Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Innowacyjna sieć elektromobilności w Koprivnicy

infotrans
01.12.2015 20:14
0 Komentarzy

Miasto partnerskie Gdyni w projekcie CIVITAS DYN@MO ?Koprivnica (Chorwacja), w grudniu 2014 roku uruchomiło pierwszą siećpublicznych punktów ładowania pojazdów elektrycznych oraz system car-sharingpojazdów elektrycznych dla jednostek miejskich. Miasto ma nadzieję, że jegonowa sieć elektromobilności zmniejszy emisję gazów cieplarnianych floty ikoszty operacyjne. Koprivnica, dzięki temu projektowi, stała się krajowympionierem w rozwoju infrastruktury dla czystych i energooszczędnych pojazdów.

Jak podaje ?Mobilna Gdynia?, projekt stworzenia nowej siecielektromobilności w Koprivnicy rozpoczął się w 2013 roku i został zrealizowanydzięki finansowaniu z Chorwackiego Funduszu Ochrony Środowiska i EfektywnościEnergetycznej (EPEEF) oraz Programu Elektromobilności krajowego dostawcyenergii elektrycznej HEP (ELEN). Oba te źródła pokryły 1/3 kosztów zakupupojazdów elektrycznych, reszta środków pochodzi z projektu CIVITAS DYN@MO orazbudżetu miasta.

Pięć stacji ładowania pojazdów elektrycznych (EV) zostałozainstalowanych w ramach programu ELEN w różnych punktach miasta. Koszt ich montażuwyniósł 200000 €. Lokalizacje obejmują główny budynek urzędu miasta i spółekkomunalnych, jak również, siedziby ważnych, lokalnych firm oraz siedzibęprzedsiębiorstwa HEP. Aby wspomóc budowanie zielonej” flotykomunalnej, Koprivnica zakupiła za 186000 € 1 pojazd hybrydowy, 1hybrydowo-elektryczny oraz 5 typowo elektrycznych.

Nowy system car-sharing, który kosztował 14000 € jestwykorzystywany przez 200 pracowników z administracji miasta, przedsiębiorstwkomunalnych i instytucji. System opiera się na stronie internetowej i zakładamożliwość korzystania z pojazdów elektrycznych i hybrydowych należących domiasta oraz osób prywatnych. Rozwiązanie to ma na celu uczynienie korzystania ztego systemu bardziej opłacalnym. Poprzez wdrożenie systemu car-sharing ma byćzmniejszona ogólna liczba pojazdów będących własnością instytucji publicznych ispółek komunalnych. Ponadto, starsze samochody floty miasta będą stopniowozastępowane przez czystsze i bardziej oszczędne modele. Krótkoterminowym celemKoprivnicy jest zmniejszenie kosztów eksploatacji floty miasta o 24%, anastępnie redukcji emisji gazów wynikających z jej użytkowania o 27% do końca2016 roku.

System car-sharing, w tym wszystkie samochody we flociemiasta były testowane w lipcu i sierpniu 2015 roku. System jest w pełnifunkcjonalny od września 2015 roku. W najbliższym czasie miasto planujezachęcić inne firmy do zakupu pojazdów elektrycznych i hybrydowych, abyprzynajmniej podwoić liczbę tego rodzaju samochodów w całej Koprivnicy.

Korzyści płynące z systemu

Znaczna oszczędność na kosztach paliwa. Każdy z samochodówelektrycznych przejechał więcej niż 6 000 km i zaoszczędził już ok. 3 200 €.

Redukcja emisji CO2. Oba pojazdy hybrydowe przejechały ponad40 000 km. Według dostępnych statystyk, konwencjonalne samochody tej samejwielkości, wyprodukowałyby 7 000 kg CO2. Pojazd hybrydowy produkuje 15-35%mniej CO2 w mieście i 25-55% poza miastem.

W Koprivnicy powstał pierwszy w Chorwacji system publicznychpunktów ładowania pojazdów.

System car-sharing powstał z udziałem pięciu pojazdówelektrycznych oraz dwóch hybrydowych.

200 pracowników zostało przeszkolonych w obsłudze nowychpojazdów oraz systemu car-sharing.

„Chociaż minęło zaledwie kilkanaście miesięcy, od kiedyrealizujemy ten projekt, widzimy korzystną tendencję zmniejszania kosztówoperacyjnych i utrzymania pojazdów. Mimo to, jest zbyt wcześnie, aby wyciągaćwnioski na podstawie tego, że wyniki są obiecujące.” mówi Nebojša Kalanj zprojektu CIVITAS DYN@MO.

Przełom w rozwoju elektromobilności w Chrorwacji był dużymwyzwaniem. Wybór pojazdów na rynku był niewielki, a lokalne przepisyniedostosowane do sytuacji. Pomimo wielu wyzwań i napotkanych problemów, inicjatywaokazała się sukcesem.

Według Koprivnicy istnieją trzy, ważne kwestie dla miast,które chcą wdrożyć podobną sieć. Po pierwsze, jest to praca w partnerstwie zlokalnymi interesariuszami od samego początku, wspólne ustalenie potrzeb icelów współpracy. Warto utrzymywać tą współpracę również przy innych zadaniach,nie tylko przy tym konkretnym. Po drugie, ważna jest informacja dlamieszkańców. Powinni oni być o wszystkim informowani, a ich opinie potraktowanejako cenne źródło inspiracji i wiedzy. I po trzecie, należy rozważyć możliwośćpołączenia się z innymi miastami w regionie i zachęcić ich do udziału w sieci.Umożliwi to użytkownikom e-samochodów podróżować na większą skalę.

Synergia Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i krajowegodostawcy energii, którzy byli chętni do wdrożenia rozwiązań w dziedzinieelektromobilności, okazały się korzystne dla wszystkich stron. Dla miastapoczątkowe koszty były znacznie niższe, dzięki zewnętrznemu wsparciufinansowemu. W zamian za to, partnerzy otrzymali możliwość przetestowanianowych rozwiązań i przyczynili się do osiągnięcia własnych celów we wdrażaniuinnowacyjnych technologii.

Monitorowanie i ewaluacja dostarczy cennych danych dla tychpartnerów i przyszłych użytkowników. System jest bardzo intensywnie promowanyprzez sieć miast CIVINET Słowenia-Chorwacja i zyskuje na popularności w całejEuropie.

Koprivnica to miasto w północno-zachodniej części Chorwacjiliczące 31000 mieszkańców, znane jako najbardziej rowerowe miasto w tym kraju.Koprivnica jest także edukacyjnym, kulturalnym i przemysłowym centrum oznaczeniu regionalnym. Aktywna polityka zrównoważonej mobilności i dużezaangażowanie władz miasta spowodowały wysoki procent rowerzystów i pieszych wcentrum miasta. Jako miasto demonstracyjne CIVITAS DYN@MO – projektu dot.mobilności miejskiej współfinansowanego przez UE, Koprivnica opracowuje obecniePlan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (pierwszy w Chorwacji) i pierwszysystem transportu publicznego, który w dużym stopniu opiera się na autobusachelektrycznych.


Komentarze