Przetargi na dostawy autobusów dla MPK - Kraków

Wasze opinie o przetargach związanych z autobusami i komunikacją miejską.

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

Lestat
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 743
Dołączył: sobota, 10 kwietnia 2004, 00:43
Lokalizacja: Kraków - Bieńczyce (duchem)
Avatar użytkownika

Re: Przetargi na dostawy autobusów dla MPK - Kraków

Postprzez Lestat » niedziela, 20 marca 2011, 13:34

Pozostanie przy Scanii byłoby dobre, jednak i tak niołoby za sobą przymus zmiany podejścia do naprawy aut na Płaszowie. Nowe Scanie też mają napchane masę elektroniki.
Dziwi mnie upór naszych decydentów na układ drzwi 2-2-2-2, tyle lat jeżdżą Scanie z jedynkami z tyłu a nawet niektóre z zerem i nie ma tragedii.

Van Holl - ok, ale chyba nasz kraj jeszcze nie dojrzał do takich marek. Co do dwuprzegubowca - póki co przepisy nie puszczają, ale może się dla Was CapaCity doczekamy.

Przewaga Solarisa to głównie cena, no i faktycznie to że jest znany, problem w tym że znany na Bieńczycach, Płaszów czeka sporo nauki.
Kojak
<i>BusForum</i>
 
Posty: 1122
Dołączył: niedziela, 14 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Kraków
Avatar użytkownika

Re: Przetargi na dostawy autobusów dla MPK - Kraków

Postprzez Kojak » niedziela, 20 marca 2011, 13:38

Obecnie przepisy dopuszczają długość pojazdu 18,75m więc CapaCity też wymaga specjalnego zezwolenia, podobnie jak dwu przegubowce, a te zabierają ok 230 pasażerów
Osobiście nie jestem przekonany do CapaCity...
Zdaje się, że MAN już produkuje przegubowce na pełny wymiar 18,75m.
[color=#FF0000]Who loves you baby? We're all born bald, baby.[/color]
Lestat
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 743
Dołączył: sobota, 10 kwietnia 2004, 00:43
Lokalizacja: Kraków - Bieńczyce (duchem)
Avatar użytkownika

Re: Przetargi na dostawy autobusów dla MPK - Kraków

Postprzez Lestat » niedziela, 20 marca 2011, 14:02

[quote="Kojak"]
Zdaje się, że MAN już produkuje przegubowce na pełny wymiar 18,75m.



Zgadza sie, Lions GL ma 18,75. MAZ też z tego co pamietam robi 18.75 ;-)

Pytanie tylko gdzie chciałbyś puszczać dwuprzegubowce, Kraków jest dość ciasnym miastem.
Kojak
<i>BusForum</i>
 
Posty: 1122
Dołączył: niedziela, 14 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Kraków
Avatar użytkownika

Re: Przetargi na dostawy autobusów dla MPK - Kraków

Postprzez Kojak » niedziela, 20 marca 2011, 14:11

Na 128, 130, 164, 179

Miasto ciasne, ale promień skrętu jest taki sam, bo IV oś jest skrętna jak w Ikarusach, więc idzie śladem mniej więcej II członu...
[color=#FF0000]Who loves you baby? We're all born bald, baby.[/color]
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1529
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Przetargi na dostawy autobusów dla MPK - Kraków

Postprzez zbyrus » niedziela, 20 marca 2011, 14:12

Robi się problem z tylnych drzwi, natomiast o dziwo nie stanowi przeszkód ogromna szafa wewnątrz Solarisa, zajmująca 4 miejsca siedzące. Obecnie Omnicity w przegubowcach daje tylne drzwi jednopłatowe, ale ten płat jest szerszy niż połówka dwupłatowych. Silnik umieszczony poprzecznie nie zajmuje miejsca wewnątrz pojazdu (atut Scanii) a i tak zapewnia całkowicie niską podłogę, nawet w ostatnich drzwiach. Scania też cechuje się bardzo cichą pracą silnika (porównywalny jest Mercedes Citaro) a Solarisy są wyraźnie głośniejsze (na ogół jak MAN-y, może tylko te ostatnie są nieco cichsze). Nie wiadomo, jak by na zwrotność wpłynęła długość 18,75 m. Może zależy od tego, który człon byłby przedłużony (18-metrowe też mają różny podział długości - np. Solarisy mają człony o zbliżonej długości, w Mercedesach przedni jest znacznie dłuższy niż tylny). Może pisano pod Solarisa dlatego, że to polski autobus (ale tylko nadwozie, gdyż cały napęd jest zagraniczny). Swoją drogą zastanawiam się, jak się mają gabaryty samego silnika do wielkości tej "szafy" (chodzi o to, czy dałoby się ją zmniejszyć). W Mercedesach napewno dałoby się zmniejszyć w przypadku autobusów 12-metrowych i to wówczas, gdy jest zastosowany mały silnik (ok. 7 l. pojemności), natomiast w przypadku przegubowców jest to prawdopodobnie wykluczone (duży, 12-litrowy silnik). Solaris daje silniki 9-litrowe zarówno dla autobusów pojednycznych, jak i przegubowców. To nie jest idealne rozwiązanie, gdyż autobus przegubowy jest znacznie cięższy (i masa własna i - tym bardziej - całkowita) a mały silnik dostosowany do większej mocy jest po prostu wysilony (mniej trwały) oraz zawsze będzie miał mniejszy moment obrotowy niż duży silnik (moment jest jeszcze ważniejszy od mocy, a tu Mercedes nie ma konkurenta). A propos, to MAN opracował dla autobusów 12-metrowych nową "wieżę", która ma mniejsze gabaryty i jest zaokrąglona i w efekcie dookoła niej są siedzenia (dla przegubowców nie, gdyż mają duży silnik). Może kiedyś uda mi się znaleźć link ze zdjęciem.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
Kojak
<i>BusForum</i>
 
Posty: 1122
Dołączył: niedziela, 14 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Kraków
Avatar użytkownika

Re: Przetargi na dostawy autobusów dla MPK - Kraków

Postprzez Kojak » niedziela, 20 marca 2011, 14:31

A jaki silnik by Kolega Zbyrus proponował do dwu przegubowca? Taki model autobusu dobrze pasowałby także do linii 124, która w szczycie jest mocno obciążona. Jest tu na forum w dziale "Konstrukcje" mój wątek poświęcony konstrukcjom dwu przegubowym.
MPK w swoich przetargach nie korzysta z możliwości prawnych jakie dają nam obecne przepisy (autobusy przegubowe o dł. 18,75m - to o blisko 2 metry kwadratowe więcej powierzchni), poza tym modne stają się obecnie autobusu z większa ilością drzwi, które skracają czas wymiany pasażerów na przystanku, np takie:

http://www.muszertechnika.hu/index.php?akt_menu=55
[color=#FF0000]Who loves you baby? We're all born bald, baby.[/color]
Lestat
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 743
Dołączył: sobota, 10 kwietnia 2004, 00:43
Lokalizacja: Kraków - Bieńczyce (duchem)
Avatar użytkownika

Re: Przetargi na dostawy autobusów dla MPK - Kraków

Postprzez Lestat » niedziela, 20 marca 2011, 15:07

[quote="Kojak"]A jaki silnik by Kolega Zbyrus proponował do dwu przegubowca? Taki model autobusu dobrze pasowałby także do linii 124, która w szczycie jest mocno obciążona. Jest tu na forum w dziale "Konstrukcje" mój wątek poświęcony konstrukcjom dwu przegubowym.


Volvo już się chyba wycofało z modelu 7500. Na szerszą skalę chyba tylko VanHool jeszcze je robi

[quote="Kojak"]MPK w swoich przetargach nie korzysta z możliwości prawnych jakie dają nam obecne przepisy (autobusy przegubowe o dł. 18,75m - to o blisko 2 metry kwadratowe więcej powierzchni), poza tym modne stają się obecnie autobusu z większa ilością drzwi, które skracają czas wymiany pasażerów na przystanku, np takie:

http://www.muszertechnika.hu/index.php?akt_menu=55


Większa ilość drzwi to mniej miejsc siedzących. Nie wiem czy pisanie przetargu pod 18,75 nie będzie oprotestowane jako ograniczanie konkurencji. Poza tym MAN i jego niedoróbi... hmm.
Kojak
<i>BusForum</i>
 
Posty: 1122
Dołączył: niedziela, 14 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Kraków
Avatar użytkownika

Re: Przetargi na dostawy autobusów dla MPK - Kraków

Postprzez Kojak » niedziela, 20 marca 2011, 15:13

Mogliby protestować, ale skoro przepisy dopuszczają, to nie wina zamawiającego, że oni tego nie produkują... zamawiający może chcieć pojazd największy dopuszczony przepisami i jest to uzasadnione, bo ma większą pojemność pasażerską.
[color=#FF0000]Who loves you baby? We're all born bald, baby.[/color]
Lestat
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 743
Dołączył: sobota, 10 kwietnia 2004, 00:43
Lokalizacja: Kraków - Bieńczyce (duchem)
Avatar użytkownika

Re: Przetargi na dostawy autobusów dla MPK - Kraków

Postprzez Lestat » niedziela, 20 marca 2011, 15:16

[quote="Kojak"]Mogliby protestować, ale skoro przepisy dopuszczają, to nie wina zamawiającego, że oni tego nie produkują... zamawiający może chcieć pojazd największy dopuszczony przepisami i jest to uzasadnione, bo ma większą pojemność pasażerską.



A o ile mniejsza jest przestrzeń pasażerska przy 5 cm mniejszej szerokości MANa?
Kojak
<i>BusForum</i>
 
Posty: 1122
Dołączył: niedziela, 14 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Kraków
Avatar użytkownika

Re: Przetargi na dostawy autobusów dla MPK - Kraków

Postprzez Kojak » niedziela, 20 marca 2011, 15:21

Trzeba by przeliczyć - matematycznie jest to poniżej metra kwadratowego... ale realnie myślę, że koło 0,5m2
[color=#FF0000]Who loves you baby? We're all born bald, baby.[/color]
Lestat
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 743
Dołączył: sobota, 10 kwietnia 2004, 00:43
Lokalizacja: Kraków - Bieńczyce (duchem)
Avatar użytkownika

Re: Przetargi na dostawy autobusów dla MPK - Kraków

Postprzez Lestat » niedziela, 20 marca 2011, 16:34

[quote="Kojak"]Trzeba by przeliczyć - matematycznie jest to poniżej metra kwadratowego... ale realnie myślę, że koło 0,5m2


Odbija się na szerokości przejść. Niby niewiele ale jednak.
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3493
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Re: Przetargi na dostawy autobusów dla MPK - Kraków

Postprzez Locutus » poniedziałek, 21 marca 2011, 10:42

[quote="Kojak"]Zostałbym przy Scanii,

Ja też. Oj, ja też... Będzie mi tej marki brakowało w Krakowie... Dobrze, że w Paryżu jest ich coraz więcej, to przynajmniej tu nimi oczy nacieszę. ;-)
[quote="Kojak"]
(...) Tutaj oparto przetarg na sprawdzonych już w Krakowie markach, a dobrą marką jest także Van Holl oferujący dwuprzegubowca - na niektóre linie byłby to odpowiedni autobus... (...)

O ile się nie mylę, Van Hool nie oferuje w Polsce autobusów miejskich (wyłącznie turystyczne) i nie ma rozwiniętej sieci serwisowej dla takowych autobusów.

Poza tym piszesz, że to dobra marka ? na czym opierasz swoją opinię? Nie jest to w żadnym wypadku próba jej podważenia, po prostu chciałbym wiedzieć, skąd masz takie informacje, skoro w Polsce nie można się na nią natknąć...
[quote="Lestat"](...) Dziwi mnie upór naszych decydentów na układ drzwi 2-2-2-2, tyle lat jeżdżą Scanie z jedynkami z tyłu a nawet niektóre z zerem i nie ma tragedii. (...)

Tragedii może i nie ma, ale pojedyncze drzwi z tyłu wydłużają wymianę pasażerską i przyczyniają się do zwiększania opóźnień. A co do modelu N94UA karosowanego przez hiszpańską Castrosuę ? zauważ, że te wozy puszczane są na linie, które mają mniejsze obciążenie niż przeciętna linia obsługiwana przegubowcami w naszym mieście. Zwykle jest to 112, czasami także 163 czy 132 (te dwie ostatnie to linie, na których z powodzeniem były eksploatowane piętnastometrowe Neoplany N4020).
[quote="zbyrus"](...) Silnik umieszczony poprzecznie nie zajmuje miejsca wewnątrz pojazdu (atut Scanii) a i tak zapewnia całkowicie niską podłogę, nawet w ostatnich drzwiach. (...)

Ja chciałem zauważyć, że wieża w ostatnich scaniach cokolwiek urosła i zabiera już dwa miejsca pasażerskie.
[quote="Kojak"]Mogliby protestować, ale skoro przepisy dopuszczają, to nie wina zamawiającego, że oni tego nie produkują... (...)

Dokładnie. W swoim czasie Jelcz ostro protestował przeciwko zamawianiu autobusów piętnastometrowych ? bo oni takich nie produkowali ? i odpowiedź KIO była mniej więcej taka jak Twoja. ;-)

Pozdrawiam!
LOKI
[url=http://www.pkk.info.pl][color=blue]Platforma Komunikacyjna Krakowa[/color][/url] - najprzyjaźniejsze użytkownikowi forum o krakowskiej komunikacji miejskiej.
kulikowski
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 940
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: Przetargi na dostawy autobusów dla MPK - Kraków

Postprzez kulikowski » środa, 23 marca 2011, 23:27

jesli chodzi o tzw. metrobusy (dłuższe niż 18,75 m, np. dwuprzegubowce), to obawiam się, że na każdy wyjazd z zajezdni potrzebne byłoby odrębne dopuszczenie do ruchu (taka sytuacja miała miejsce przez kilka lat z piętrusem w Warszawie). A propos, w Warszawie tez jest apetyt na pojedyncze metrobusy 20 m.
NIE dla ACTA!
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1529
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Przetargi na dostawy autobusów dla MPK - Kraków

Postprzez zbyrus » czwartek, 24 marca 2011, 10:46

[quote="kulikowski"]jesli chodzi o tzw. metrobusy (dłuższe niż 18,75 m, np. dwuprzegubowce), to obawiam się, że na każdy wyjazd z zajezdni potrzebne byłoby odrębne dopuszczenie do ruchu (taka sytuacja miała miejsce przez kilka lat z piętrusem w Warszawie). A propos, w Warszawie tez jest apetyt na pojedyncze metrobusy 20 m.

Warszawa ma jednak inny układ komunikacyjny. W Krakowie 20-metrowe autobusy przegubowe (a tym bardziej dwuprzegubowe) mogłyby jeździć tylko na niektórych trasach (i to wcale nie tych, gdzie jest najwięcej pasażerów). Kol. Kojak pisał o dwuprzgubowcu. Silnik musiałby być bardzo duży (conajmniej 400KM i wysoki moment obrotowy, stąd też duża pojemność - napewno nie mniejsza niż 12 litrów). Na 124 napewno nie dałby się on zastosować, gdyż na tej linii są ciasne zakręty a także wąskie ulice, często dodatkowo zwężone parkującymi samochodami. Napewno nie wykonałby zakrętu z Al. Beliny-Prażmowskiego w Grochowską (obecne przegubowce już mąja z tym trudności a jeśli ktoś nieprawidłowo zaparkuje, to klęska), z Al. Beliny-Prażmowskiego na Rondo Mogilskie (zaprojektowano to tak, jakby w ogóle nie jeździły tam przegubowce - głupota urzędników), ze Straszewskiego w Piłsudskiego, z Olszyny w Łukasiewicza. Zakręt z Beliny-prażmowskiego dotyczy też autobusów 128 (bardzo zatłoczony - kiedyś jeździł co 5 minut, ale to już historia), 152, 184, 501 (na pozostałych jeżdżą pojedyncze). Idioci zza biurek nie mają zielonego pojęcia o zwrotności i szerokości autobusów (raz mi przez telefon jeden urzędnik z krakowskiego ZDiK-u (dziś ZIKiT) powiedział, że autobus wraz z lusterkami ma 2,2 m. szerokości). Najlepiej byłoby, gdyby bezrobocie dotknęło wyłącznie urzędników.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3493
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Re: Przetargi na dostawy autobusów dla MPK - Kraków

Postprzez Locutus » środa, 30 marca 2011, 11:07

Przetarg został już oficjalnie rozstrzygnięty.

Pozdrawiam!
LOKI
[url=http://www.pkk.info.pl][color=blue]Platforma Komunikacyjna Krakowa[/color][/url] - najprzyjaźniejsze użytkownikowi forum o krakowskiej komunikacji miejskiej.
Poprzednia stronaNastępna strona
Odpowiedz
cron