1,3 zł. Kara za przejazd bez biletu to 150 zł. Obecny rok jest kolejnym, w którym miasto nie podniosło cen biletów MZK zakładając, że dzięki temu komunikacja miejska będzie bardziej atrakcyjna dla mieszkańców. Z danych MZK wynika, że w ostatnich latach liczba pasażerów miejskich autobusów stale rośnie.Stadnicki podał, że łączna liczba pasażerów MZK w 2014 r. sięgnęła 18 mln 560 tys. – o 50 tys. więcej niż w 2013 r., gdy miejskimi autobusami podróż odbyło w sumie 18 mln 510 tys. pasażerów. Szef opolskiego MZK dodał, że wzrost liczby pasażerów widoczny jest w ostatnich czterech latach i utrzymuje się – jak dodał – pomimo 'niesłabnącej konkurencyjności transportu indywidualnego’, a także 'bardzo dynamicznie rozwijającego się systemu roweru miejskiego, spadku liczby studentów i niekorzystnych zmian demograficznych’. Sieć wypożyczalni rowerów miejskich uruchomiono w Opolu w czerwcu 2012 r. Obecnie trwa przetarg na operatora tego systemu. Zdaniem Stadnickiego miejskie rowery to 'sprzymierzeniec’ MZK w systemie transportu, ale mają one duży wpływ na liczbę pasażerów, szczególnie wśród studentów.Prezes MZK w Opolu przypomniał, że 'spektakularny spadek liczby pasażerów’ miejskich autobusów – z 18,7 mln do 17,8 mln – miał miejsce w 2010 r. Powodem, jego zdaniem, był remont i zamknięcie dla autobusów wiaduktu na ul. Ozimskiej. 'Od tego czasu mozolnie odrabiamy straty’ – uznał Stadnicki.Dodał, że w latach 2011-2014 MZK np. intensywnie odbudowywał swój tabor, wykorzystując do tego m.in. pieniądze europejskie. 'Do systemu trafiło łącznie 28 nowych pojazdów o nieporównywalnym do dotychczasowego komforcie, niezawodności i przyjazności dla osób starszych i niepełnosprawnych’ – zaznaczył szef opolskiego MZK. W jego opinii to właśnie nowoczesny tabor, ale też udogodnienia takie jak np. dostęp do bezprzewodowego internetu w autobusach, rozwijanie i modernizacje sieci przystanków i informacji pasażerskiej;bieżące dostosowanie oferty MZK i zwiększenie częstotliwości przejazdów, a także 'polityka niskiej ceny biletu’ mają wpływ na wzrost liczby pasażerów. Od września ub.r. obniżono ceny biletów miesięcznych pozamiejskich i biletów na autobusu nocne w mieście. Zwiększono też liczby kursów na liniach nocnych. Cena biletu w kursach nocnych spadła wtedy z 6 zł 40 gr do 3 zł 60 gr. Stadnicki poinformował, że obniżki te, a także uruchomienie kursów nocnych we wszystkie dni tygodnia (wcześniej autobusy te kursowały tylko w weekendy) spowodowały niemal pięciokrotny wzrost liczby pasażerów autobusów nocnych w stosunku do analogicznego okresu 2013 r. Podał, że od września do grudnia ub. roku z nocnych autobusów skorzystało 5 748 osób, a w analogicznym okresie 2013 roku – 989 osób. Po obniżce cen biletów okresowych pozamiejskich wzrost liczby pasażerów w ostatnich 4 miesiącach 2014 r. w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego wyniósł niemal 34 proc. Wzrost liczby pasażerów w miejskich autobusach w Opolu nie przełożył się jednak na wzrost przychodów z systemu. W roku 2014 r. wyniosły one niespełna 16,1 mln zł, a rok wcześniej – 16,6 mln zł.

Komentarze