Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dekalog kierowcy autobusu z Częstochowy

infobus
13.04.2015 17:06
0 Komentarzy

Prezentujemy bardzo ciekawą, oddolną inicjatywę w MPK Częstochowa. Jeden z kierowców spółki stworzył zbiór zaleceń dotyczących obsługi pasażera, który można nazwać swoistym dekalogiem kierowcy autobusu. To pierwszy taki przypadek w Polsce.

??Pomyślałem, że zbiór takich wskazówek pomoże, zwłaszcza kierowcom, którzy dopiero zaczynają pracę w naszym przedsiębiorstwie – mówi Łukasz Płóciennik, kierowca z ośmioletnim stażem w częstochowskim MPK, autor zbioru. – To, że jest dziesięć punktów, to przypadek. Tak wyszło. W sprawach administracyjnych w tym zbiorze pomagał Konrad Pruciak, zastępca kierownika ruchu w MPK Częstochowa. Poniżej krótki wstęp do dekalogu?i 10 najważniejszych zasad: -?Pasażerowie są adresatem wykonywanej przez nas codziennie pracy i dzięki nim możemy zarabiać na życie. Największa frekwencja w tramwajach i autobusach w całej Polsce charakteryzowała połowę lat 80-tych XX wieku. Od tego czasu rozwój motoryzacji indywidualnej i wzrost zamożności obywateli sprawił, że ilość pasażerów komunikacji miejskiej znacząco spadła. Aby temu zapobiec, starając się jednocześnie o utrzymanie miejsc pracy dla kierowców autobusów, powinniśmy tak postępować, żeby pasażerowie byli maksymalnie zadowoleni z naszych usług. Rola kierowcy autobusu jest w tym znacząca, aczkolwiek nie zawsze ma on wpływ na sytuację i nie zawsze będzie w stanie poradzić sobie z nietypowo zachowującymi się pasażerami. Oto jednak przedstawiamy główne zadania i wskazówki, jakie stawiane są przed kierowcami w naszym MPK:  

1. Zadaniem komunikacji miejskiej, reprezentowanej przez każdego kierowcę, jest zapewnienie przede wszystkim bezpiecznego oraz możliwie sprawnego przewozu  pasażerów

2. Kierowca względem pasażerów powinien być życzliwy, uprzejmy i taktowny, jak i bezwzględny w zakresie stosowania się do istniejących przepisów.

3. Należy na żądanie pasażera wskazać miejsce składania wniosków i skarg.

4. W razie zapytań ze strony pasażerów odnośnie trasy przejazdu danej linii, możliwości przesiadki, postępowania w razie awarii (np. podstawienie autobusu rezerwowego), kierowca powinien udzielać informacji w sposób maksymalnie rzetelny i kulturalny.

5. Należy zarówno stanowczo jak i grzecznie zwracać uwagę pasażerom zachowującym się niestosowanie, czy nie stosujących się do przepisów. Zgodnie z przepisami porządkowymi kierowca ma prawo wyprosić pasażera z autobusu jeżeli zajdzie uzasadniona potrzeba. Konflikty zawsze powinny być rozwiązane ugodowo

6. Celem zapobieżenia problemom związanym z uciążliwymi pasażerami (mającymi zamiar wsiąść do autobusu z dużymi lub niebezpiecznymi przedmiotami, nietrzeźwymi, brudnymi, zachowującymi się agresywnie itp.), zalecane jest uniemożliwianie im wejścia do autobusu na przystanku. Zgodnie z Regulaminem Przewozów, kierowca ma prawo odmówić przejazdu takim osobom przejazdu, ale w praktyce jest to zapis trudny do wyegzekwowania. Znacznie bezpieczniej jest nie zatrzymać się na przystanku, jeśli widzimy, że ktoś taki oczekuje na nasz autobus.

7. Kierowca powinien zapewnić pasażerom poczucie bezpieczeństwa, a w przypadkach koniecznych zwrócić się o pomoc do dyspozytora, który powiadomi Policję lub Straż Miejską.

8. Nad prawidłowym działaniem urządzeń systemu informacji pasażerskiej (wyświetlacze, głośniki) czuwa kierowca i pasażerowie mają prawo zgłaszać mu uwagi na temat działania tych urządzeń.

9. Należy się starać, aby sprzedaż biletów pasażerom odbywała się wyłącznie na przystankach. Możemy w uprzejmy sposób powiedzieć, aby podejść do nas w celu nabycia biletu po dojechaniu do najbliższego przystanku.

10. Jeśli pasażer nie posiada odliczonej gotówki, a my nie mamy czym wydać mu reszty, powinniśmy wprost o tym powiedzieć. Za odliczoną gotówkę do zakupu biletu odpowiada pasażer, a kierowca nie ponosi odpowiedzialności za to, że nie ma możliwości wydawania reszty. Może natomiast zasugerować rozmienienie pieniędzy u kogoś wśród pozostałych pasażerów.

Komentarze