Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

6 pytań o Darty ? mamy odpowiedzi

inforail
27.05.2015 06:57
0 Komentarzy

Jest odpowiedź na interpelację posła Jacka Osucha,dot. dotyczącą zakupu pojazdów DART przez PKP Intercity. Znajduje się tam kilkaciekawych informacji, m.in. dotyczących terminów dostaw i stanu prac przybudowie pociągów. Jak poinformował nas dziś poseł Jacek Osuch z danych MiRwynika, że bazując na przedstawionym przez PKP IC wykazie linii kolejowych, poktórych planowane jest kursowanie pociągów DART, procentowy udział długościodcinków torów powyżej prędkości rozkładowej 120 km/h wynosi zaledwie 10,7proc. Wskaźnik ten jest w moim przekonaniu wysoce niewystarczający iniezadawalający. W efekcie pojazdy DART nie będą mogły wykorzystywać swoichmożliwości, albo wykorzystają je zaledwie w 10 procentach ? twierdzi posełJacek Osuch. Zarządca infrastruktury, czyli PKP PLK w kolejnych latach powinnamocno zintensyfikować proces modernizacyjny, tak, aby transport kolejowy stawałsię coraz bardziej konkurencyjny. Dziś, przy ogromnej konkurencji ze stronyprzewoźników drogowych (m.in. POLSKIBUS), nawet nowoczesne pociągi mogą niezapewnić spółce Intercity wystarczających potoków pasażerskich. Cieszy jednakto, że polski producent pociągów – zgodnie z deklaracjami PKP Intercity – zdążyzrealizować kontrakt dla narodowego przewoźnika. Mam więc nadzieję, że DARTbędzie od grudnia br. regularnie woził pasażerów – mówi poseł Jacek Osuch.

Poniżej, z uwagi na ciekawe informacja zawarte wodpowiedzi Sławomira Żałobki, Podsekretarza Stanu w MIR, na interpelację,zamieszczamy ją w całości.

1.Na jakim etapie jestrealizacja inwestycji polegająca na zakupie 20 pociągów DART? Kiedy spółkazaprezentuje opinii publicznej w pełni gotowy pociąg?

Wykonawca zamówienia tj. Pojazdy Szynowe PESABydgoszcz S.A. (PESA) rozpoczął produkcję pierwszych 10 pojazdów. Obecnie wpojazdach nr 1-3 wyprodukowano konstrukcje wszystkich członów oraz rozpoczętomontaż podzespołów. W pozostałych pojazdach trwa produkcja konstrukcji. Pojazdnr 1 odbył już pierwsze jazdy próbne.

Możliwość zaprezentowania w pełni gotowego pojazduDART opinii publicznej, przed zakończeniem procesu homologacji, uzależnionajest od producenta i wyłącznie od jego decyzji zależy, czy ten pojazd zostaniezaprezentowany przez dokonaniem odbiorów końcowych. Zgodnie z umową zwykonawcą, PKP Intercity SA (PKP IC) będzie właścicielem pociągu dopiero zdniem zapłaty wynagrodzenia za pojazd. Do tego czasu jedynie PESA możedecydować o prezentacji opinii publicznej wyprodukowanego pociągu.

2.Czy spółka PKP Intercityposiada w dyspozycji harmonogram realizacji projektu budowy pociągów DART orazczy wszystkie prace postępują zgodnie z w/w harmonogramem?

Zgodnie z umową zawartą z wykonawcą, PKP IC jest wposiadaniu harmonogramu realizacji projektu, który został sporządzony 8 lipca2014 r. Terminy dostaw pociągów wynikające z umowy, podane w harmonogramie z 8lipca 2014 roku są następujące:

Termin

Działanie

2015.04.30

Przekazanie dokumentacji zgodnie z par. 20 Umowy

2015.07.30

Odbiór końcowy pojazdu nr 1

2015.08.31

Odbiór końcowy pojazdów nr 2 – 7

2015.09.30

Odbiór końcowy pojazdów nr 8 – 13

2015.10.30

Odbiór końcowy pojazdów nr 14 – 20

PKP IC monitoruje realizację zamówienia, tak by byłoono zgodne z umową i z uzgodnionym harmonogramem dostaw.

3.Czy PKP Intercity nabieżąco analizuje sytuację związaną z realizacją kontraktu na dostawę pociągówDART? Czy w przeciągu 6 najbliższych miesięcy producent jest w stanieprzygotować i poddać procesowi homologacji wszystkie zakontraktowanedwadzieścia EZT? Jakie konsekwencje finansowe przewiduje zamawiający zaniedostarczenie nowego taboru na czas?

PKP IC na bieżąco i w pełni nadzoruje realizację kontraktuna dostawę pociągów DART. Aktualny stan zaawansowania budowy pojazduprototypowego DART wskazuje, że będzie on przekazany do badań homologacyjnychdo końca maja 2015 roku. Sprawna i terminowa realizacja procesu badańhomologacyjnych zależy jedynie od PESY oraz jednostki notyfikowanej wykonującejbadanie, czyli Instytutu Kolejnictwa. Sprawne uzyskanie dokumentu homologacjijest możliwe tylko i wyłącznie wtedy, kiedy nie wystąpią zakłócenia iopóźnienia w deklarowanym procesie homologacji, np.: badaniach homologacyjnychi audytach wynikających z tego procesu.

Umowa na zakup 20 EZT typu DART gwarantuje PKP ICmożliwość naliczenia kar umownych m.in. za nieterminowe dostarczenie pojazdów.W przypadku wystąpienia opóźnień w przekazywaniu pociągów zostaną naliczonekary w wysokości 0,2 % ceny netto jednego pojazdu za każdy rozpoczęty dzieńzwłoki (czyli 82 tys. PLN za każdy dzień i jeden pojazd). Maksymalna wysokośćkar umownych z tytułu zwłoki w dostawie nie może przekroczyć więcej niż łącznie20 % wynagrodzenia netto wykonawcy za dostawę 20 Pojazdów (czyli łącznie 164mln PLN).

4.Czy konstrukcja iwyposażenie zamówionych przez PKP Intercity DART-ów będą pozwalać napodróżowanie w przyszłości z prędkością do 250 km/h?

Pojazdy będą eksploatowane na liniach różnej kategoriio prędkościach maksymalnych 160 km/h i więcej, przy czym, zgodnie z zapisamiSIWZ, wymaga się dostawy pojazdów o maksymalnej prędkości co najmniej 160 km/h.Według zasadniczych parametrów technicznych i warunków eksploatacji pojazdówDART zamówionych przez PKP IC, pojazdy te mają osiągać maksymalną prędkośćeksploatacyjną co najmniej 160 km/h i takie parametry, w zakresie osiąganejprędkości, będą wymagane dla tego pojazdu.

5.Jak wyglądaprzygotowanie infrastruktury kolejowej (modernizacja torowisk oraz peronów) naszlakach, po których zgodnie z projektem mają kursować pociągi DART? Na iluprocentach tras, po których będą jeździły pociągi DART prędkość szlakowa wynosipow. 120 km/h ? a na ilu procentach dopuszczalna prędkość dla pociągów będzie niższaod 60 km/h. Proszę o dokładne wskazanie tych odcinków.

Bazując na przedstawionym przez PKP IC wykazie liniikolejowych, po których planowane jest kursowanie pociągów DART, procentowyudział długości odcinków torów z VR> 120 km/h wynosi 10,7%,natomiast procentowy udział długości odcinków torów z VR< 60 km/hwynosi 2,2%. Szczegółowy wykaz ww. odcinków oraz wykaz projektów inwestycyjnychpokrywających się z trasą kursowania składów DART został przedstawiony wzałączniku nr 1.

6.Czy pociągi Pesa DARTbędą w pełni przystosowane do obsługi pasażerów o ograniczonej sprawnościruchowej?

Według wykazu specyfikacji TSI mającego zastosowaniedo pojazdów DART, pojazdy te mają uwzględniać udogodnienia dla osób zograniczoną mobilnością przyjęte decyzją Komisji Europejskiej 2008/164,uzupełnione decyzją 2012/464.

Załącznik nr 1

a.Długości torów z VR> 120km/h w podziale na odcinki (stan na dzień 31.12.2014r.):

Nr linii

Tor

km pocz.

km końc.

1

N

30,000

57,700

1

N

57,700

57,770

1

N

57,770

61,350

1

N

61,350

63,600

1

N

68,000

75,500

1

N

75,500

78,000

1

N

78,000

84,000

1

N

84,000

86,300

1

N

86,300

103,450

1

P

30,000

57,700

1

P

57,700

57,770

1

P

57,770

61,350

1

P

61,350

63,600

1

P

68,000

75,500

1

P

75,500

78,000

1

P

78,000

84,000

1

P

84,000

86,300

1

P

86,300

103,450

7

N

108,300

126,000

7

N

153,100

161,100

7

P

108,300

126,000

7

P

153,100

161,100

17

N

7,200

24,100

17

P

7,200

24,100

274

N

21,296

28,611

274

P

20,320

28,640

b.Długość torów z VR< 60 km/hw podziale na odcinki (stan na dzień 31.12.2014r.):

Nr linii

Tor

km pocz.

km końc.

1

P

176,300

187,700

7

N

53,652

53,832

7

N

53,832

55,200

7

P

53,832

55,160

143

N

159,700

163,796

143

P

162,500

163,796

274

N

47,630

49,450

274

N

56,750

58,414

274

N

110,900

120,040

274

N

170,800

176,730

274

N

199,500

199,775

274

N

199,775

200,950

274

N

200,950

202,048

274

P

56,765

57,956

274

P

59,175

60,900

274

P

60,900

62,436

274

P

200,950

202,044

281

N

18,075

18,084

761

N

-0,115

0,029

761

N

0,029

0,751

761

N

0,751

0,767

761

P

0,029

0,751

  1. Wykaz projektów inwestycyjnych realizowanych obecnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA oraz zakończonych w ostatnim czasie, których zakres częściowo lub w całości pokrywa się ze szlakami objętymi projektem zakupu składów DART.

Odcinek

Realizowany projekt inwestycyjny

Wartość projektu (mln PLN)

Zaawansowanie projektu

Planowane zakończenie

Prędkość maksymalna po modernizacji/ rewitalizacjii

zmodernizowane kilometry toru/
kilometry toru objęte projektem

zmodernizowane perony/ perony objęte projektem

1

2

3

4

5

6

7

8

Jelenia Góra ? Wrocław Świebodzki ? linia nr 274

Modernizacja linii kolejowej nr 274 Wrocław- Zgorzelec na odcinku Wrocław- Jelenia Góra

460,8

72,87%

2016

120

85,740/
124,170

11/25

Wrocław Grabiszyn ? Wrocław Główny ? Wrocław Mikołajów ? linia nr 271

Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław – Poznań, Etap II odcinek Wrocław – granica województwa dolnośląskiego 2005/PL/16/C/PT/002
POIiŚ nr 7.1-4

975,6

86,95%

2015

160

135,840/
142,800

39/39

Łódź Kaliska ? Łódź Chojny ? linia nr 25

Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap I, odcinek Łódź Widzew – Łódź Fabryczna, POIiŚ 7.1-24.2

1 432,8

67,02%

2015

120

24,760/
48,300

2/8

Łódź Chojny ? Łódź Widzew ? linia nr 540

Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap I, odcinek Łódź Widzew – Łódź Fabryczna, POIiŚ 7.1-24.2

1 432,8

67,02%

2015

120

24,760/
48,300

2/8

Koluszki ? Warszawa Centralna ? linia nr 1

Polepszenie jakości usług przewozowych przez poprawę stanu technicznego linii kolejowej nr 1 na odcinku Koluszki – Częstochowa POIiŚ 7.1-66

502,6

85,92%

2015

120

154,310/
154,310

39/40

Koluszki ? Warszawa Centralna ? linia nr 1

Modernizacja linii kolejowej Warszawa – Łódź, etap II, Lot A – odcinek Warszawa Zachodnia – Skierniewice
POIiŚ 7.1-24.1

1 113,3

70,56%

2017

160

113,660/
126,960

12/16

Warszawa Rembertów ? Zielonka ? linia nr 449

Modernizacja linii E 75 Raill Baltica Warszawa-Białystok-granica z Litwą, etap I. Odcinek Warszawa Rembertów-Zielonka-Tłuszcz (Sadowne)
POIiŚ 7.1-22.1

1 476,3

26,81%

2016

80-160

29,100/
86,880

0/38

Zielonka ? Białystok ? linia nr 6

Modernizacja linii E 75 Raill Baltica Warszawa-Białystok-granica z Litwą, etap I. Odcinek Warszawa Rembertów-Zielonka-Tłuszcz (Sadowne)
POIiŚ 7.1-22.1

1 476,3

26,81%

2016

80-160

29,100/
86,880

0/38

Warszawa Centralna ? Częstochowa ? Katowice ? linia nr 1

Modernizacja linii kolejowej Warszawa – Łódź, etap II, Lot A – odcinek Warszawa Zachodnia – Skierniewice POIiŚ 7.1-24.1

1 113,3

70,56%

2017

160

113,660/
126,960

12/16

Warszawa Centralna ? Częstochowa ? Katowice ? linia nr 1

Polepszenie jakości usług przewozowych przez poprawę stanu technicznego linii kolejowej nr 1 na odcinku Koluszki – Częstochowa POIiŚ 7.1-66

502,6

85,92%

2015

120

154,310/
154,310

39/40

Warszawa Centralna ? Częstochowa ? Katowice ? linia nr 1

Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowych nr 1, 133, 160, 186 na odcinku Zawiercie -Dąbrowa Górnicza Ząbkowice- Jaworzno Szczakowa
7.1-69

367,6

96,17%

2015

120

92,05/
92,05

12/12

Warszawa Centralna ? Warszawa Wschodnia ? Warszawa Rembertów ? linia nr 2

Poprawa bezpieczeństwa na moście średnicowym w Warszawie – kompleksowa wymiana mostownic

9,2

100,00%

2014

60

2,240/
2,240

nie dotyczy

Warszawa Wschodnia ? Warszawa Centralna ? linia nr 2

Poprawa bezpieczeństwa na moście średnicowym w Warszawie – kompleksowa wymiana mostownic

9,2

100,00%

2014

60

2,240/
2,240

nie dotyczy

Warszawa Centralna ? Częstochowa ? Katowice ? linia nr 1

Linia kolejowa nr 1 Zawiercie – Katowice

34,2

100,00%

2013

90

0,080/
0,080

0/0

Katowice ? Bielsko-Biała ? linia nr 139

Modernizacja układu torowego na liniach nr 1, 137, 139 i infrastruktury służącej do obsługi podróżnych w obrębie stacji Katowice Osobowa

71,2

100,00%

2013

70

4,600/
4,600

4/4

Komentarze