Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolej stawia na LED-y

inforail
02.03.2016 10:24
0 Komentarzy

Ponad 300 tys. zł oszczędności oraz większe bezpieczeństwona peronach i przejazdach kolejowo-drogowych ? to efekty prowadzonego przez PKPPolskie Linie Kolejowe S.A. programu wymiany oświetlenia. 125 000 nowoczesnychopraw oświetleniowych na sieci kolejowej to lepsze warunki obsługi pasażerów iniższe koszty utrzymania ? informuje spółka.

W 2015 roku, tylko w ramach remontów i programu poprawyefektywności energetycznej, PLK wymieniły ponad 1700 punktów oświetleniowych. 1500z nich pracuje w technologii LED. Dzięki tym inwestycjom udało się obniżyćkoszty zużycia energii i eksploatacji. Nowe urządzenia mają dłuższy czas pracy,a przez to są tańsze w użytkowaniu w zakładanym okresie eksploatacji.Nowoczesne oświetlenie to również duża korzyść dla środowiska naturalnegopoprzez redukcję emisji dwutlenku węgla. Wymiana opraw oświetleniowych powodujeograniczenie zużycia energii elektrycznej, przyczynia się do zmniejszeniaemisji CO2 do atmosfery nawet o około 500 ton/rok. Dzięki wymianieprzeprowadzonej w 2015 r. Spółka zaoszczędzi ponad 316 tys. zł.

Oprócz 1700 punktów oświetleniowych, w 2015 roku wymianydokonano również na przejazdach kolejowo-drogowych, peronach i dojściach,rozjazdach i międzytorzach. Wraz z wymianą punktów świetlnych, w 2015 rokuwymieniono 323 szt. słupów oświetleniowych, tym samym kompleksowo poprawiającstan technicznych eksploatowanych urządzeń.

PKP PLK preferująLED-y

Technologia LED jest preferowana przy wszystkich projektachmodernizacyjnych, w zakresie oświetlenia terenów i obiektów kolejowych, którePLK planuje do realizacji w najbliższych latach.

Nowe projekty oparte będą na stosowaniu opraw LED. Oprawytego typu mogą bezawaryjnie pracować nawet 12 lat – czyli blisko trzykrotniedłużej niż stosowane do tej pory oświetlenie sodowe i pięciokrotnie dłużej odeksploatowanych jeszcze źródeł rtęciowych. Zastosowanie oświetlenia wtechnologii LED we wszystkich przyszłych projektach, oprócz oszczędności, przyniesieteż konkretne korzyści dla pasażerów. Perony i przejścia podziemne z LEDami sąjaśniejsze i zapewniają większe poczucie bezpieczeństwa.

Bezpieczniej naprzejazdach

Jak wspomniano PKP PLK poprawiają również system oświetleniaprzejazdów kolejowych. W 2015 roku w ramach remontów i programu poprawyefektywności energetycznej nowe oprawy oświetleniowe zamontowano na 31przejazdach, gdzie łącznie wymieniono 66 punktów świetlnych na LED. Noweoświetlenie przynosi nie tylko oszczędności, ale wpływa na wzrost poziomu bezpieczeństwana przejazdach kolejowych, a także zapewnia lepszą ochronę przeciw dewastacji ikradzieży mienia kolejowego.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą program wymianyopraw od 2004 roku. Co roku zarządca infrastruktury wymienia oprawy oświetleniowestarego typu (głównie z rtęciowymi źródłami światła) na nowoczesne oprawyoświetleniowe z sodowymi wysokoprężnymi źródłami światła, które od 2015 r.zamieniane są na oświetlenie w technologii LED o najwyższym wskaźnikuskuteczności świetlnej.

Obecnie PLK zarządzają ponad 190 000 szt. oprawoświetleniowych, z czego 125 000 to nowoczesne oprawy, wyposażone w źródłaświatła LED, źródła sodowe wysokoprężne i świetlówki liniowe.

Nowe światło nastacji Opole Główne

Pozytywnym przykładem, gdzie PKP PLK podczas modernizacjizastosowały oprawy oświetleniowe ze źródłami światła typu LED, jest stacjaOpole Główne. Zarządca infrastruktury zastosował ponad 220 opraw LED-owych. 200to nowe oprawy na peronach, a 23 rozjaśniły międzytorze. W 2015 r. zastosowano614 szt. źródeł światła LED w obecnie eksploatowanych oprawach oświetleniowych.Źródła te zainstalowano w tunelu na stacji Warszawa Wschodnia i WarszawaZachodnia oraz na peronie nr 2 stacji Kraków Główny. Koszt wymiany wyniósł 131000 zł.


Komentarze