Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jakie będą korzyści z kolejowej obwodnicy Białegostoku? MI wyjaśnia

inforail
27.03.2020 07:45
0 Komentarzy

Odpowiadając nainterpelację Posła Krzysztofa Truskolaskiego w sprawie północnej kolejowejobwodnicy Białegostoku wiceminister Andrzej Bittel przedstawił korzyści, jakiemają wyniknąć z tego projektu.

Odnosząc się do korzyści wynikających z budowy północnejobwodnicy Białegostoku wskazał między innymi:

• skrócenie czasu przejazdu pociągów pasażerskich itowarowych w relacji przez Białystok;

• zwiększenie przepustowości infrastruktury z uwagi na brakkonieczności zmiany czoła pociągu na stacji Białystok;

• zwiększenie potencjału rozwojowego regionu w kontekścierozbudowy sytemu transportu towarowego;

• możliwość budowy kolei aglomeracyjnej;

• zwiększenie dostępności do kolei;

• zapewnienie bezpieczeństwa i zwiększenie komfortu podróży.

W celu wykrywania awarii taboru na modernizowanych liniach kolejowychinstalowane są m.in. urządzenia szlakowe dSAT (urządzenia detekcji stanówawaryjnych taboru), które monitorują stan taboru oraz wykrywają jego awarie, aw razie wystąpienia sygnału ostrzegawczego umożliwiają wyłączenie niesprawnegotaboru.

Stan prac

Jak podał Bittel w ramach projektu pn. „Budowa PółnocnejObwodnicy Białegostoku” opracowywana jest obecnie dokumentacja przedprojektowa(studium wykonalności). Umowa na wykonanie studium wykonalności dla projektuPółnocnej Obwodnicy Białegostoku została podpisana 7 czerwca 2019 r.

Warianty W1-W5 nie będą skierowane do dalszych analiz bezwzględu na wyniki analiz pozostałych wariantów inwestycyjnych (zgodnie zustaleniami ze spotkań informacyjnych z mieszkańcami). Do preselekcji będąbrane pod uwagę warianty W6-W10, skorygowane warianty zaproponowane przez przedstawicielispołeczności lokalnej oraz wariant przedstawiony przez Burmistrza MiastaWasilków. Przedmiotowe warianty zostały włączone do opracowania studiumwykonalności i są obecnie analizowane przez wykonawcę studium wykonalności podwzględem technicznym, ekonomicznym, społecznym oraz środowiskowym.

W ramach studium wykonalności analizowanych jest wiele wariantówlokalizacji północnej obwodnicy Białegostoku o różnych jej przebiegach.Podkreślenia wymaga, że PKP Polskie Linie Kolejowe podejmuje wszelkie możliwedziałania, tak aby przy wyznaczaniu proponowanych przebiegów nowej linii kolejowejw jak największym stopniu spełnić oczekiwania lokalnej społeczności izabezpieczyć rozwój regionu, a jednocześnie zrealizować przedmiotowąinwestycję.

Terminy

Wybrane warianty inwestycyjne będą konsultowane z lokalną społecznościąna etapie postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych. Obecnie wybórnajkorzystniejszego wariantu planowany jest w IV kwartale 2020 r.

Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w 2025 r., natomiastzakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2027 r. Biorąc pod uwagęstopień zaawansowania prac nad studium wykonalności, obecnie nie możnajednoznacznie określić kosztów realizacji omawianej inwestycji.

Węzeł białostocki trzeba udrożnić

Konieczność udrożnienia kolejowego węzła białostockiego zostałazdefiniowana przez PKP PLK na podstawie analizy dotychczasowego ruchu kolejowegow omawianej lokalizacji i wynikającego z niego rosnącego zapotrzebowania natransport pasażerski. Potrzeba przeprowadzenia omawianej inwestycji ma równieżzwiązek ze znacznym zwiększeniem natężenia ruchu towarowego wynikającego zdziałalności kolejowych przejść granicznych w Kuźnicy Białostockiej oraz wCzeremsze (zwiększonego ruchu transgranicznego). Ponadto budowa północnejobwodnicy Białegostoku wynika z planów modernizacji linii E75 Rail Baltica naodcinku Białystok – Ełk – Trakiszki (granica państwa).

Prognozy natężenia ruchu kolejowego nie są obecnieostatecznie zdefiniowane. Analizy marketingowe i ruchowe wykonane będą naetapie IV studium wykonalności, który jest w trakcie opracowywania przez wykonawcę.


Komentarze