Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

KE zarekomendowała polskie projekty do dofinansowania z CEF

infotrans
01.08.2016 06:00
0 Komentarzy

Centrum Unijnych Projektów Transportowych przedstawiło listęprojektów, której Komisja Europejska zarekomendowała do dofinansowania ramachdrugiego konkursu na granty z Instrumentu Connecting Europe Facility – CEF.

W wykazie ujęto łącznie 11 zadań z zakresu transportu kolejowegooraz jedno z drogowego. Ich łączna wartość to nieco ponad 2,22 mld euro. Beneficjenciliczą, że na wsparcie unijne w wysokości1,769 mld euro. Daje to średni poziom dofinansowanie w wysokości 80% kosztówkwalifikowanych. Sprawdźmy zatem listę inwestycji, które są rekomendowane doudziału w drugim naborze na fundusze z CEF.

Projekty kolejowe wraz za ich szacunkową wartością:

  • Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Zabrze -Katowice – Kraków – 528 879 779 euro
  • Prace na linii E 75 na odcinku Czyżew – Białystok – 397 384 532euro
  • Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków GłównyTowarowy ? Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej – 395 863 769euro
  • Prace na liniach kolejowych nr 14, 811 na odcinku ŁódźKaliska – Zduńska Wola – Ostrów Wlkp., etap I: Łódź Kaliska – Zduńska Wola – 113090 863 euro
  • Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk – 141509 434 euro
  • Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol,etap III – LCS Terespol – 131 007 575 euro
  • Elektryfikacja linii kolejowych nr 274, 278 na odcinkuWęgliniec – Zgorzelec – 22 454 754 euro
  • Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni – 190 865406 euro
  • Modernizacja infrastruktury kolejowej w RejoniePrzeładunkowym Małaszewicze korytarza 8 linii towarowych na granicy UE zBiałorusią ? prace studyjne – 3 813 064 euro
  • Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) naobszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy -Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice, wraz z zabudową ERTMS na odc. do Zawiercia- 8 953 384 euro
  • Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie iŚwinoujściu – 143 668 747 euro

Z projektów drogowych rekomendowanych do objęciadofinansowaniem z CEF wskazano jeden. To Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowymna sieci TEN-T, który zgłosiła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.Jego wartość to 144 954 797 euro. Wprzeciwieństw do projektów kolejowych, których zakres rzeczowy jest powszechnieznany ten pokrótce warto omówić.

GDDKiA złożyła wniosek aplikacyjny w lutym. Etap pierwszy wdrożeniaKSZRD na sieci TEN-T w latach 2016-2020 obejmie sieć dróg o długości 1100 km.

Ostateczna wartość przyznanego dofinansowania zależeć będzieod kilku czynników m.in. od tego czy KE zwiększy obecną alokację (100 mln Euro)w priorytecie ITS for Roads, czy będą złożone projekty przez inne krajekohezyjne w ramach tego priorytetu a także od oceny jaką otrzyma w wynikuweryfikacji zgłaszany przez narodowego zarządcę dróg projekt.

Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T(KSZRD na sieci TEN-T) to przedsięwzięcie, które pozwoli na wdrożenie usługinteligentnych systemów transportowych (ITS) na kluczowych drogach w Polsce.KSZR pozwoli dostarczać użytkownikom dróg pełną, bieżącą informację o warunkachpodróży z możliwością skutecznego reagowania na wszelkie pojawiające sięutrudnienia zagrażające komfortowi i bezpieczeństwu podróży. Złożenie wnioskuaplikacyjnego do CEF umożliwi pozyskanie współfinansowania z środkóweuropejskich dla realizacji Etapu I projektu, stanowiącego samodzielne, w pełnifunkcjonalne rozwiązanie.

I etap KSZRD na sieci TEN-T pozwoli wyposażyć drogi wurządzenia ITS. Będą to m.in.:

  • znaki zmiennej treści LED z piktogramami, umieszczone nadjezdnią, pozwalające na wyświetlenie tekstu wraz z grafiką (informacje outrudnieniach, zdarzeniach drogowych itp.),
  • pryzmatyczne znaki przeddrogowskazowe do zarządzaniaobjazdami, do montażu na autostradach i drogach ekspresowych, pozwalające na przekazanieinformacji o objazdach,
  • urządzenia monitoringu wizyjnego (np. kamery wideo detekcjizdarzeń z kartami detekcji zdarzeń, kamery wideo szybkoobrotowe),
  • stacje pogodowe pozyskujące szeroki zakres danychmeteorologicznych,
  • moduły nadające automatyczne komunikaty radiowe CB,
  • sygnalizatory sygnalizacji świetlnej LED.

II etap objęcia KSZR sieci TEN-T dotyczyć będzie 2 tys. kmdróg i będzie kosztował ok. 800 mln zł jednak obecnie nie ma potwierdzonychźródeł finansowania dla tego etapu.

Komentarze