Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Londyn z całodobowym metrem

infotrans
24.08.2016 15:30
0 Komentarzy

W noc z piątku na sobotę całodobowe kursyw weekendy rozpoczną pierwsze pociągi na dwóch z jedenastu linii londyńskiegometra. Władze miasta szacują, że zyski z dłuższego kursowania mogą przynieśćnawet 7 miliardów funtów do 2030 roku.

Pociągi metra, które od północy do ranabędą w weekendy kursować co 10 minut, pojawią się na linii Central(wschód-zachód) i Victoria (południe-północny zachód). Do końca roku planowanejest rozszerzenie nocnych kursów na trzy kolejne linie: Northern (północ-południe),Jubilee (północny zachód-południowy wschód) i Piccadilly (południowywschód-północny zachód, łącząca centrum Londynu z lotniskiem Heathrow).

Pierwotnie nocne metro miało zacząćjeździć we wrześniu 2015 roku, ale jego uruchomienie opóźniło się przez sporymiędzy ówczesnym konserwatywnym burmistrzem Londynu, a obecnym szefem MSZBorisem Johnsonem, a związkami zawodowymi.

Po majowych wyborach, w wyniku którychwładzę w mieście przejął Sadiq Khan z Partii Pracy, strony szybko doszły do porozumienia.Khan będzie pasażerem pierwszego nocnego przejazdu, a w nagranym powitaniubędzie witać pasażerów na najpopularniejszej stacji, Oxford Circus.

Przedsiębiorstwo komunikacji miejskiej wLondynie – Transport for London (TfL) – zatrudniło ponad 200 dodatkowychmaszynistów i 300 pracowników obsługujących stacje, w tym wiele kobiet, którenie mogą pracować w tygodniu, bo zajmują się wychowywaniem dzieci.

„Udało namsię znaleźć znacznie więcej kobiet. Niektórzy decydują się na taką pracę, bopasuje do ich stylu życia, w tygodniu mają obowiązki związane z wychowywaniemdzieci” – powiedział Mark Wild, szef operatorametra London Underground, który wcześniej nadzorował otwarcie całonocnego metraw australijskim Melbourne.

Londyńska policja skierowała ponad 100policjantów do pilnowania porządku na stacjach i w wagonach nocnego metra.Zarówno Khan, jak i władze TfL zaapelowały do pasażerów o ostrożność iostrzegli, że wszystkie antyspołeczne zachowania będą stanowczo potępiane.Jednocześnie zapowiedziano, że w pierwszych tygodniach spodziewają sięniewielkich problemów związanych z rozruchem i w związku z tym proszą pasażerówo wyrozumiałość.

Obecnie pomiędzy godz. 22 a 24 w piątki isoboty z londyńskiego metra korzysta około 500 tys. osób. Według szacunków TfLpo rozszerzeniu nocnego kursowania na pięć linii metra będzie z tego korzystaćco najmniej kolejne 200 tys. pasażerów, w tym osoby prowadzące aktywne życienocne, ale też pracownicy całodobowych usług, np. szpitali, firm ochroniarskichi sprzątających. Jak wskazują analizy, średni czas podróży nocą skróci się oponad 20 minut, a w niektórych przypadkach – nawet do godziny.

Cena nocnego przejazdu metrem jest takasama, jak w ciągu dnia, a posiadacze biletu dobowego będą mogli korzystać zpociągów aż do godz. 4:30 dnia następnego. Pod koniec roku Khan zapowiedziałnawet stworzenie stanowiska „nocnego cara Londynu”, odpowiedzialnegoza promocję tzw. nocnej gospodarki – całodobowych atrakcji oferowanych przezbrytyjską stolicę, m.in. w rozrywce, gastronomii i hotelarstwie.

Otwarcie całodobowego metra to takżeelement prowadzonej przez Khana kampanii „London jest otwarty”, którama wzmocnić jego wizerunek miasta otwartego na zagranicznych turystów iinwestorów mimo decyzji podjętej przez Brytyjczyków w czerwcowym referendum owyjściu kraju z Unii Europejskiej.

W ramach tej akcji klub piłkarski QueensPark Rangers zorganizował niedawno „dzień polski” z udziałemprzedstawicieli Polskiego Ośrodka Społeczno-Kulturalnego na Hammersmith, którew pierwszych dniach po referendum zostało pokryte ksenofobicznym graffiti.

Całonocne metro funkcjonuje już m.in. wNowym Jorku, Chicago, Sztokholmie, Kopenhadze, Berlinie i Sydney. (PAP)

Komentarze