MZK Jelenia Góra

Dyskusje o firmach KM

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

marekJG
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 292
Dołączył: czwartek, 3 sierpnia 2006, 16:24
Lokalizacja: Jelenia Góra
Avatar użytkownika

Postprzez marekJG » niedziela, 20 stycznia 2008, 01:02

[quote]Koszty zmienne, troche na częściach, bo mniejsza powierzchnia szyb i blach i paliwo. To ostatnie, rzekłbym, jest jedyną rzecza, która jest zmienna


Grosz do grosza i będzie kokosza, w gospodarce wolnorynkowej każdy nawet najmniejszy koszt jest istotny. Eksploatacja minibusa jest zdecydowanie tańsza np od Miga choćby ze względu na koszt paliwa które jest coraz droższe i stanowi jeden z głównych kosztów eksploatacji pojazdu. Rożnica między kosztami musi być duża skoro busiarze wypierają PKSy jeżdżące H9.
Gdyby tak nie było to nie jeździliby Sprinterami ale właśnie autobusami maxi.

[quote]Ale jesli porównamy zuzycie paliwa pojazdu standardowego (100 miejscowegoa) do minibusa (20 miejsc) to nie otrzymamy zużycia paliwa mniejszego o 80%.


Może nie 80% ale około 60-70% a nawet jeżeli mniej to każda oszczędność się liczy.

[quote]W dodatku kupujemy pojazd, który nie może być powszechnie uzywany


Jeśli powszechność oznacza u Ciebie możliwość obsługi wszystkich linii to rzeczywiście tak, ale nawet wtedy przyznasz, ze KM nie polega na tym aby jeździły w niej autobusy "powszechne" (tym tokiem rozumowania twoje kryteria spełniają tylko autobusy 12M albo poszerzając definicję powszechności przegubowe) lecz autobusy dostosowane do potoków pasażerskich na danej trasie.

[quote]odstrasza ograniczeniami wejścia i wyjscia


Dlaczego, wszak nigdzie nie jest powiedziane że minibusy muszą odstraszać wejściami, w ofercie producentów mamy pojazdy niskowejściowe jak Vero czy produkowane przez VDL minibusy w 100% LF

[quote]dodajemy jeszcze niższe przychody z biletów w takim pojeździe.


Ciekawe stwierdzenie, nigdzie nie zostało dowiedzione że skierowanie do obsługi linii o małych potokach autobusu 12M spowoduje drastyczny wzrost przychodów a co za tym idzie wzrost przychodów linii. MZK puszczało na linie 25 autobus większej pojemności w postaci Salusa i jakoś pasażerów nie przybyło.

[quote]Czy wychodzi taniej?

Tam gdzie potoki są małe używanie minibusów jest jak najbardziej tańsze.
Zresztą dowody na to masz w przypadku choćby MPK Kraków czy ZTM W-wa które wprowadziły obsługę kilkunastu linii autobusami o o mniejszej pojemności. Minibusów można nie lubić, jednak zaczynają one odgrywać coraz większą rolę także w przewozach miejskich

[quote]PS. 9 takze jeździ z Podgórza,

Mieszkam w JG od urodzenia i nie słyszałem o istnieniu jakiegoś Podgórza. najbliższe jakie znam jest dzielnicą Wałbrzycha i kursują tam 3, 12 i chyba 15 :wink: Chyba chodzi Tobie o Podgórzyn z którego rzeczywiście odjeżdża m inn. 4. natomiast 9 jeździ z dworca PKP do Piechowic czyli zupełnie gdzie indziej i nigdy w historii nie przejeżdżała nawet przez fragment gminy Podgórzyn
mario
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 91
Dołączył: niedziela, 18 czerwca 2006, 17:03
Lokalizacja: Wejherowo
Avatar użytkownika

Postprzez mario » niedziela, 20 stycznia 2008, 22:01

Możesz sobie wierzyć w zbawczą moc pojazdów typu mini. Jednak w żadnym z miast, które zdecydowąły sie na poprawę swojej oferty przewozowej: Olsztyn, Słupsk, Wałcz, Gdynia, Koszalin pojazdy tego typu nie znalazły zatrudnienia. Wręcz przeciwnie, okazało sie, że generują wcale niemniejsze koszty niż autobusy standardowe 12 m. (stąd ich nazwa) i pojawił się problem ich zatrudnienia. Zatrudnienie w Warszawie pojazdów typi midi (a więc większych niż mini) wynika nie z chęci oszczędności tylko tak jak w Gdyni z warunków ruchowych.

I zapewniam Cie, że zużucie paliwa w pojeździe typu mini nie spada o 60%.

Co do przykładu z rozkładem jazdy to niestety zapętliłem się, nie sprawdziłem dokładnie i dałem ciała: chodziło mi jednak o 9, z Górzyńca.
Pozdrawiam >>> mario.
marekJG
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 292
Dołączył: czwartek, 3 sierpnia 2006, 16:24
Lokalizacja: Jelenia Góra
Avatar użytkownika

Postprzez marekJG » poniedziałek, 21 stycznia 2008, 10:51

[quote]Możesz sobie wierzyć w zbawczą moc pojazdów typu mini

daleko mi od przekonania że autobusy mini są panaceum na rozwiązanie wszystkich problemów komunikacji miejskiej. Uważam, iż najważniejsza jest częstotliwość, dostępność, dobra synchronizacja rozkładu jazdy. To one mają największy wpływ na zachęcenie ludzi do korzystania ze zbiorkomu. Jednak jeśli daną linią jeździ zazwyczaj 5- 10 osób na jednym kursie to obsługa jej autobusem 12M jest po prostu wyrzucaniem pieniędzy w błoto, pieniędzy dodajmy, które mżna przeznaczyć np na zwiększenie częstotliwości jazdy, zakup taboru, etc.

[quote]Jednak w żadnym z miast, które zdecydowąły sie na poprawę swojej oferty przewozowej: Olsztyn, Słupsk, Wałcz, Gdynia, Koszalin pojazdy tego typu nie znalazły zatrudnienia.

Co do Koszalina gdzie mają jedną Kapenę i Słupska z dwoma Daily możemy przyjąć że odsetek taboru mini jest rzeczywiście nikły ale jednak minibusy są. W Olsztynie natomiast sytuacja wygląda zgoła odmiennie, tutaj MPK dysponuje 20 minibusami tj 9 Jelczami Vero, 10 VW LT i jednym Renault, więc jest to spora flota, dodajmy wykorzystywana liniowo. W Wałczy natomist tamtejszy ZKM także w 2006 roku zakupił 2 Vero i to chyba w czasie w którym polepaszano KM. Poza tym weź pod uwagę że około 40 minibusów kursuje już w MPK Kraków, 17 w MPK Łódź, chyba nie kupiono ich tak sobie tylko właśnie dlatego że są tańsze w eksploatacji.


[quote]Zatrudnienie w Warszawie pojazdów typi midi (a więc większych niż mini) wynika nie z chęci oszczędności tylko tak jak w Gdyni z warunków ruchowych.


Po części masz rację, lecz np SU10 obsługują linię 165 dlatego że frekwencja na niej nie uzasadnia kursowania czegoś większego. Poza tym od lutego do eksploatacji zostanie skierowanych 30 minibusów Mobilisu, które będą jeździły na nowych trasach dowozowych, gdzie rzeczywiście warunki techniczne przede wszystkim, determinują wykorzystanie takiego taboru choć spodziewana frekwencja na tych trasach też jest powodem dl którego nie będą jeździły tam autobusy 12M
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3502
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Postprzez Locutus » poniedziałek, 21 stycznia 2008, 11:31

[quote="marekJG"](...) Poza tym weź pod uwagę że około 40 minibusów kursuje już w MPK Kraków (...)


Pięćdziesiąt pięć. :-) 42 Jelcze M081MB oraz 13 Autosanów H6. ;-)

I oczywiście ich kursowanie jest usprawiedliwione. Część z Jelczy M081MB zostało kupionych nie dla wymiany melonów, lecz by zastąpić Jelcze 120M na trasach, gdzie frekwencja była niska. No i sprawdzają się z czysto ekonomicznych względów – niższe zużycie paliwa, mniej płaci się kierowcom (bo, zgodnie z przepisami unijnymi, kierowcom autobusów małopojemnych można zapłacić mniej), a tabor miast świecić pustkami, jest jako-tako zapełniony.

Pozdrawiam!
LOKI
[url=http://www.pkk.info.pl][color=blue]Platforma Komunikacyjna Krakowa[/color][/url] - najprzyjaźniejsze użytkownikowi forum o krakowskiej komunikacji miejskiej.
Kroelewicz
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1442
Dołączył: niedziela, 25 grudnia 2005, 21:00
Lokalizacja: Lisboa
Avatar użytkownika

Postprzez Kroelewicz » poniedziałek, 21 stycznia 2008, 17:32

[quote="marekJG"] (...) Co do Koszalina gdzie mają jedną Kapenę i Słupska z dwoma Daily możemy przyjąć że odsetek taboru mini jest rzeczywiście nikły ale jednak minibusy są.

I nie ma co z nimi zrobić...
[quote]W Olsztynie natomiast sytuacja wygląda zgoła odmiennie, tutaj MPK dysponuje 20 minibusami tj 9 Jelczami Vero, 10 VW LT i jednym Renault, więc jest to spora flota, dodajmy wykorzystywana liniowo.

Akurat, pierwsza rzecz, ktora zszkowala mnie w Olsztynie (w zeszlym roku) to rzadek 10 LTeków i jedno Renault stojace na zajezdni w szczycie popoludniowym(!). Vero w godzinach szczytu sa przeladowane i to ostro. Pominmy milczeniem fakt, ze maja podwoje rzedy siedzen z obu stron...

[quote] (...) Około 40 minibusów kursuje już w MPK Kraków, 17 w MPK Łódź, chyba nie kupiono ich tak sobie tylko właśnie dlatego że są tańsze w eksploatacji.

Jeśli miasto stać na fundowanie komunikacji na terenach, gdzie trudno dojechać (np. Kopiec Kościuszki) to ok, w JG (z Twoich slow) najpierw przychody powinny zaczac byc proporcjonalne do kosztow.
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3502
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Postprzez Locutus » wtorek, 22 stycznia 2008, 12:32

[quote="Kroelewicz"](...) Jeśli miasto stać na fundowanie komunikacji na terenach, gdzie trudno dojechać (np. Kopiec Kościuszki) to ok, w JG (z Twoich slow) najpierw przychody powinny zaczac byc proporcjonalne do kosztow.

Z całym szacunkiem, ale akurat połączenie z Kopcem Kościuszki (linie 100 oraz 101) to tylko jedna jedyna brygada (101-01). Minibusy (M081MB i H6) są eksploatowane na wielu innych liniach, których charakter sprawia, że nie mają one wielu pasażerów (bo np. obsługują ośrodki miejskie o niskiej gęstości zaludnienia z powodu zabudowy jednorodzinnej) – w innych wypadkach albo te tereny (całkiem liczne tereny, chciałem zauważyć) byłyby zupełnie odcięte od komunikacji miejskiej, albo marnowałaby się kasa na kursy dwunastometrowca, w którym nawet nie wszystkie miejsca siedzące byłyby zajęte. Do linii obsługiwanych przez te autobusy należą, oprócz wymienionych 100 i 101, także 102 (do Zakamycza), 107 (do Soboniowic), 110 (do Węgrzynowic), 111 (do Wolicy), 113 (obsługujący okolice Elektrociepłowni Łęg), 118 (do Bronowic Wielkich), 121 (do EC Łęg), 126 (najkrótsza w Krakowie linia autobusowa łącząca Mydlniki z Bronowicami Nowymi), 127 (do szkoły w Płaszowie), 131 (do Chałupek), 133 (obsługujący dwa regiony o zabudowie jednorodzinnej – Piaski Wielkie i przyległą Starą Rżąkę oraz Stary Bieżanów), 135 (do Golkowic), 137 (do Kuźnicy Kołłątajowskiej), 141 (do os. Kliny), 146 (obsługujący Kujawy i Przylasek Rusiecki), 154 (linia łącząca Prądnik Biały z Dworcem Głównym Wschód, którą jeszcze paręnaście lat temu obsługiwały przeguby, ale została zarżnięta poprzez skracanie trasy i cięcie częstotliwości), 155 (do Swoszowic), 161 (do Wolicy), 409 (do Przegorzał UJ), 437 (do Witkowic), TeleBus (autobus na telefon obsługujący rejon Rybitw), a także rozliczne linie aglomeracyjne (podmiejskie): 203, 205, 213, 218, 223, 246, 255, 268, 285 i 297.

Mało?

Pozdrawiam!
LOKI
[url=http://www.pkk.info.pl][color=blue]Platforma Komunikacyjna Krakowa[/color][/url] - najprzyjaźniejsze użytkownikowi forum o krakowskiej komunikacji miejskiej.
mario
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 91
Dołączył: niedziela, 18 czerwca 2006, 17:03
Lokalizacja: Wejherowo
Avatar użytkownika

Postprzez mario » wtorek, 22 stycznia 2008, 22:08

[quote]Co do Koszalina gdzie mają jedną Kapenę i Słupska z dwoma Daily możemy przyjąć że odsetek taboru mini jest rzeczywiście nikły ale jednak minibusy są. W Olsztynie natomiast sytuacja wygląda zgoła odmiennie, tutaj MPK dysponuje 20 minibusami tj 9 Jelczami Vero, 10 VW LT i jednym Renault, więc jest to spora flota, dodajmy wykorzystywana liniowo.


Mylisz pojęcia. Zajmujemy sie pojazdami typu mini, a nie midi.

Po reformie w 2004 r. w Olsztynie wszystkie renault nie mają zatrudnienia. Firma chce je sprzedac, ale nikt nie chce kupić. Iveco w Słupsku takze nie maja zatrudnienia i prezes oskarzany jest ciagle o niegospodarność, bo na linii jeżdżą w nocy (w wybrane noce), a w dzień wożą nimi prezesa. Wałcz to kwestia polityczna. Jelcze midi okazały się nieprzydatne juz w pierwszych miesiącach po kupnie, bo okazało sie, że ludzie się do nich nie mieszczą (okresowe wahania popytu), a po przyjściu uzywanych manów stoja na zajezdni. W Koszalinie firma musi wypuszczać mini na bisa do Uniescia jako jedynka, łamiąc prawo, poza rozkładem tylko po to aby nie stały w bazie. Pozostałe wożą kierowców...

Kraków nie używa pojazdów typu mini, więc i przykłady Locutusa są nietrafione.
Pozdrawiam >>> mario.
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3502
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Postprzez Locutus » środa, 23 stycznia 2008, 12:35

Używa, używa, melony są jak najbardziej klasy mini. Za to jelcz w ciąży ze swoimi ośmioma metrami faktycznie kwalifikuje się już teoretycznie do klasy midi, ale i tak jest to autobus niskopojemny (co przekłada się m.in. na to, że jego kierowcy można mniej zapłacić w świetle przepisów unijnych), a o tym była tu dyskusja...

Pozdrawiam!
LOKI
[url=http://www.pkk.info.pl][color=blue]Platforma Komunikacyjna Krakowa[/color][/url] - najprzyjaźniejsze użytkownikowi forum o krakowskiej komunikacji miejskiej.
mario
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 91
Dołączył: niedziela, 18 czerwca 2006, 17:03
Lokalizacja: Wejherowo
Avatar użytkownika

Postprzez mario » środa, 23 stycznia 2008, 19:53

[quote=]Używa, używa, melony są jak najbardziej klasy mini.[/quote]

Oczywista oczywistość, skupiłem sie jelczach za bardzo.
Pozdrawiam >>> mario.
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3502
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Postprzez Locutus » czwartek, 24 stycznia 2008, 10:24

Sęk w tym, że melony i jelcze w ciąży mają u krakowskiego przewoźnika tę samą funkcję... nawet w spisach brygad i jedne i drugie oznaczane są jako klasa taboru „m”… A do tego teraz zastępuje się rozsypujące się melony właśnie jelczami w ciąży… I patrząc na pojemność, M081MB bliżej do H6 niż do typowego pojazdu midi (dziesięciometrowego)... wiem, że nazwanie jelcza w ciąży minibusem jest pewnym nadużyciem w świetle definicji klas autobusów, ale takie właśnie funkcje pełni on w Krakowie...

No a jeśli zależy Ci na ścisłości – spośród wyżej wymienionych linii następujące obsługiwane są właśnie autosanami H6: 111, 113, 118, 126, 131, 146, 161, 203 oraz 409. Czyli jednak trochę linii jest obsługiwanych autobusami klasy MINI w ścisłym znaczeniu tego słowa... ;-)

Pozdrawiam!
LOKI
[url=http://www.pkk.info.pl][color=blue]Platforma Komunikacyjna Krakowa[/color][/url] - najprzyjaźniejsze użytkownikowi forum o krakowskiej komunikacji miejskiej.
mario
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 91
Dołączył: niedziela, 18 czerwca 2006, 17:03
Lokalizacja: Wejherowo
Avatar użytkownika

Postprzez mario » czwartek, 24 stycznia 2008, 21:04

Jasne, ale czy w Krakowie robiono kiedykolwiek optymalizację sieci? Nie i dlatego te pojazdy tam jeżdża marnując kase.
Pozdrawiam >>> mario.
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3502
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Postprzez Locutus » piątek, 25 stycznia 2008, 11:35

[quote="mario"]Jasne, ale czy w Krakowie robiono kiedykolwiek optymalizację sieci?

Robiono – wielka reforma po przeprowadzeniu całego multum badań, studiów i analiz weszła w życie 1. stycznia 1999. roku – i od tego czasu KM funkcjonuje z drobnymi korektami dostosowującymi ją do zmieniających się realiów (budowa nowych osiedli, Kampusu UJ etc.).
[quote="mario"]
Nie i dlatego te pojazdy tam jeżdża marnując kase.

Nie zgodzę się ze stwierdzeniem, że marnują kasę – wręcz przeciwnie, oszczędzają ją – tak jak Ci napisałem, gdyby nie mini/„midi”-busy, to albo pewne (liczne) regiony Krakowa pozostałyby odcięte od KM na amen, albo dochodziłoby do rzeczywistego marnowania kasy, bo na linie o niskim zapełnieniu trafiłyby dwunastometrowce, które jeździłyby pustawe, żarły niepotrzebnie paliwo, a w dodatku kiermanom trzeba by więcej zapłacić.

Pozdrawiam!
LOKI
[url=http://www.pkk.info.pl][color=blue]Platforma Komunikacyjna Krakowa[/color][/url] - najprzyjaźniejsze użytkownikowi forum o krakowskiej komunikacji miejskiej.
marekJG
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 292
Dołączył: czwartek, 3 sierpnia 2006, 16:24
Lokalizacja: Jelenia Góra
Avatar użytkownika

Re: MZK Jelenia Góra

Postprzez marekJG » środa, 26 marca 2008, 16:16

Od 1 kwietnia 2008r MZK Jelenia Góra powiększy swoja sieć o nowe połączenia w gminie Mysłakowice:

[quote]Z dniem 1 kwietnia 2008 r. zostaną uruchomione nowe połączenia obejmujące obsługą komunikacji miejskiej miejscowości: Bukowiec, Karpniki, Strużnicę i Gruszków położone w strefie opłat gminy Mysłakowice.

- do obsługi Bukowca zostaną przedłużone niektóre kursy linii nr 3:

odjazdy autobusu linii nr 3 z Jeleniej Góry do Bukowca:

6:20*; 8:30S; 12:00S; 14:00S; 15:20S i 17:10*

odjazdy autobusu linii nr 3 z Bukowca do Jeleniej Góry:

7:10*; 9:20S; 12:50S; 14:50S; 16:15S i 18:00*

- do obsługi Karpnik, Strużnicy i Gruszkowa zostanie uruchomiona nowa linia nr 33 na trasie: Łomnica Szkoła ? Karpniki ? Strużnica ? Gruszków.

Odjazdy autobusu linii nr 33:

Łomnica Szkoła ? Karpniki ? Strużnica ? Gruszków:

6:07*; 7:35S; 14:00S; 15:50S i 18:20*,

Łomnica Szkoła ? Karpniki:

4:36*; 12:22*; 17:20* i 19:52*,

Gruszków ? Strużnica ? Karpniki ? Krogulec ? Łomnica Szkoła:

6:38*; 8:05S; 14:34S; 16:32S i 19:00*,

Karpniki ? Krogulec ? Łomnica Szkoła:

4:51*; 6:47*; 8:15S; 12:46*; 14:44S; 16:42S; 17:40*; 19:10* i 20:12*.

Legenda:
* ? nie kursuje w soboty, niedziele i święta,
S ? nie kursuje w niedziele i święta.
Z uwagi na ograniczoną sieć punktów sprzedaży biletów, bilety jednorazowe bądź miesięczne prosimy nabywać odpowiednio wcześniej w miejscowościach, w których takie punkty sprzedaży funkcjonują.
Ceny biletów jednorazowych są zgodne z aktualnie obowiązująca ?Taryfą przewozu osób i bagażu pojazdami MZK w Jeleniej Górze? tj. 2,24 zł za przejazd w granicach jednej strefy opłat lub 4,10 zł za przejazd w granicach dwóch stref opłat. Bilet jednorazowy zakupiony u kierowcy jest droższy o 0,40 zł.
Ceny biletów ulgowych, biletów okresowych oraz uprawnienia do przejazdów bezpłatnych bądź ulgowych określone są postanowieniami ?Taryfy przewozu?.


Także w gminie Jeżów Sudecki kolejne miejscowości zostaną włączone do obsługi przez MZK Jelenia Góra. Od 8 kwietnia br. linia nr. 1 zajedzie aż do Chrośnicy przez Płoszczynkę, Czernicę i Janówek, ale tylko jednym kursem o godz. 19:35 z pętli Teatr.
http://mzk.jgora.pl/komunikaty.php#258
[quote]Z dniem 8 kwietnia 2008 r. zostanie uruchomiony kurs autobusu linii nr 1 na trasie: Jelenia Góra ? Jeżów Sudecki ? Płoszczynka ? Czernica ? Janówek ? Chrośnica.

Planowany odjazd autobusu z przystanku ?Teatr? - godz. 19:35.

Kurs przebiega w strefie opłat miasta Jeleniej Góry oraz w strefie opłat gminy Jeżów Sudecki.
Poprzednia strona
Odpowiedz