Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolejka z Bytomia do Miasteczka Śląskiego będzie jeździła do 20 września

inforail
24.08.2020 11:45
0 Komentarzy

Popularna na GórnymŚląsku kolejka wąskotorowa z Bytomia do Miasteczka Śląskiego będzie w tymsezonie kursowała nie tylko przez wakacje.

Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych (SGKW)zdecydowało o przedłużeniu sezonu do trzeciego weekendu września.

„Kolejka cieszy się nadzwyczajną popularnością, a ponieważprognozy pogody na koniec sierpnia i wrzesień są korzystne, zapadła decyzja, żebędziemy kursować dłużej, zamiast do końca wakacji – do trzeciego weekenduwrześnia. Przygotowujemy też ofertę jesienną, ale o niej poinformujemy wodpowiednim czasie” – powiedział PAP Karol Majcherczyk z SGKW.

Stowarzyszenie, które jest operatorem kolejki, co rokuuruchamia kursy według wakacyjnego rozkładu jazdy na 21-kilometrowej trasie:Bytom – Tarnowskie Góry – Miasteczko Śląskie. Przejazdy odbywają się w weekendy.Po przedłużeniu sezonu, wszyscy chętni będę mogli skorzystać z kolejki do 20września.

Wzdłuż trasy kolejki znajdują się liczne atrakcje: zabytkowastacja Bytom Karb Wąskotorowy, potężny stary kamieniołom na pograniczu Bytomiai Tarnowskich Gór, Tarnowskie Góry z jej wpisaną na listę UNESCO ZabytkowąKopalnią Srebra, zalew Nakło-Chechło oraz Miasteczko Śląskie. Dzieci iuczniowie, którzy nie ukończyli 16. roku życia w tym roku podróżują pociągamikolei wąskotorowej bezpłatnie. Szczegółowy rozkład jazdy można znaleźć nastronie: http://sgkw.eu.

Majcherczyk przypomniał, że SGKW stara się dokończyć remontpozyskanego w ub. roku parowozu wąskotorowego typu Ryś, z racji poważnego wiekuzwanego przez członków Stowarzyszenia „Ryszardem”. „Dawniej Ryś pracował wHucie Cynku w Szopienicach, dziś jest na emeryturze. Ma jednak szansę na drugąmłodość i powrót na tory. By to jednak się stało potrzebuje kosztownej naprawy.Każdy chętny by wesprzeć ten projekt może przekazać na ten cel datek” –zachęca.

Dla darczyńców SGKW przygotowało upominki: kubki, koszulki,bilety wolnej jazdy, czy możliwość przejazdu w kabinie lokomotywy. Najhojniejsibędą mieli możliwość przejazdu pociągiem uruchomionym specjalnie i tylko dlanich oraz ich gości. Wpłat można dokonywać za pośrednictwem portalu zrzutka.plpod adresem: https:// zrzutka.pl/z/parowoz-ryszard.

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe (GKW), których jedną zpozostałości jest właśnie obsługiwana przez SGKW linia, od połowy XIX w. byłykluczowym elementem systemu transportowego w górnośląskim okręgu przemysłowym.Setki kilometrów torów o rozstawie 785 mm łączyły większość kopalń, hut, fabryki elektrowni aglomeracji, służąc lokalnemu transportowi ładunków masowych ipółfabrykatów.

Pod koniec ub. wieku zarządzające GKW Polskie KolejePaństwowe utraciły wąskotorowych kontrahentów i zlikwidowały znaczną częśćsieci. W 2002 r. rolę głównego właściciela GKW przejął samorząd Bytomia, aoperatorem ocalałej linii Bytom-Miasteczko Śl. zostało Stowarzyszenie. Wostatnich latach tabor kolejki jest sukcesywnie remontowany. Jesienią 2013 r.świętowano 160-lecie GKW.

W całym ub. roku liczba przewiezionych przez SGKW podróżnychwyniosła 21 292, co dało wobec 2018 r. ponad 40-procentowy wzrost.Stowarzyszenie uruchomiło 202 pociągi, z różnych przyczyn odwołując 8. PociągiSKGW przejechały w ciągu 50 dni kursowania w 2019 r. aż 4,5 tys. km.(PAP)


Komentarze