Pasażerowie – pamiętajcie o swoich prawach
Autokarem do Czech,Słowacji, a nawet Francji. Pociągiem na Węgry, statkiem do Skandynawii.Transgraniczne podróże po Europie nie kończą się tylko na pokładach samolotów.
Dlatego Europejskie Centrum Konsumenckie przypominamiłośnikom lądowych i morskich wyjazdów o ich prawach.
Na torach
Jeżeli twój pociąg został odwołany lub opóźniony o minimum60 minut możesz domagać się zwrotu kosztu biletu bądź zaoferowania innegopołączenia z punktem docelowym. Przewoźnik kolejowy powinien zapewnić pasażeromw czasie oczekiwania napoje oraz posiłki, a także nocleg, o ile istnieje taka konieczność.
Jeżeli pasażer skorzysta z przejazdu, pomimo opóźnienia lubodwołania jest uprawniony do odszkodowania. Jego wysokość uzależniona jest oddługości opóźnienia
i ceny biletu:
• 25% cenyw przypadku opóźnienia wynoszącego 1 godz. – 2 godz.,
• 50% cenyw przypadku opóźnienia wynoszącego powyżej 2 godz.
Ważne:
• pasażerpowinien poprosić konduktora bądź kierownika pociągu
o potwierdzenie opóźnienia na bilecie,
• odszkodowanienie przysługuje pasażerowi, jeżeli został poinformowany
o opóźnieniu przed zakupem biletu,
• kolejepowinny wypłacić odszkodowana, nawet gdy opóźnienie było skutkiem siły wyższejnp. nawałnic
Na drodze
Autokar, którym podróżowałeś opóźnił się o więcej niż 2godziny? Przewoźnik powinien zaoferować zwrot (w przypadku rezygnacji) lub innepołączenie z miejscem, do którego miałeśwykupiony bilet. Jeżeli podróż miała potrwać więcej niż 3 godziny, wówczaspo 1,5 godz. oczekiwaniu możesz domagaćsię posiłków i napojów, a także noclegu, o ile występuje koniecznośćoczekiwania na opóźniony lub odwołany autokar w nocy.
Ważne:
• jeżeliprzedsiębiorca nie zaoferuje pasażerowi wyboru pomiędzy zwrotem, a zmianą planupodróży, pasażer ma prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości 50 % cenybiletu.
Na morzu
Część z nas korzystając z letniego słońca, wybiera podróżstatkiem. Przewoźnicy morscy również zmagają się z problemami technicznymi.Dlatego pasażerom odwołanych bądź opóźnionych rejsów także przysługują prawa.
Jeżeli przewoźnik opóźni rejs przynajmniej o 1,5 godz. bądźgo odwoła, powinien zaoferować zwrot kosztu biletu lub inne połączenie zmiejscem docelowym. W sytuacji, gdy istnieje konieczność oczekiwania naopóźniony bądź zastępczy rejs w nocy,pasażerowie mogą domagać się zakwaterowania w hotelu (maksymalnie 3 doby).Ponadto, mogą ubiegać się o odszkodowania od 25% lub 50% ceny biletu wzależności od długości opóźnienia oraz długości rejsu.
Ważne:
• Przepisynie mają zastosowania do statków, które:
– niedopuszczają przewozu więcej niż 12 osób
– sąstatkami, których załoga składa się z nie więcej niż 3 osób, lub dystans rejsujest mniejszy niż 500 metrów
– sąrejsami spacerowymi i krajoznawczymi lub napędzanymi środkami mechanicznymi
• Prawo doopieki, zakwaterowania oraz odszkodowania nie przysługuje pasażerom, którzydowiedzieli się o opóźnieniu przed zakupem biletu lub posiadają bilety otwarte.
• Odszkodowanianie przysługuje w sytuacji, gdy opóźnienie lub odwołanie jest spowodowane złymiwarunkami pogodowymi lub klęskami żywiołowymi.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze