Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ETZT 2016: Warszawa mobilnie

infotrans
14.09.2016 14:44
0 Komentarzy

Warsztaty i debaty o mobilności, Dni Transportu Publicznego, Europejski Dzień bez Samochodu ? we wrześniu można będzie uczestniczyć w cyklu wydarzeń związanych z szeroko rozumianą mobilnością i komunikacją.

Warszawska Polityka Mobilności

Trwają konsultacje społeczne Warszawskiej Polityki Mobilności czyli dokumentu strategicznego wyznaczającego cele i sposoby nowego, aktywnego sposobu zarządzania komunikacją w mieście. Po konsultacjach zostanie przyjęty zarządzeniem Prezydenta m.st. Warszawy. Z projektem WPM można zapoznać się tutaj. Do 10 października trwają konsultacje społeczne tego dokumentu. Szczegółowe informacje o konsultacjach znajdują się tutaj. Pierwsza debata już jutro, 14 września 2016 r. (środa) w godz. 17.30?20.30, w Pałacu Kultury i Nauki, sala im. Stefana Kisielewskiego.

Zajezdnia bez tajemnic

Jubileuszowe, już 15. Dni Transportu Publicznego, największa impreza poświęcona komunikacji zbiorowej, w tym roku będą 17 września w zajezdni Woronicza. To jest dzień, w którym można zobaczyć w jednym miejscu zabytkowe i współczesne tramwaje i autobusy, zwiedzić zajezdnię tramwajową oraz autobusową, czy też przejechać się zabytkowymi pojazdami komunikacji miejskiej. Będą także stoiska promocyjne m.in. Metra Warszawskiego, Szybkiej Kolei Miejskiej, Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej itp. Na najmłodszych czekają różne atrakcje ? warsztaty, ścianka wspinaczkowa, konkursy. Dorośli także znajdą coś dla siebie, np. pokaz sprawności Żandarmerii Wojskowej. Do zajezdni na ul. J.P. Woronicza 29 dowiezie specjalna linia autobusowa ?DTP?. 

Europejski Dzień bez Samochodu

Tego dnia ? 22 września ? komunikacją miejską można będzie jeździć po Warszawie za darmo, bezpłatne będą także parkingi P+R. Nie trzeba będzie także mieć biletu w pociągach Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej w obszarze wspólnego biletu. Zarząd Transportu Miejskiego przygotował także grę miejską ?Odkorkuj się?. W wyniku spisku skradziono plany bardzo ważnej i nowoczesnej inwestycji związanej z komunikacją miejską. Złodzieje należą do organizacji, która chce zniszczyć te plany i tym samym utrudnić życie mieszkańcom, którzy odtąd będą musieli poruszać się tylko samochodami po zakorkowanych ulicach miasta.Spiskowcy dla niepoznaki poruszają się komunikacją miejską. Dzięki temu mogą prowadzić podstępną grę z Agentami, którzy chcą odzyskać plany i uratować miasto przed totalnym zakorkowaniem? Informacje o grze są tutaj.

Ideą Europejskiego Dnia bez Samochodu jest pokazanie, że życie w mieście bez samochodu jest jak najbardziej możliwe a nawet przyjemniejsze, bo jest mniej spalin, hałasu a przestrzeń zawłaszczona przez samochody może się zamienić np. w plac zabaw czy ogródek kawiarniany. W niektórych miastach na świecie w tym dniu centra miast są zamykane dla ruchu, w Warszawie to dzień promocji transportu publicznego. Respondenci ostatniego Barometru Warszawskiego wskazali, że cenią transport publiczny za częstotliwość kursowania, punktualność, krótki czas jazdy i duży zasięg. I wystawili mu wysokie noty – w trakcie ostatniego badania aż 89 proc. ankietowanych oceniło działanie transportu zbiorowego jako bardzo dobre i dobre. Komunikacja miejska pełni kluczową rolę w systemie transportowym stolicy. To najczęściej wybierany środek transportu. Autobusy, pociągi, metro i tramwaje przewożą ponad miliard pasażerów rocznie! Dlatego miasto inwestuje w infrastrukturę i tabor, rozbudowuje metro i uruchamia nowe linie tramwajowe. W ciągu ostatnich dziesięciu lat na stołeczne ulice i tory wyjechało aż 311 nowych tramwajów (w tym 281 niskopodłogowych), 1067 niskopodłogowych autobusów (w tym 49 zasilanych paliwami alternatywnymi), 35 pociągów metra Inspiro i 28 nowoczesnych pociągów SKM. Obecnie wszystkie linie autobusowe są obsługiwane przez pojazdy niskopodłogowe, rośnie liczba niskopodłogowych tramwajów. Stolica inwestuje też w ekologiczny transport. Po ulicach jeżdżą już hybrydy, autobusy elektryczne i gazowe, a pociągi i tramwaje wykorzystują energię odzyskiwaną podczas hamowania. Do 2030 r. liczba autobusów o napędzie konwencjonalnym zostanie zmniejszona o połowę.

Miasto sięgnęło po narzędzia zachęcające kierowców do pozostawienia aut i przesiadki do komunikacji miejskiej. Na obrzeżach stolicy, w pobliżu stacji metra, ważnych węzłów przesiadkowych i przystanków kolejowych uruchomiono 14 parkingów (Parkuj i Jedź), które oferują 4240 miejsc parkingowych dla samochodów i 652 dla rowerów. Można na nich pozostawić bezpłatnie samochód i kontynuować podróż komunikacją miejską. Pod koniec 2013 r. w stolicy wprowadzono tzw. Kartę warszawiaka i Kartę młodego warszawiaka, czyli specjalne ulgi na bilety komunikacji miejskiej dla osób mieszkających i płacących podatek PIT w Warszawie. Trwa integracja różnych rodzajów transportu. Mieszkańcy aż kilkudziesięciu podwarszawskich miejscowości mogą podróżować pociągami i komunikacja miejską w Warszawie z jednym biletem. Na terenie gmin ościennych, dzięki podpisanym porozumieniom, uruchamiane są także lokalne linie dowozowe do stacji czyli e-Lki.

Komentarze