Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Katowice: Budowa węzła przesiadkowego Zawodzie

infotrans
27.03.2017 07:55
0 Komentarzy

Samorząd Katowic ogłosił w piątek przetarg na budowę węzła przesiadkowego w dzielnicy Zawodzie – jednego z trzech, jakie mają powstać w mieście. Na ich stworzenie Katowice pozyskały ponad 120 mln zł z funduszy UE (co stanowi 85% kosztów). Koszt Zawodzia szacuje się na 64,2 mln zł.

Przed tygodniem miasto ogłosiło przetarg na pierwszy z trzech węzłów, składających się na Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych – w dzielnicy Ligota. Piątkowy przetarg dotyczy znacznie większego węzła w Zawodziu, położonego na prawym brzegu rzeki Rawy, pomiędzy ulicami Bagienną, Krakowską, Łączną i 1 Maja. Jego budowa ma potrwać niespełna dwa lata. Centrum umożliwi przesiadki między prywatnym autem czy rowerem a tramwajami i autobusami.

Ogłoszony przetarg obejmuje budowę węzła wraz z oświetleniem, odwodnieniem i infrastrukturą towarzyszącą. Na węzeł złożą się: budynek dworca, dwa naziemne parkingi, wiata dla rowerów, wiaty peronowe, miejsca postojowe dla autobusów, punkty Kiss&Ride, gdzie można będzie odebrać lub pożegnać pasażera, oraz postój dla taksówek. Wykonawca węzła będzie też zobowiązany do wykonania systemu informacji pasażerskiej, biletomatów oraz urządzenia zieleni i małej architektury. Termin składania ofert w postępowaniu minie 10 maja.

W opinii prezydenta Katowic Marcina Krupy, rozpoczęcie prac związanych z systemem węzłów przesiadkowych to dobra wiadomość dla mieszkańców, którzy będą mogli korzystać z przesiadek pomiędzy środkami komunikacji publicznej oraz przesiadać się z samochodów na autobus czy pociąg.

„Budowa centrów przesiadkowych oznacza szereg korzyści. Najważniejsza z nich to możliwość szybkiego dojazdu do centrum miasta i zaoszczędzenia czasu oraz mniejsze koszty paliwa. Dodatkowo węzły przesiadkowe staną się zachętą do korzystania z komunikacji publicznej, a co niemniej ważne, przyczyniają się do ograniczenia liczby pojazdów na drogach, co zmniejszy hałas i emisję spalin oraz korki” – powiedział prezydent, cytowany przez biuro prasowe magistratu.

Węzeł w Ligocie, na który przetarg ogłoszono przed tygodniem, ma powstać kosztem ok. 14 mln zł w pobliżu dworca PKP w tej dzielnicy, przy głównym szlaku kolejowym, łączącym Katowice z Tychami i Bielskiem-Białą, i wiodącym dalej w kierunku Czech i Słowacji. W skład inwestycji wejdzie parking naziemny ze 110 miejscami. Wybudowana zostanie strefa obsługi podróżnych wraz z zadaszonymi peronami autobusowymi oraz miejscami oczekiwania. Do dyspozycji mieszkańców oddana też będzie też strefa Kiss&Ride, z przeznaczeniem dla krótkotrwałego postoju do ok. 3 min. Inwestycja zakłada też budowę parkingu dla rowerów i miejsc postojowych dla taksówek. W centrum mają znaleźć się punkty informacji pasażerskiej, tablice systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, a także urzędomat. Wykonawca ligockiego węzła będzie ponadto zobowiązany do urządzenia zieleni i małej architektury. Wybrana w przetargu firma będzie miała 12 miesięcy na zrealizowanie zamówienia.? Węzeł ma być gotowy za ponad rok. Kolejny z trzech węzłów będzie w dzielnicy Brynów.

Kolejny węzeł przesiadkowy w Katowicach powstanie w Zawodziu. Węzeł będzie położony na prawym brzegu Rawy, pomiędzy ul. Bagienną, Krakowską, Łączną i 1 Maja. Inwestycja w Zawodziu obsłuży połączenia: autobus-tramwaj-komunikacja indywidualna, w tym zarówno samochód i rower.

Ogłoszony przetarg obejmuje budowę węzła wraz z oświetleniem, odwodnieniem i infrastrukturą towarzyszącą. W skład inwestycji w Zawodziu wejdą: budynek dworca, 2 parkingi naziemne dla samochodów, wiata dla rowerów, wiaty peronowe, miejsca postojowe dla autobusów i punkty Kiss&Ride oraz postój dla taksówek. Wykonawca węzła zostanie ponadto zobowiązany do wykonania systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, biletomatów oraz urządzenia zieleni i małej architektury. Termin składania ofert w postępowaniu minie 10 maja br. Wybrana w przetargu firma będzie miała 22 miesiące na zrealizowanie zamówienia. Koszt inwestycji to 64 234 522,16 zł netto.

„Zrealizowanie zaplanowanych działań w perspektywie najbliższych kilku lat przyniesie odczuwalną poprawę jakości życia poprzez możliwość bezpiecznego i sprawnego przemieszczania się po mieście z wykorzystaniem różnych rodzajów transportu, wzajemnie zintegrowanych i tworzących jednolity zrównoważony system” – podkreślił prezydent Krupa.

Dodał, że władze Katowic kładą nacisk na transport zrównoważony, którego zasadą jest dbanie o interesy wszystkich uczestników ruchu – pieszych, rowerzystów, osób korzystających z komunikacji publicznej, ale także kierowców. Samorząd chce stworzyć system, promujący komunikację publiczną i ułatwiający sprawne przemieszczanie się w 300-tys. stolicy GOP.

Węzły przesiadkowe w dzielnicach Brynów, Ligota i Zawodzie, wspólnie tworzące Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych, mają – w intencji samorządowców – przyczynić się do ograniczenia liczby aut na drogach, wyeliminowania korków, a tym samym do zmniejszenia hałasu i emisji spalin. Na parkingach centrów przesiadkowych kierowcy czy rowerzyści będą mogli za darmo parkować swoje pojazdy, kontynuując podróż do śródmieścia tramwajem, autobusem lub pociągiem – na podstawie biletu miesięcznego komunikacji publicznej. (PAP)

Komentarze