Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lufthansa zatwierdziła plan państwowej pomocy

infoair
27.06.2020 15:00
0 Komentarzy

Udziałowcynajwiększego europejskiego przewoźnika lotniczego Lufthansy zatwierdzili wczwartek przyjęcie państwowej pomocy w wysokości 9 mld euro, która ma pozwolićfirmie wyjść z kryzysu, wywołanego pandemią koronawirusa.

Wynik głosowania do końca był niepewny z powodu zastrzeżeńgłównego akcjonariusza spółki, niemieckiego miliardera Heinza HermannaThielego, patrzącego z niechęcią na plan, zgodnie z którym w zamian zaudzielenie finansowej pomocy państwo przejmie 20 proc. udziałów w holdingu.

Aby przekonać wszystkich akcjonariuszy do głosowania zaprzyjęciem państwowej pomocy, rada nadzorcza Lufthansy przypomniała, że spółkajest w tragicznej sytuacji i bez wsparcia powinna złożyć w ciągu kilku dniwniosek o bankructwo. „Nie mamy już pieniędzy” – ostrzegał szef radynadzorczej firmy Karl-Ludwig Kley.

Thiele, który w Lufthansie posiada 15,5 proc. udziałów,dopiero w środę wieczorem ogłosił, że zaaprobuje plan państwowej pomocy, aledomaga się szybkiej restrukturyzacji spółki. „I chcę mieć wpływ na rozwójsytuacji w Lufthansie” – zastrzegł miliarder, które majątek magazyn”Forbes” oszacował na 15 mld euro.

Jak pisze agencja AFP, projekt pomocy dla Lufthansyzatwierdziła równolegle Komisja Europejska. „Lufthansa zobowiązuje sięudostępniać czas na start lub lądowanie swoim konkurentom (…) na głównychlotniskach we Frankfurcie i Monachium” – powiedziała wiceprzewodnicząca KEMargrethe Vestager.

Mimo przyjęcia państwowej pomocy władze Lufthansy dalekie sąod pełnej satysfakcji. Wstrzymanie wszystkich lotów spowodowało, że w szczyciepandemii koronawirusa spółka traciła milion euro na godzinę. Najbliższaprzyszłość też nie nastraja optymistycznie, gdyż na wrzesień oferta przewoźnikajest o 60 proc. skromniejsza niż zazwyczaj.

„Nie widać szybkiego powrotu do normalności i wiemy, żekonsekwencje pandemii będą miały na nas wpływ przez następne lata” -powiedział szef grupy Carsten Spohr i podkreślił, że konieczna jest szerokozakrojona restrukturyzacja. W jej ramach na początek Lufthansa uruchomi stosamolotów mniej, niż miała do dyspozycji przed pandemią (763).

W pierwszej połowie czerwca władze Lufthansy ogłosiły planredukcji zatrudnienia o 22 tys. etatów na całym świecie. Wyjaśniły jednak, że wmiarę możliwości chcą uniknąć twardych zwolnień dzięki środkom ratunkowym wpostaci „częściowego bezrobocia” i porozumieniom negocjowanym zezwiązkami zawodowymi. (PAP)

Komentarze