Autokary wydłużone (ponad 12 m.) tak, czy nie?

O tym co jeździ na międzynarodowych trasach...

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1523
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Postprzez zbyrus » środa, 13 sierpnia 2003, 13:15

Obecnie dosyć szybko przybywa autokarów wydłużonych (ponad 12 m.) - zwykle o długości 13,5 - 13,7 m., a czasem nawet i 14,5 - 15 m. Owszem wzrasta wtedy pojemność autokaru, co powinno obniżać koszty eksploatacji (ale większa masa 3-osiowego pojazdu wymaga zastosowania silnika o odpowiednio dużej mocy). Niemniej jednak taki autokary mają swoje wady. Podstawową z nich jest <b>znacznie gorsza zwrotność w porównaniu z autokarem o standardowej długości (12 m.)</b>. Niekiedy producenci łagodzą to stosując skrętną trzecią oś, ale całkowite wyeliminowanie tej wady jest niemożliwe. Ja generalnie się opowiadam za tym, żeby jednak autokary miały standardową długość (12 m. - ewentualnie 12,7 z "plecakiem") i były (poza oczywiście piętrowymi) 2-osiowe, a te wydłużone (z racji gorszej zwrotności) powinny być puszczane tylko na trasy, gdzie nie ma trudnych odcinków drogi (ostre zakręty). To, co np. na niemieckich autostradach się doskonale spisuje, nie powinno jeździć na krętych drogach górskich a także podgórskich. Jestem za 12-metrowymi autokarami (ewentualnie mogą trochę przekraczać te 12 m., ale tylko nieznacznie (do 0,5 m.), co w wielu wypadkach mogłoby umożliwić założenie dodatkowego rzędu siedzeń).
Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3157
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Misiek » środa, 13 sierpnia 2003, 20:04

Mi tam długasy nie przeszkadzają. Jednak zgadzam się z poglądem że te autobusy nie powinny jeździć po bardzo krętych drogach. Poza tym nie zarzucam im niczego.
mistral
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 895
Dołączył: wtorek, 30 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Poznań

Postprzez mistral » środa, 13 sierpnia 2003, 23:34

Sądzę, że zadna firma transportowa, czy biuro podróży nie kupuje autobusu i nastepnie szuka dla niego "zatrudnienia". Chyba taki dłuższy autobus kupuje ktoś, kto ma na niego zapotrzebowanie, tzn. wyjazdy z dużą ilościa pasażerów, w kierunkach, gdzie taka długość autobusu nie jest utrudnieniem.
Tak mi sie wydaje.
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1523
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Postprzez zbyrus » czwartek, 14 sierpnia 2003, 13:23

[quote]
On 2003-08-13 23:34, mistral napisał:
Sądzę, że zadna firma transportowa, czy biuro podróży nie kupuje autobusu i nastepnie szuka dla niego "zatrudnienia". Chyba taki dłuższy autobus kupuje ktoś, kto ma na niego zapotrzebowanie, tzn. wyjazdy z dużą ilościa pasażerów, w kierunkach, gdzie taka długość autobusu nie jest utrudnieniem.
Tak mi sie wydaje.


Uważam, iż takie autobusy nie powinny wyjeżdżać np. w Alpy, do Norwegii (Góry Snadynawskie - kręte dorgi i ciasne tunele), w Tatry, Karkonosze. A co się tyczy polskich tras (chociaż ten temat dotyczy komunikacji międzynarodowej), to uważam, iż źle zrobiła firma Szwagropol puszczając takie wydłużone autobusy na Zakopiankę (liczne niebezpieczne zakręty - szczególnie w Naprawie). Moim zdaniem, takie autokary nadają się na niemieckie autostrady.
V-1
 
Posty: 169
Dołączył: niedziela, 27 lipca 2003, 02:00
Lokalizacja: Wroclawia

Postprzez V-1 » czwartek, 14 sierpnia 2003, 14:37

[quote]
On 2003-08-14 13:23, zbyrus napisał:
[quote]
On 2003-08-13 23:34, mistral napisał:
Sądzę, że zadna firma transportowa, czy biuro podróży nie kupuje autobusu i nastepnie szuka dla niego "zatrudnienia". Chyba taki dłuższy autobus kupuje ktoś, kto ma na niego zapotrzebowanie, tzn. wyjazdy z dużą ilościa pasażerów, w kierunkach, gdzie taka długość autobusu nie jest utrudnieniem.
Tak mi sie wydaje.


Uważam, iż takie autobusy nie powinny wyjeżdżać np. w Alpy, do Norwegii (Góry Snadynawskie - kręte dorgi i ciasne tunele), w Tatry, Karkonosze. A co się tyczy polskich tras (chociaż ten temat dotyczy komunikacji międzynarodowej), to uważam, iż źle zrobiła firma Szwagropol puszczając takie wydłużone autobusy na Zakopiankę (liczne niebezpieczne zakręty - szczególnie w Naprawie). Moim zdaniem, takie autokary nadają się na niemieckie autostrady.


Dlatego juz wielokrotnie mialem nieprzyjemnosc jezdzenia tymi Setrami...
.....:::::Z Jelczem w nowe tysiaclecia:::::.....
robert
 
Posty: 120
Dołączył: wtorek, 5 sierpnia 2003, 02:00
Lokalizacja: Warszawy
Avatar użytkownika

Postprzez robert » niedziela, 17 sierpnia 2003, 20:38

Miałem przyjemność kierować takim długasem, tzn. neoplanem trzyosiowym i uważma że jest to naprawde wielka frajda prowadzić takie monstrum.
Grzesiek
 
Posty: 260
Dołączył: sobota, 26 lipca 2003, 02:00
Lokalizacja: podkarpacie
Avatar użytkownika

Postprzez Grzesiek » poniedziałek, 25 sierpnia 2003, 18:41

Coraz więcej jeździ takich autokarów u nas. Na pewno wymaga on nieco innej techniki jazdy ( szczególnie na ostrych zakrętach ) ale wydaje mi się że kierowcy jeżdzący 12-metrowcami bez trudu dadzą sobie z nimi radę.
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1523
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Postprzez zbyrus » niedziela, 7 września 2003, 23:43

[quote]
On 2003-08-25 18:41, Grzesiek napisał:
Coraz więcej jeździ takich autokarów u nas. Na pewno wymaga on nieco innej techniki jazdy ( szczególnie na ostrych zakrętach ) ale wydaje mi się że kierowcy jeżdzący 12-metrowcami bez trudu dadzą sobie z nimi radę.

Ja bym jednak sugerował, aby takie autokary nie jeździły po krętych drogach. Nadają się (moim zdaniem) na takie warunki ruchu, jakie występują na niemieckich autostradach. Lepiej, by u nas jeździły 12-metrowe.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
I.Q.
<i>BusForum</i>
 
Posty: 1848
Dołączył: niedziela, 7 września 2003, 02:00
Lokalizacja: Oświęcim
Avatar użytkownika

Postprzez I.Q. » poniedziałek, 8 września 2003, 17:32

Zwłaszcza, że na trasy prowadzące przez wąskie, górskie drogi zazwyczaj nie ma potrzeby, aby używane były auta powyżej 12m.
Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3157
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Misiek » poniedziałek, 8 września 2003, 18:26

[quote]
On 2003-09-08 17:32, I.Q. napisał:
Zwłaszcza, że na trasy prowadzące przez wąskie, górskie drogi zazwyczaj nie ma potrzeby, aby używane były auta powyżej 12m.


Jeśli 3-osiowiec nie jest potrzebny na danej trasie, to pewnie po niej nie jeździ, bo to nie potrzebnie zwiększa koszty.
I.Q.
<i>BusForum</i>
 
Posty: 1848
Dołączył: niedziela, 7 września 2003, 02:00
Lokalizacja: Oświęcim
Avatar użytkownika

Postprzez I.Q. » środa, 10 września 2003, 16:18

Tak, ale mi chodziło o to, że na takich trasach przez wąski górskie drogi nie ma zazwyczaj tylu ludzi żeby musiał jechać trzyosiowiec.
Grzesiek
 
Posty: 260
Dołączył: sobota, 26 lipca 2003, 02:00
Lokalizacja: podkarpacie
Avatar użytkownika

Postprzez Grzesiek » piątek, 12 września 2003, 16:56

Niekoniecznie jest tak jak mówicie. Rozmawiałem ostatnio z jednym z kierowców (już nie pamiętam gdzie jeździ) który jeździ Neoplanem N-122 (trzyosiowiec) i gdy przychodzi sezon zimowy ma ciągłe wyjazdy na narty. Niestety z powodu małego bagażnika musi dodatkowo brać przyczepkę ( na narty).
Mówił że ludzie sami wybieraja ten autobus ze względu na wygodę i "walory widokowe".
Pozdrawiam
adam86
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 970
Dołączył: poniedziałek, 2 czerwca 2003, 02:00
Lokalizacja: chorzów
Avatar użytkownika

Postprzez adam86 » piątek, 12 września 2003, 17:17

[quote]
On 2003-09-10 16:18, I.Q. napisał:
Tak, ale mi chodziło o to, że na takich trasach przez wąski górskie drogi nie ma zazwyczaj tylu ludzi żeby musiał jechać trzyosiowiec.


A co, mało ludzi jeździ w góry np. do Zakopca, Karpacza ?
I.Q.
<i>BusForum</i>
 
Posty: 1848
Dołączył: niedziela, 7 września 2003, 02:00
Lokalizacja: Oświęcim
Avatar użytkownika

Postprzez I.Q. » piątek, 12 września 2003, 17:27

Nie mało, ale przecież tam zjeżdżają się ludzie z całej Polski więc jedna grupa raczej nie liczy ponad 50 osób, choć oczywiście są wyjątki. Poza tym większośc ludzi przyjeżdża swoimi autami więc nie potrzebują autobusów.
adam86
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 970
Dołączył: poniedziałek, 2 czerwca 2003, 02:00
Lokalizacja: chorzów
Avatar użytkownika

Postprzez adam86 » piątek, 12 września 2003, 22:27

[quote]
On 2003-09-12 17:27, I.Q. napisał:
Nie mało, ale przecież tam zjeżdżają się ludzie z całej Polski więc jedna grupa raczej nie liczy ponad 50 osób, choć oczywiście są wyjątki. Poza tym większośc ludzi przyjeżdża swoimi autami więc nie potrzebują autobusów.

I to powinno się zmienić
Następna strona
Odpowiedz