Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Finiszuje skomplikowania operacja montażu mostu na Martwej Wiśle

inforail
17.07.2015 07:12
0 Komentarzy

125,5 metrakonstrukcji, ponad 2 000 ton stali, dwa tory zamiast jednego ? tak można opisaćnowy most na Martwej Wiśle. Skomplikowane prace przy jego montażu dobiegająkońca. Nowy most usprawni transport towarów koleją do Portu w Gdańsku.

72 stalowe elementy mostu powstały w ?Hucie Pokój? w RudzieŚląskiej, a łączone były ze sobą na drugim końcu Polski, na nabrzeżu gdyńskiejstoczni ?Nauta?. Całość została przetransportowana na specjalnej barce, drogąwodną ? na Martwą Wisłę, gdzie most został ostatecznie złożony. Średnia wagajednego elementu to 28 ton. Niezwykle widowiskowa część operacji ? podnoszeniełuków i montaż podparć tymczasowych ? odbyła się między 24 a 29 czerwca br.Kolejny etap ? spawanie łuków ? trwał od 1 do 12 lipca br. Na konieczaplanowano przeniesienie konstrukcji na podpory docelowe.

Koszt budowy mostu to 35 mln zł. Dzięki nowej przeprawiewzrośnie bezpieczeństwo, a pociągi pojadą szybciej ? do 100 km/h i będą mogływieźć cięższe ładunki. Za sprawą dwóch torów ? zamiast jednego ? zwiększy sięprzepustowość, nawet do 200 pociągów na dobę, co zwiększy konkurencyjność PortuGdańsk. Na przebudowie skorzysta również żegluga ? wysokość mostu nad rzekąwyniesie ponad 8 metrów, a szerokość szlaku wodnego zwiększy się z 11 do 50metrów.

Inwestor i wykonawcy nie zapomnieli o ochronie środowiskanaturalnego. W rejonie podpór mostu, z jednej strony, powstanie ?półka? oszerokości 2 metrów, umożliwiająca swobodne przejście zwierzętom, nawet wsytuacji, gdy poziom wody będzie wysoki. Ponadto zadbano o znajdujące się wrejonie nowego mostu siedlisko mewy siwej, objętej ścisłą ochroną. Wewspółpracy z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Gdańsku i po uzyskaniuopinii ornitologicznej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybudowały na MartwejWiśle pływające podesty ? zastępcze lęgowiska. Po zakończeniu inwestycjizostaną przygotowane stałe miejsca lęgowe w nowej lokalizacji.

Budowa nowego mostu to fragment większej inwestycji ?modernizacji linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk PortPółnocny. Koszt całego przedsięwzięcia to 370 mln zł.


BUDOWA MOSTU W LICZBACH:

122? tyle ton waży każdy z 58-u palimostu

125,5? tyle metrów długości ma nowa stalowakonstrukcja mostu

50 m? tyle metrów będzie wynosić szerokośćnowego toru wodnego

8 m? jednostki o takiej wysokości będą mogłyżeglować pod nową przeprawą

Komentarze