Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warbus walczy o Jastrzębie

infobus
08.02.2015 21:09
0 Komentarzy

W zw

iązku z dynamicznie zmieniającą się sytuacją w Jastrzębiu-Zdrój, firma Warbus, zwycięzca przetargu MZK na obsługę pakietu linii, opublikowała specjalny list. Spółka zapowiada w nim m.in. zakup 60 szt. nowych autobusów Scania Citywide oraz Solaris Urbino i „punktuje”konkurencję. To pierwsza w historii autobusowych przetargów, taka walka na listy. Z korespondencji dowiadujemy się m.in., że –zdaniem Warbusa –konsorcjum PKM zamierzało wystawić do obsługi jastrzębskich linii używane autobusy marki MAZ z normą Euro 5. W wspomnianym liście prywatna firma kreśli również przyszłość miejskiej komunikacji i podkreśla gwarancję pracy dla dotychczasowych pracowników PKM Jastrzębie Zdrój. Firma chcę ich zatrudnić na umowę o pracę w wymiarze pełnego etatu. Łącznie pracę ma zyskać ok. 150 osób z regionu, w tym ok. 120 kierowców oraz mechaników i pracowników biurowych. Przypomnijmy, że zgodnie z zapisami wygranego przez Warbus przetargu MZK Jastrzębie-Zdrój na obsług pakietu linii, zwycięski przewoźnik powinien rozpocząć obsługę tych tras z dniem 1 maja br. Po ogłoszeniu wyniku i odrzuceniu przez KIO skarg konkurentów (w tym m.in. konsorcjum z PKM Jastrzębie-Zdrój na czele), miasto podjęło uchwałę, w której wychodzi ze Międzygminnego Związku Komunikacyjnego. iązku z tym może też anulować przetarg wygrany przez warszawską firmę. Dlatego Warbus postawił teraz na marketing i chce szybko przekonać do siebie zarówno jastrzębskich pasażerów, jak i lokalne media. Czy mu się to uda? Zobaczymy, ale walka idzie naprawdę o wysoką stawkę. Poniżej pełna wersja pisma transportowego listu:-„iązku z pojawiającymi się komentarzami odnośnie komunikacji miejskiej w Jastrzębiu po pierwszym maja bieżącego roku jako Zarząd firmy Warbus Sp z o.o. pragniemy przedstawić możliwości wyboru drogi którą podąży komunikacja w Regionie Jastrzębskim. Wariant nr. 1. Co oferuje Warbus Sp. z o.o (jako przewoźnik) w Międzygminnym Związku Komunikacyjnym (organizator komunikacji):a. Komfortowe warunki przewozu pasażerów oraz komfortowe warunki pracy kierowców- w wyniku eksploatacji 100% fabrycznie nowych autobusów Scania City Wide oraz Solaris Urbino – łącznie 61 autobusów. Są to najnowocześniejsze autobusy na świecie z normą spalin Euro 6;b. Wyższe wynagrodzenia oraz umowy o pracę na 10 lat. Gwarantujemy zatrudnienie całej nadwyżki kierowców mechaników i pracowników administracyjnych pracujących obecnie w PKM. Nikt z obecnie pracujących w PKM nie zostanie bez pracy po 1 maja bieżącego roku ,a zarówno płaca jak i warunki pracy będą zdecydowanie lepsze. Z cała mocą należy podkreślić że PKM Jastrzębie w ostatnim przegranym przetargu wystąpił w Konsorcjum (PKM + 4 firmy przewozowe z regionu śląskiego) ,a więc z pełną świadomością zaplanował że w przypadku wygrania przetargu ograniczy swoje obecne przewozy o ok. 50% oraz przekaże Konsorcjantom ok. 50% swojej załogi. Po przegranym przetargu PKM Jastrzębie nadal będzie istniało z tym że zostanie mu ok. 30% aktualnych zadań ,a w przypadku wygranego przetargu zostałoby mu ok. 50% aktualnych zadań. Najważniejsza różnica dla PKM między wygranym a przegranym przetargiem polega na tym że zamiast przekazać Konsorcjantom ok. 50% załogi ma możliwość przekazania ok. 70% załogi Warbus-owi. Zarząd PKM Jastrzębie już od ponad roku miał pełną świadomość ,że w obecnej strukturze organizacyjnej nie ma szans na utrzymanie się na konkurencyjnym rynku i z tego powodu przyjął bardzo rozsądną taktykę stopniowej redukcji zatrudnienia poprzez wejście w Konsorcjum w ostatnim przetargu aby w ten sposób dostosować wielkość załogi PKM do realnych możliwości uzyskania zleceń przewozowych. Przegrany przetarg daje możliwość przyspieszenia restrukturyzacji PKM ponieważ Zarząd PKM może zostawić najlepszych pracowników dla realizacji zadań nie objętych ostatnim przetargiem ,a całą nadwyżkę załogi przekazać Warbusowi z czego pracownicy odchodzący z PKM powinni być zadowoleni ( wyższe płace ,lepsze warunki pracy)c. Niższa cena usługi o 9 mln zł –Korzyść dla Międzygminnego Zawiązku Komunikacyjnego oraz dla Miasta Jastrzębie. Dodatkowo zachowanie wspólnego biletu, wspólnych taryf ,wspólnych linii oraz zachowanie dotychczasowych bezpośrednich przejazdów w ramach całej sieci Międzygminnego Związku Komunikacyjnego co jest najnowocześniejszym i najtańszym sposobem organizowania transportu publicznego w Europie. Rezygnacja z bardzo nowoczesnej i wygodnej dla pasażerów organizacji transportu publicznego w Jastrzębiu z powodu utraty przez PKM Jastrzębie 20% swoich aktualnych zadań przewozowych jest zupełnie niezrozumiała. Ponadto Istnieje również Perspektywa ponownego włączenia kolejnych samorządów do Związku. Wstępne rozmowy były już prowadzone z jednym samorządem ,który był już w Związku (warunkiem tego Samorządu jest restrukturyzacja PKM Jastrzębie –od tego uzależniają przyłączenie –obecnie jest taka możliwość);d. Realne korzyści finansowe dla MZK Jastrzębie oraz dla Miasta Jastrzębie w wyniku zagospodarowania znacznej części aktualnej bazy PKM obiektem handlowym lub usługowym. Warbus sp. z o.o. ma zapewnioną własną bazę techniczną ale ciągle aktualna jest nasza oferta wynajęcia części zaplecza technicznego PKM Jastrzębie.Wariant nr. 2 Co proponuje PKM z Konsorcjum Przewoźników Śląskich. a. Zakup białoruskich używanych autobusów MAZ 103 Euro 5 oraz wykorzystywanie własnej floty (średnia wieku 10 lat), co wynika z deklaracji PKM na rozprawie w Krajowej Izbie Odwoławczej . b. Wyższa cena usługi o 9 mln –cena złożonej oferty PKM. Dodatkowo brak wspólnego biletu i wspólnej sieci połączeń spowoduje konieczność kilku przesiadek dla 200 tys. mieszkańców miasta i okolic oraz konieczność zakupu kilku biletów miesięcznych lub jednorazowych w różnych cenach. Ponadto spowoduje to utracenie siatki połączeń z sąsiednimi miastami oraz powiatami ponieważ nie ma możliwości w oparciu o lokalne porozumienia utworzenia takiej siatki połączeń oraz utrzymania wspólnego biletu i taryf co gwarantuje Związek;c. Utrzymanie przedsiębiorstwa PKM w obecnym kształcie organizacyjnym co nie daje perspektyw rozwojowych na konkurencyjnym rynku przy jednoczesnym ograniczeniu zadań przewozowych i załogi PKM o ok. 50%;d. W przypadku ostatecznego wyjścia Miasta Jastrzębie z Międzygminnego związku Komunikacyjnego (MZK Jastrzębie) przed zakończeniem projektów unijnych Miasto Jastrzębie musiałoby zwrócić od 6 do 15 mln zł. Dodatkowo należałoby rozwiązać kilka umów na przewozy w przypadku likwidacji Związku w ,których PKM jest przewoźnikiem wraz z kilkoma konsorcjantami m.in. Mikrusem ,PPUH Kłosok –więc PKM utraciłby kolejną część przewozów . Niezrozumiałe jest natomiast to wielkie zaangażowanie w obronę monopolisty oraz brak elementarnego szacunku dla prywatnego przedsiębiorcy. Nasza spółka wygrała przetarg publiczny w Państwie ,które w Konstytucji ma zapisaną gwarancję dla rozwoju gospodarki rynkowej czyli konkurencyjnej ,a wiec bez przywilejów dla dotychczasowych monopolistów ( takich jak PKS-y ,PKM Jastrzębie itd.) Wspomnieć należy również o oczekiwanym szacunku dla obowiązującego w Polsce prawa (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej) przez Radnych miasta Jastrzębie. Tymczasem spotykamy się z otwartymi deklaracjami do poszukiwania sposobów jak ominąć obowiązujące w Polsce prawo.Oceńcie Państwo sami wybór którego wariantu jest lepszy dla pasażerów oraz mieszkańców Jastrzębia Zdrój i Regionu. Mamy nadzieję ,że zwycięży zdrowy rozsądek ,a Międzygminny Związek Komunikacyjny (MZK Jastrzębie) będzie się rozwijał dla dobra miasta Jastrzębie oraz całego Regionu. Pozdrawiam. Paweł Szymonik, Dyrektor Generalny Warbus sp. z o.o.”

Komentarze