Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Po pierwsze tramwaj

infotrans
19.11.2015 19:04
0 Komentarzy

Jak usprawnić ruch na ulicach Krakowa? Wbrew pozorom przytakim wzroście liczby samochodów nie wystarczy rozbudowa dróg i nowych tras,ale ważne jest też zachęcenie krakowian do częstszego korzystania z komunikacjizbiorowej. Transport publiczny ma być szybszy, tańszy, niezawodny i ogólniemieć uprzywilejowaną pozycję w mieście. Służy temu m.in. Zintegrowany SystemSterowania Ruchem.

W dniach 3-4 grudnia w Krakowie odbędzie się ogólnopolska?ITS Kraków 2015. Organizatorami wydarzenia jest Zarząd InfrastrukturyKomunalnej i Transportu, Miasto Kraków i Politechnika Krakowska. Honorowypatronat nad wydarzeniem objęli Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski i rektor PKProf. Kazimierz Furtak.

Prędkość nie niższa niż 24 km/h to wyznacznik KrakowskiegoSzybkiego Tramwaju, którego pierwsza linia została uruchomiona w 2008 r. zKurdwanowa do osiedla Krowodrza Górka. Dla mieszkańców tych osiedli, którzypamiętają, gdy do centrum Krakowa można było dojechać tylko autobusem, stojącniemal przez połowę drogi w korku, był to skok cywilizacyjny. Okazało się, żedzięki odcinkom bezkolizyjnych torowisk i bezwzględnemu priorytetowi nawybranych skrzyżowaniach, trawmajem można pokonać tę trasę znacznie szybciejniż np. samochodem.

Zaproszenie

Sprawne pokonywanie skrzyżowań zapewnia System SterowaniaRuchem. W skrócie jego działanie polega na tym, że skrzyżowanie wyposażone jestw sterownik sygnalizacji świetlnej (komputer przemysłowy zainstalowany wobudowie na skrzyżowaniu), do którego podłączone jest radio, kamery oraz pętle indukcyjne(wbudowany w nawierzchnię jezdni przewód, który wykrywa zbliżające się pojazdy)a do tego jeszcze detektor i inne czujniki jak przyciski dla pieszych.

– Każdy sterownik dostosowuje działanie do tego, co dziejesię na skrzyżowaniu, np. czy tramwaj wjeżdża lub zjeżdża ze skrzyżowania, alboczy czeka na wjazd długa kolejka samochodów. Oczywiście piesi też nie mogą zbytdługo oczekiwać na swoją kolej ? mówi Łukasz Gryga, główny Specjalista ds.Zarządzania ruchem z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

W ramach systemu uruchomione zostały elektroniczne tablicena przystankach z informacją dla pasażerów o czasie przyjazdu tramwaju lubutrudnieniach w ruchu, dostosowane także do potrzeb osób niepełnosprawnych.Wartość projektu ?Rozwój systemu Zarządzania transportem publicznym wKrakowie” to 47 mln zł, z czego dofinansowanie wynosi nieco ponad 32,6 mlnzł.

– Kraków był jednym z pierwszych miast, który wprowadziłsystem sterowania ruchem i informację pasażerską na przystankach. W ciągu latsystem objął znaczną część obszaru miasta i każda nowa inwestycja tramwajowa idrogowa, jest podpinana do tego systemu ? mówi Sebastian Idzik, szef projektu zZIKIT.

Ponadto rok temu w Krakowie uruchomione zostało nowoczesneCentrum Sterowania Ruchem ZIKiT przy ul. Centralnej, które nadzoruje m.in.system sygnalizacji, sytuację na drogach i skrzyżowaniach, tunel szybkiegotramwaju oraz parking Park&Ride Czerwone Maki. Dzięki temu o wiele szybciejbędzie można interweniować w takich sprawach jak wykolejenie tramwaju,zderzenie czy awaria. Wszystkie informacje o tym co się dzieje na drogach,wyświetlane są na monitorze. Dyspozytornia przyjmuje też zgłoszeniabezpośrednio od mieszkańców pod nr telefonu 12 616 75 55.

Warto dodać, że System Nadzoru Ruchu Tramwajowego to głównyelement projektu ?Rozwój systemu Zarządzania transportem publicznym wKrakowie”. Drugi to ?Obszarowy System Sterowania Ruchem” (UTCS),który skupia się na obsłudze ruchu kołowego (samochody, autobusy). Mierzonajest liczba pojazdów i ich prędkość i w zależności od tego przydzielone jestzielone światło. Działa on na 178 skrzyżowaniach, głównie w ciągu ul.Bronowickiej, al. Pokoju, Nowohuckiej, Alejach Trzech Wieszczów. – W rezultacieczas przejazdu komunikacji zbiorowej został skrócony o 10 proc., a o 7 proc. wprzypadku samochodów osobowych ? mówi Łukasz Gryga.

Jak do tej pory w Krakowie w ramach systemu działa 178sygnalizacji świetlnych (spośród 274 wszystkich sygnalizatorów), 330 kamer,które przesyłają obraz do Centrum Sterowania Ruchem (z czego 147 kamerobrotowych), a informacja na przystankach tramwajowych wyświetla się na 317tablicach ?ledowych” i 14 LCD. Oprócz tego są na głównych trasachzamontowane są 32 tablice dla kierowców informujące o utrudnieniach, objazdach,warunkach pogodowych (np. ryzyko gołoledzi), czasie przejazdu. Takie tablice sąwidoczne np. na Alejach Trzech Wieszczów i 29 Listopada czy ul. Mogilskiej.

Konferencja ?ITS Kraków 2015″.organizowana jest wramach projektów: ?Rozwój systemu Zarządzania transportem publicznym wKrakowie” oraz ?Przebudowa linii tramwajowej na odcinku Rondo Mogilskie?al. Jana Pawła II- Plac Centralny wraz z systemem sterowania ruchem wKrakowie”.


Komentarze