Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Problemy z Meleksami w Krakowie

infotrans
15.12.2015 14:11
0 Komentarzy

Choć to nie pierwsze spotkanie Komisji Infrastruktury wsprawie zmian organizacji w ruchu meleksów, to jednak dalej nie wypracowanożadnego konsensusu. Jeśli nic do końca roku się nie zmieni, to od 1 styczniawejdą w życie nowe przepisy, które jak obiecuje prezes OgólnopolskiegoStowarzyszenia Pojazdów Ekologicznych, zostaną zaskarżone do prokuratury.

Spór władz miasta z przedsiębiorcami dotyczy ograniczenialiczby meleksów poruszających się w Strefie B, czyli do pierwszej obwodnicy.Choć przedstawiciele branży przystają na te rozwiązania, to kompletnie niezgadzają się na termin i sposób ich wprowadzenia.

Dziś w rejonie Starego Miasta jeździ około 240 pojazdów. Odprzyszłego roku miałoby ich być niemal o połowę mniej (130), z tym, że tęliczbę meleksów podzielono by po połowie na dni parzyste i nieparzyste. Zatemna ulicach jednego dnia pojawiało by się tylko 65 pojazdów.

Przeciw tak ostrym cięciom są przedsiębiorcy. GrzegorzKompa, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pojazdów Ekologicznych stwierdził,że najprawdopodobniej rozważy złożenie zawiadomienia do prokuratury opodejrzeniu popełnienia przestępstwa przez władze miasta. ? Według nas nowyregulamin jest sprzeczny z art. 20 i 22 Konstytucji RP. Poza tym, mamy zastrzeżeniado tego, że ten dokument został wydany w formie zarządzenia prezydenta zamiastaktu regulacyjnego jakim jest uchwała ? mówi.

Podczas obrad pojawiła się koncepcja zmniejszenia stanumeleksów o 25% w roku 2016, a następnie o 50% stanu wyjściowego w rok później.Taki wariant poparli radni.

? Nie można dokonywać tak dużych zmian w tak krótkim czasie.Wielu z tych przedsiębiorców zainwestowało niemałe pieniądze w swój biznes.Stopniowe ograniczenie ilości meleksów byłoby najrozsądniejszym rozwiązaniem ? wyjaśniałAleksander Miszalski.

Kolejną sprawą są identyfikatory, które miałyby uprawniać dozarobkowej jazdy meleksem. Do tej pory do Zarządu Infrastruktury Transportu iKomunikacji wpłynęło 300 wniosków (jeden na każdy pojazd) złożonych przez 53 przedsiębiorców.Pozytywnie zaopiniowano 196 z nich. Pojawiło się jednak podejrzenie wobecjednej z firm, która złożyła aż 50 wniosków. Przedstawiciele branży twierdzą,że nie jest ona z Krakowa oraz nigdy nie działała na miejscowym rynku. Taknaprawdę wagi tym zarzutom dodaje dopiero domniemanie, wg którego firma? niedysponuje taką liczbą pojazdów. Według przedsiębiorców byłoby dobrze, gdybyZIKiT wcześniej sprawdzał rzeczywiste możliwości upominającego się o wjazdówki.

? Nowy regulamin mówi o tym, że weryfikować, czy dana firmaposiada meleksy czy też nie, będziemy dopiero przy wydawaniu zezwoleń. Jeśliktoś z tego powodu ich nie otrzyma, to wjazdówki po prostu wrócą do puli ?wyjaśniał Michał Korusiewicz p.o. dyrektora ZIKiT-u.

Radni popierają proces wcześniejszej kontroli. Ich zdaniemułatwi to pracę przedsiębiorcom i urzędnikom.


Komentarze