Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsze autobusy Euro 6 w Warszawie

infobus
14.01.2015 12:55
0 Komentarzy

Praktycznie bez echa odbyło się pod koniec ubiegłego roku przekazanie 25 sztuk fabrycznie nowych pojazdów Solaris Urbino 18 dla stołecznego przewoźnika MZA. Dzięki tej dostawie Warszawa wyprzedziła Kraków i zajęła pierwsze miejsce w grupie największych polskich odbiorców autobusów miejskich w 2014 r. Łącznie spółka MZA Warszawa zakupiła 72 fabrycznie nowe autobusy przegubowe, w tym 25 najnowszych Solarisów oraz  47 sztuk modelu SM18, które zostały przekazane w pierwszym półroczu 2014 r. przez spółkę Lider Trading. Zostały one wyposażone jeszcze w silniki Cummins spełniające normę Euro 5. Tym samym najnowsze ?jamniki?stały się pierwszymi pojazdami spełniającymi normę Euro 6 we flocie MZA Warszawa. Pojazdy standardowo otrzymały klimatyzację całej przestrzeni pasażerskiej oraz stanowiska pracy kierowcy. Dodatkowo większość okien bocznych których wymiary na to pozwalały wykonane zostały w wersji przesuwnej co usprawnia wentylację przestrzeni pasażerskiej w te dni kiedy nie trzeba używać klimatyzacji. System informacji pasażerskiej został dostarczony przez kaliską firmę Novamedia. Co ważne, nad bezpieczeństwem pasażerów będzie czuwać duża liczba kamer wewnętrznych i zewnętrznych. Kolejnym istotnym elementem podnoszącym bezpieczeństwo w publicznym transporcie są blokady alkoholowe Autowatch 720TAB, które dostarczyła spółka Systemy Autobusowe. Tego typu urządzenia zapobiegają uruchomieniu pojazdu przez kierowcę będącym pod wpływem alkoholu. Aby ruszyć, prowadzący autobus musi wcześniej dmuchnąć w ustnik, a w przypadku wykrycia alkoholu w wydychanym powietrzu system automatycznie zablokuje rozrusznik. Aktualnie w Sejmie trwają pracę nad ustawą, która przewiduje zamontowanie blokad alkoholowych w pojazdach osób, które zatrzymano po spożyciu alkoholu. Planowane jest także wyposażenie wszystkich pojazdów użytkowych w takie urządzenia. Miałoby to nastąpić już w 2018 r. Niezależnie od tych przepisów, coraz większa liczba przewoźników montuje blokady w swoich pojazdach. I słusznie, ponieważ jeżeli coś się stanie, koszty są niewspółmierne. Odpowiedzialni kierowcy chronią życie.Kolejną nowością w najnowszej partii Solarisów dla Warszawy są oczywiście silniki Euro 6. To jednostki DAF MX-11 o mocy 271 kW (368 KM), które współpracują albo z automatycznymi skrzyniami biegów Voith DIWA.6. (13 szt.) albo ZF EcoLife (12 szt.). Zgodnie z poprzednimi zamówieniami, komory silnikowe najnowszych nabytków posiadają automatyczny system gaszenia pożaru. Kolejną zmianą w stosunku do poprzednich dostaw autobusów Solaris dla MZA, jest zastosowanie pełnego podziału pionowego i poziomego poszycia bocznego pod linią okien. I to zarówno w panelach dolnych jak i górnych, które dotychczas nie były dostępne w wersji dzielonej. Z całą pewnością takie rozwiązanie ma dużo zalet ponieważ w przypadku uszkodzenia danego elementu można go stosunkowo łatwo wymienić a nie cały dużo większy element. Nowe autobusy posiadają również Wi-Fi – darmowy internet dla pasażerów podróżujących komunikacją publiczną. Do końca 2014 roku miał on być zainstalowany w około 230 miejskich pojazdach. W chwili obecnej autobusy przegubowe dominują w taborze MZA w Warszawie. Łącznie stołeczna spółka posiada około 760 sztuk pojazdów w tej wersji. Większość z nich, bo aż 474 sztuki, stanowią właśnie Solaris Urbino 18, w tym 4 egzemplarze z układem hybrydowym. Do tego dochodzi 189 egzemplarzy 15-metrowych ?jamników?, które również zaliczamy do taboru wielkopojemnego (MEGA). Na zakończenie warto wspomnieć , że niebawem do tego grona dołączy również 35 przegubowych pojazdów Solbus SM18, które będą zasilane LNG. Pierwsze ich dostawy mają rozpocząć się już w lutym.

Komentarze