Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Przedostatnia decyzja lokalizacyjna dot. budowy trasy Rail Baltica

inforail
23.06.2020 06:45
0 Komentarzy

Wojewoda podlaskiwydał w poniedziałek decyzję lokalizacyjną ws. przebudowy 16-km fragmentumiędzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica od stacji Białystok do stacjiŁapy. To jeden z elementów przygotowywanej przebudowy 70-km odcinkaCzyżew-Białystok Rail Baltica.

Przebudowę odcinka Czyżew-Białystok przygotowują PKP PolskieLinie Kolejowe SA. W ramach prowadzonych procedur, w dokumentacji, odcinek tenjest podzielony na mniejsze fragmenty. W urzędzie wojewódzkim w Białymstokuwydawane są najpierw decyzje lokalizacyjne dla tych fragmentów, które sąpodstawą do wydania pozwoleń na budowę.

Wojewoda Bohdan Paszkowski poinformował, że wydana przezniego w poniedziałek decyzja jest przedostatnią decyzją lokalizacyjną, brakujejeszcze takiej decyzji na przebudowę stacji kolejowej Łapy (3 km). Dodał, żeprocedury są wszczęte. Wyjaśnił, że odcinek ten jest krótki, ale przebudowabędzie skomplikowana, bo wiąże się np. z zapewnieniem bocznic podmiotomgospodarczym.

Wojewoda poinformował jednocześnie, że wydał już takżepozwolenia na budowę dla pięciu fragmentów odcinka Czyżew-Białystok, na trzykolejne trwa procedura, urząd czeka jeszcze na kolejne wnioski od inwestora owydanie takich pozwoleń. Dodał, że ma nadzieję, że te wydawane decyzje będą”niezwłocznie uruchamiać proces inwestycyjny na poszczególnych odcinkachtej trasy”.

„Cieszę się, że kończymy prace dokumentacyjne dotycząceprzebiegu trasy Rail Baltica, trasy bardzo ważnej, o charakterzemiędzynarodowym, która ma skomunikować zachód Europy z krajami skandynawskimi.Jest to trasa międzynarodowa, uznana za jeden ze szlaków traseuropejskich” – powiedział wojewoda podlaski. Dodał, że liczy także na to,że inwestycja spowoduje, że Polska zyska dobre połączenie komunikacyjne,wpłynie na rozwój gospodarczy kraju, ale też regionu.

Odcinek Czyżew-Białystok Rail Baltica to jedna z kluczowychinwestycji kolejowych w Podlaskiem. To ostatni odcinek modernizacji trasykolejowej Warszawa-Białystok – fragmentu międzynarodowej trasy Rail Baltica.Jak zapowiadały wcześniej wielokrotnie PKP PLK, po modernizacji trasy pociągiosobowe będą mogły jeździć z prędkością do 200 km/h, a podróż z Białegostoku doWarszawy ma trwać półtorej godziny, czyli o godzinę krócej niż obecnie.

Wojewoda poinformował, że w decyzji lokalizacyjnej naodcinek od stacji Białystok do stacji Łapy będą przebudowane stacje m.in.Baciuty, Trypucie, Niewodnica, Klepacze, będą demontowane stare i budowane nowemosty kolejowe, powstanie nowy most drogowy, wiadukty, przepusty, będzieprzebudowany system sterowania ruchem, sieci teletechniczne, w tymenergetyczna, będą też budowane ekrany akustyczne w rejonach podmiejskich.

„Wszyscy liczymy również, że niebawem będziemy mogliprocedować również kolejne odcinki, już od Białegostoku na północ naszegowojewództwa” – dodał Bohdan Paszkowski. Dodał, że na razie nie ma wurzędzie wojewódzkim żadnych postępowań związanych z trasą Rail Baltica powyżejBiałegostoku – w stronę Ełku (Warmińsko-Mazurskie) i dalej do granicy z Litwą wTrakiszkach.

PKP PLK informowały PAP w ostatnich tygodniach, żezakończyła się procedura odwoławcza w Krajowej Izbie Gospodarczej dotyczącarozstrzygnięcia przetargu na budowę odcinka Czyżew-Białystok Rail Baltica,miała być jeszcze prowadzona kontrola związana z zamówieniami publicznymi.

Przebudowa odcinka Czyżew-Białystok jest dofinansowana z UEz programu CEF – Łącząc Europę.(PAP)


Komentarze