Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Częstochowa zamawia gaz wraz z stacją tankowania

infobus
19.01.2015 20:02
0 Komentarzy

Częstochowski przewoźnik przygotowuje się do odbioru 40 autobusów hybrydowych zasilanych gazem, które Lider Trading dostarczy do końca listopada br. Firma ogłosiła przetarg na zakup sprężonego gazu ziemnego wraz z budową stacji tankowania. Szacunkowa wartość zamówienia to 26 554 368 PLN netto. Otwarcie ofert przewidziano na 12 lutego. Wybrany oferent będzie dostarczał gaz dla MPK (najpóźniej od 1 grudnia 2015 r.) do momentu osiągnięcia całkowitej wielkości dostaw nie przekraczającej 8 000 000 Nm3. Zdaniem spółki nastąpi to nie szybciej niż po upływie 5 lat. W ramach zamówienia wykonawca wykona projekt oraz wybuduje stację zasilania, która stanowić będzie własność MPK, natomiast wszystkie pozostałe urządzenia techniczne i instalacje stacji, w tym zbiorniki magazynowe, urządzenia przepompowujące, moduły sprężarkowe, dystrybutory itp., będą własność wykonawcy. Jak podkreślają przedstawiciele samorządowego przewoźnika ?częstochowska stacja CNG ma być ogólnodostępna. Będzie to pierwszy taki punkt w Czechowie (aktualnie najbliższe znajdują się w Zabrzu i Trzebini), gdyż do tej pory w śląskim mieście nie był eksploatowany żaden gazowy pojazd. Mamy nadzieję, że to się zmieni i CNG wkrótce stanie się ciekawą ofertą dla lokalnych taksówkarzy czy firm dystrybucyjnych. Dalsze informacje o przetargu tutajPrzypomnijmy, że zakup 40 hybrydowych autobusów przez MPK Częstochowa to efekt zwycięstwa miejskiego projektu programie Gazela, zorganizowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Łącznie do konkursu zgłoszono 32 wnioski na kwotę ponad 643 mln zł z przeznaczeniem na zakup 362 niskoemisyjnych autobusów miejskich. Natomiast do rozdysponowania było zaledwie 80 mln zł. W tej sytuacji pieniądze przyznano tylko dwóm miastom – Gdyni (14,05 mln PLN) i Częstochowie (55,95 mln PLN). W pomorskim mieście już od wielu lat eksploatowane są autobusy na CNG (w barwach PKM Gdynia), dlatego nie ma tam konieczności budowania nowej infrastruktury. Inaczej jest w Częstochowie. Miasto po wyborze dostawcy gazowo-elektrycznych pojazdów musi teraz zainwestować dodatkowo w punkt zasilania CNG. I to się dzieje. Te wszystkie zamówienia wielkimi krokami przybliżają Częstochowę do momentu wprowadzenia na ulice nowoczesnego i ekologicznego taboru.

A co z Gdynią? Niedawno informowaliśmy na łamach InfoBusa, że miasto unieważniło swój przetarg na gazowe hybrydy z uwagi na brak ofert. Gdynia postawiła producentom tak wyśrubowane wymagania, że Solbus ?zwycięzca z Częstochowy ?nie był w stanie ich spełnić i tym samym zamówienie zostało anulowane. Teraz miasto rozważa alternatywne rozwiązania i m.in. stara się o możliwość przeznaczenia dotacji na autobusy z innym rodzajem napędu. ??To jedna z opcji branych pod uwagę – potwierdza ?Gazecie Wyborczej?Michał Guć, wiceprezydent Gdyni. – Rozważamy m.in. inne proekologiczne technologie, ale dostępne na rynku. Rozwiązania szukamy z Ministerstwem Środowiska. Rozmowy prowadzimy też z rządem Hiszpanii, bo to on wykłada pieniądze w ramach programu.?

Dodajmy na zakończenie, że Częstochowa w najbliższym czasie planuje zwiększenie udziału autobusów w komunikacyjnej obsłudze miasta. Magistrat chce od 1 lutego ?m.in. wzorem Wrocławia ?zrezygnować z nocnych tramwajów i zastąpić je właśnie autobusami. To m.in. efekt protestów mieszkańców jednego z bloków przy ul. Bohaterów Katynia 52, róg Jesiennej, gdzie tory przechodzą z południowej na północną stronę jezdni dwoma zakrętami. ??Próbowaliśmy różnych rozwiązań technologicznych, specjalnego smarowania torów i kół, ale nic to nie dało, a hałas nadal przeszkadza mieszkańcom??powiedział lokalnym mediom Stanisław Sosnowski, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie. Dlatego tramwajowa linia nocna nieprzerwanie funkcjonująca od prawie 56 lat ma być zamknięta. Jest też aspekt ekonomiczny takiej zmiany: z wyliczeń MZDiT wynika, że Zarząd płaci MPK za jeden tramwajowy kilometr ok. 8 zł, a za autobusowy – 6,5 zł. Dlatego na pewno liczba nocnych kursów po 1 lutym pozostanie na tym samym poziomie, co do tej pory i autobusy jeździć będą z tą samą częstotliwością co nocne tramwaje, czyli co pół godziny.

Komentarze