Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Premier, prezydent i ministrostwie murem za CPK [FILM]

infoair
03.06.2020 08:30
0 Komentarzy

-„CPK to program dla obywateli, gdyż prowadzone przez państwo inwestycje pobudzają gospodarkę i tworzą obecne oraz przyszłe miejsca pracy – powiedział podczas środowej. 3 czerwca,  konferencji prezentującej Centralny Port Komunikacyjny premier Mateusz Morawiecki.

„CPK to program dla obywateli” – zapowiedział Mateusz Morawiecki w wystąpieniu. Premier podkreślał, że prowadzone przez państwo inwestycje infrastrukturalne są sprawdzoną odpowiedzią na kryzys gospodarczy.

Jednak najciekawszą informację na konferencji przekazał Marcin Horała, pełnomocnik rządu ws. CPK:

-„Centralny Port Komunikacyjny to już teraz projekt o zasięgu międzynarodowym: wkrótce wybierzemy doradcę strategicznego dla lotniska, ubiegają się o to dwa lotniska: Incheon w Seulu i Narita w Tokio.

CPK vs. kryzys

„Lekcja z poprzedniego kryzysu polegała na tym, że w miejsce brakujących inwestycji prywatnych, brakujących kredytów (…) muszą wejść wielkie inwestycje publiczne, muszą wejść wielkie inwestycje, które będą tworzyć nowe miejsca pracy” – podkreślił. Mówił, że takie programy są tworzone w wielu krajach, m.in. USA, a wspiera je także swoimi programami Unia Europejska.

Mateusz Morawiecki zaznaczył, że prowadzone dziś inwestycje, jak np. przekop Mierzei Wiślanej czy właśnie CPK, to również inwestycje w przyszłe miejsca pracy.

Zobaczcie dzisiejszy „CPK show” na filmie:

Prezydent o CPK

Ta inwestycja musi być nadal realizowana, daje ogromną perspektywę na dziesięciolecia rozwoju – mówił w środę o Centralnym Porcie Komunikacyjnym prezydent Andrzej Duda. Podkreślił, że według szacunków w związku z CPK powstanie 150 tys. miejsc pracy.

Na konferencji poświęconej budowie CPK prezydent podkreślił, że koronawirus doprowadził do rozchwiania gospodarczego zarówno w Polsce, jak i na świecie. „To dlatego rząd zdecydował się na niezwykle radykalne działania wspierające polską gospodarkę” – wskazał.

„Pojawiło się pytanie, co w związku z tym z wielkimi planami, co z wielkimi inwestycjami, takimi jak kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną, takimi jak Centralny Port Komunikacyjny (…) i wtedy powiedziałem mocno: te inwestycje muszą nadal trwać, my musimy te inwestycje absolutnie nadal realizować” – mówił prezydent.

Jak wskazywał, inwestycje tego typu dają „ogromną perspektywę na dziesięciolecia rozwoju”. „Tak się stało już w innych krajach, wystarczy popatrzyć chociażby za naszą zachodnią granicę na wielki port lotniczy we Frankfurcie, jak on ożywił tamtą część Niemiec i całą niemiecką gospodarkę, jak ogromne jest jego znaczenie dzisiaj dla Europy” – wskazał.

„Czy my chcielibyśmy mieć podobną inwestycję w Polsce? Nie mam wątpliwości, że tak” – mówił prezydent. „Szacuje się, że realizacja CPK stworzy 150 tys. miejsc pracy, bezpośrednio 40 tys. przy samym porcie i 110 tys. we wszystkich przedsięwzięciach gospodarczych, jakie będą wokół niego, że to jest 1800 km nowych linii kolejowych, że to jest 400 km nowych dróg, że to będzie ok. 45 milionów pasażerów rocznie, którzy będą przybywali do Polski w związku z funkcjonowaniem tego portu komunikacyjnego w wersji podstawowej, a w wersji dalekosiężnej – może nawet 70 mln ludzi rocznie” – podkreślił Andrzej Duda.(PAP)

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju. Zgodnie z zapowiedziami, sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r. (PAP)

Komentarze