Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bezpieczniej na polskiej kolei

infotrans
29.02.2016 12:56
0 Komentarzy

Ponad 200 konsekwentnie realizowanych inicjatyw na rzeczbezpieczeństwa. Większa co roku liczba szkoleń i metod doskonalenia pracy.Nowoczesne symulatory do szkolenia maszynistów i dyżurnych ruchu. Takie m.in.działania spółek Grupy PKP sprawiły, że rok 2014 był najbezpieczniejszy nakolei i w 2015 utrzymano ten trend. Kolej jest coraz bezpieczniejszym środkiemtransportu. W 2015 roku o 12 procent spadła liczba kolizji i wykolejeń oraz o12 procent mniej było wypadków na przejazdach kolejowo ? drogowych.

Bezpieczeństwo jest priorytetem w działalności zarządcyinfrastruktury PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Prowadzone w tym obszarzedziałania koncentrują się na inwestowaniu

w infrastrukturę, ale w równym stopniu nakierowane są naszkolenie kadry odpowiedzialnej za bezpieczeństwo oraz doskonalenie procedur.

Stałym elementem poprawy bezpieczeństwa są działaniatechniczne i inwestycyjne. PLK inwestuje w sprzęt i modernizuje infrastrukturę.Tylko w ubiegłym roku wyremontowano ponad 800 km torów, 600 km siecitrakcyjnej, wymieniono 1250 rozjazdów, zmodernizowano 670 przejazdów kolejowo ?drogowych i wybudowano 84 wiadukty, którymi zastąpiono przejazdy. Wszystkie teelementy bezpośrednio wpływają na poprawę bezpieczeństwa na sieci kolejowej.

PLK doskonali i rozbudowuje program szkoleń. W ubiegłym rokuprzeszkolono ponad 25 000 osób odpowiedzialnych za bezpieczne prowadzenie ruchupociągów. Za ponad 4 mln zł PLK wybudowała nowoczesny symulator dla dyżurnychruchu. W ciągu trzech miesięcy blisko 200 osób już przećwiczyło na nim różnesytuacje, które mogą zdarzyć się każdego dnia. Program szkoleń jest cały czasuzupełniany o nowe elementy. Spółka zamierza wykorzystać w szkoleniu kolejneurządzenia.

Również PKP Intercity prowadzi ciągłe doskonalenie zawodowepracowników. Od 2015 działa wart 5 mln zł najnowocześniejszy w kraju symulatorjazdy lokomotywą. Szkolenia na nim podnoszą kwalifikacje maszynistów ipoprawiają bezpieczeństwo w ruchu kolejowym. Zaletą projektu jest możliwośćbudowy scenariuszy, obejmujących sytuacje standardowe i związane

z ekstremalnymi warunkami pogodowymi czy nietypowymiawariami. Szkolenia na symulatorze są obowiązkowe dla przyszłych i czynnychmaszynistów. Co roku PKP Intercity przyjmuje blisko 100 wyszkolonychmaszynistów.

W Grupie PKP dyscyplina pracy jest objęta szczególną troską.Maszynistów PKP Intercity obowiązuje zakaz prowadzenia rozmów przez telefonkomórkowy. Pracownicy poddawani są codziennym kontrolom trzeźwości. Wprowadzonoobowiązek informowania o ewentualnym zatrudnieniu u innego przewoźnika. W 2014roku PKP Intercity zainstalowało kamery we wszystkich lokomotywach. Systemrejestruje m.in. obraz przed lokomotywą. Materiał pozyskany z kamerwykorzystywany jest także w procesie szkoleń.

PLK tylko w 2015 roku przeprowadziła w zakresiebezpieczeństwa ponad 120 tys. kontroli różnych stanowisk i jednostekorganizacyjnych, a także kontrole w zakresie bezpieczeństwa ruchu pociągów wmiejscach prowadzonych inwestycji oraz blisko 80 wewnętrznych audytów SystemuZarządzania Bezpieczeństwem. Nadzór prowadzony jest w dzień i w nocy, iobejmuje działania planowe oraz nadzwyczajne. W przedsięwzięciu uczestniczątakże funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei.

W Grupie PKP zapewnione jest profesjonalne wsparciepsychologiczne pracownikom, którzy bezpośrednio uczestniczyli w zdarzeniu wczasie wykonywania obowiązków służbowych lub brali udział w usuwaniu jegoskutków. W PKP Intercity program wsparcia psychologicznego i szkoleńpsychologicznych obejmuje maszynistów i konduktorów, którzy zetknęli się zsytuacją awaryjną lub uczestniczyli w wypadku. Z tej formy pomocy skorzystałojuż kilkadziesiąt osób.

PLK współpracuje z 20 szkołami prowadzącymi kierunkikolejowe. To działanie niezbędne dla płynnej i naturalnej wymiany kadr naodpowiedzialnych stanowiskach związanych

z bezpieczeństwem. PLK organizuje praktyki oraz fundujestypendia dla uczniów kierunków kolejowych. Dotychczas to wsparcie wyniosłoponad 600 tysięcy złotych. Dzięki absolwentommożliwe jest uzupełnienie kadry o pracowników znających specyfikę kolei.

W 2014 roku, PKP Intercity, w związku z rozpoczęciemeksploatacji pociągów Pendolino, uzyskało zmieniony Certyfikat Bezpieczeństwarozszerzony o możliwość wykonywania przewozów pasażerskich kolejami dużychprędkości tj. powyżej 160 km/h. PKP Intercity posiada taki dokument, jakojedyny przewoźnik w Polsce. W 2015 roku Urząd Transportu Kolejowego przyznałPKP Intercity Certyfikat Bezpieczeństwa cz. A i B. Certyfikat jest ważny do2020 roku. Dokument potwierdza wysokie standardy bezpieczeństwa, które spełniaPKP Intercity. Również PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. otrzymały od UTK tzw.autoryzację bezpieczeństwa. Dokument ważny do 2020 r. potwierdza spełnienieprzez narodowego zarządcę infrastruktury wymagań niezbędnych do bezpiecznegoprojektowania, eksploatacji i utrzymania infrastruktury kolejowej.

Bezpieczny przejazd ? ?Szlaban na ryzyko!? to jedna znajwiększych w Europie kampanii społecznych, prowadzona przez PLK od 11 lat.Zarządca infrastruktury koncentruje się na promowaniu kultury bezpieczeństwa iograniczania skutków brawury, rutyny i pośpiechu na przejazdachkolejowo-drogowych.


Komentarze