Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Poznański System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych

infotrans
31.03.2016 08:16
0 Komentarzy

Ponad 196 mln euro wyniesie koszt realizacji 12 projektów wramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w obszarze Metropolii Poznań.Jedną z kluczowych inwestycji będzie budowa systemu węzłów przesiadkowych,zintegrowanych wokół Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.

Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT) to nowyinstrument polityki spójności w Unii Europejskiej, który ma służyć rozwojowidużych miast oraz sąsiadujących z nimi gmin.

Projekty, których łączna kwota wyniesie ponad 196 mln euro,będą realizowane na terenie Miasta Poznań, powiatu poznańskiego oraz 21sąsiednich gmin, czyli na tzw. Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Poznania (MOF),skupionym w Stowarzyszeniu Metropolia Poznań.

?Niezależnie od tego, czy spojrzymy na takie miasta, jakRzym, Londyn, Paryż ? to problemy tak naprawdę we wszystkich metropoliach sąpodobne? ? podkreślił na konferencji prasowej prezydent Poznania JacekJaśkowiak. Dodał, że stolica Wielkopolski, wraz z gminami skupionymi wstowarzyszeniu, postanowiła wyjść naprzeciw największemu problemowi, jakim jestwedług władz stowarzyszenia – system zintegrowanej, dostosowanej do potrzebmieszkańców ? komunikacji publicznej.

?W ramach prac, jakie od wielu lat prowadzimy, również natym poziomie zauważyliśmy, że musimy zrobić coś, aby wyjść naprzeciw pewnymprocesom, jakie nastąpiły w ostatnich latach, czyli m.in. zjawisku rozlewaniasię miasta i migracji części mieszkańców. W związku z tym, musimy teraz znaleźćtakie narzędzia, które pozwolą nam na poprawianie jakości życia zarównomieszkańcom okolicznych gmin, jak i Poznania? ? powiedział Jaśkowiak.

Budowa systemu zintegrowanych węzłów przesiadkowych (ZWP),które mają usprawnić dogodną zmianę środka transportu, będzie właśnie kluczowąinwestycją, której realizacja wyniesie ponad połowę środków, czyli 108 mlneuro.

Jak podkreślono na konferencji prasowej ? ?projekt zakładabudowę ZWP przy istniejących stacjach i przystankach kolejowych położonych wMOF Poznania oraz przy stacjach Czempiń i Środa Wielkopolska, które są stacjamigranicznymi minimalnego zasięgu Poznańskiej Kolei Metropolitalnej?.

W ramach ZIT, kwotą 13 mln euro, zostanie ponadtodofinansowana przebudowa 2,8 km odcinka ul. Gdyńskiej w Poznaniu, czylifragmentu drogi wojewódzkiej nr 196.

Dyrektor biura stowarzyszenia Maciej Musiał podkreślił, żeprojekty strategiczne ZIT zakładają ponadto wsparcie branży IT oraz budowę tzw.Wartostrady pieszo-rowerowej, czyli układu dróg wraz z towarzyszącą iminfrastrukturą w dolinie rzeki Warty. Koszt inwestycji, łącznie z drogamipoprzecznymi i rozbudową systemu tras rowerowych na terenie MOF, wyniesiełącznie 12 mln euro.

Poza inwestycjami w transport, Metropolia chce takżewspierać rozwój systemu i placówki kształcenia zawodowego i ogólnego, orazdostosowania go do aktualnych potrzeb rynku pracy. Ponadto, przewiduje m.in.ochronę i modernizację obiektów użyteczności publicznej stanowiącychdziedzictwo kulturowe oraz poprawę dostępu do usług profilaktyki medycznej wMOF Poznań.

Obszar Metropolii Poznań stanowi 10 proc. powierzchni całegowojewództwa wielkopolskiego. Zamieszkiwany jest przez ponad 1 mln mieszkańców,czyli niemal 30 proc. populacji województwa. (PAP)

Komentarze