Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Komisja Europejska chce inwestować w kolej. 2021 rokiem kolei?

inforail
05.03.2020 06:45
0 Komentarzy

KE zaproponowała wśrodę, żeby rok 2021 był Europejskim Rokiem Kolei. UE chce zintensyfikowaćinwestycje w kolej, jako jeden z najbardziej zrównoważonych środków transportu,i realizować w ten sposób cele klimatyczne Unii w ramach EuropejskiegoZielonego Ładu.

Uznanie 2021 r. za Rok Kolei wiązałoby się z szeregiemimprez, kampanii i inicjatyw promujących kolej jako zrównoważony, innowacyjny ibezpieczny sposób transportu. Pomogłoby to UE realizować cele EuropejskiegoZielonego Ładu w obszarze transportu. Zwłaszcza, że – jak podkreślają unijniurzędnicy – „transport kolejowy jest nie tylko przyjazny dla środowiska ienergooszczędny – jest również jedynym rodzajem transportu, który od 1990 r.niemal stale obniża poziom emisji CO2, jednocześnie odnotowując wzrostprzewozów”.

2021 rok został wybrany nieprzypadkowo, bo właśnie wtedyrozpocznie się wdrażanie w całej UE przepisów uzgodnionych w ramach czwartegopakietu kolejowego, który zakłada stworzenie w Europie jednolitego obszarukolejowego oraz modernizację kolei. W tym roku przypada również kilka rocznicważnych dla tej gałęzi transportu, w tym np. 175 rocznica budowy pierwszego whistorii połączenia kolejowego pomiędzy dwiema stolicami europejskimi – Paryżemi Brukselą.

„Transport kolejowy przynosi ogromne korzyści wwiększości takich obszarów jak zrównoważony rozwój, bezpieczeństwo, a nawetprędkość – gdy jest zaprojektowany i funkcjonuje zgodnie z zasadami XXI wieku.Kolej ma jednak również głębszy aspekt: łączy UE nie tylko w sensie fizycznym.Stworzenie spójnej i funkcjonalnej sieci w całej Europie jest działaniem wobszarze spójności politycznej. Europejski Rok Kolei nie jest wydarzeniemprzypadkowym. Został zaplanowany we właściwym momencie – gdy UE potrzebuje tegorodzaju wspólnego przedsięwzięcia” – powiedziała w środę komisarz UE ds.transportu Adina Valean.

Komisja Europejska przedstawiła swoją strategięEuropejskiego Zielonego Ładu dla UE w grudniu ub.r. Ma ona na celu osiągnięcieneutralności klimatycznej do 2050 r. Ponieważ transport odpowiada za jednączwartą emisji gazów cieplarnianych w UE, będzie on odgrywał kluczową rolę wrealizacji tego celu: do 2050 r. wielkość emisji w sektorze transportu ma spaśćo 90 proc.

W ramach Europejskiego Zielonego Ładu Komisja pracujeobecnie nad strategią na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności, którabędzie dotyczyć kwestii emisji ze wszystkich rodzajów transportu. Priorytetowymzadaniem będzie przesunięcie znacznej części ładunków przewożonych obecnie wtransporcie drogowym (75 proc. śródlądowego transportu towarowego) na kolej iśródlądowe drogi wodne.

Wniosek Komisji dotyczący ogłoszenia roku 2021 EuropejskimRokiem Kolei musi teraz zostać przyjęty przez Parlament Europejski i Radę.


Komentarze