Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wirusowe cięcia w lotnictwie. Airbus zwolni 10 proc. załogi

infoair
01.07.2020 09:30
0 Komentarzy

W związku ze spadkiem obrotów o blisko 40 proc. z powodu rynkowych konsekwencji pandemii Covid-19 Airbus planuje zwolnienie około 15 tys. pracowników, czyli ponad 10 proc. załogi, do połowy przyszłego roku ¬- ogłosił europejski koncern lotniczy we wtorek, 30 czerwca.

W ramach ogłoszonego we wtorek planu cięć zlikwidowanych ma zostać około 5 tys. miejsc pracy we francuskich zakładach koncernu, 5,1 tys. w Niemczech, 1,7 tys. w Wlk. Brytanii, 900 w Hiszpanii oraz około 1,3 tys. w oddziałach firmy w pozostałych krajach świata – poinformowano w oświadczeniu.

Wirusowe cięcia

Rozmowy ze związkami zawodowymi na temat restrukturyzacji grupy już się rozpoczęły i powinny się zakończyć przed jesienią br., gdy planowane oszczędności mają zacząć wchodzić w życie. Airbus zapowiada, że będzie starał się zmniejszyć uciążliwość planu oszczędnościowego dla pracowników poprzez „stosowanie dostępnych osłon socjalnych takich jak program dobrowolnych odejść, wcześniejsze emerytury oraz długoterminowe umowy na niepełny etat”.

Jako przyczynę cięć podano spowodowany pandemią choroby Covid-19 „bezprecedensowy kryzys branży”, który skutkował spadkiem obrotów firmy o blisko 40 proc. w ostatnich miesiącach oraz niepewne perspektywy czasowe powrotu transportu lotniczego do poziomów sprzed epidemii. Jak wynika z wtorkowego komunikatu Airbus obawia się, że „najpoważniejszy kryzys, jakiego kiedykolwiek doświadczyła branża lotnicza” może potrwać co najmniej do 2023 roku, a może nawet dwa lata dłużej.

Grupa Airbus powstała w 2000 roku w wyniku fuzji francuskiej firmy Aérospatiale-Matra z niemiecką Dasą i hiszpańską Casą. Obroty grupy w 2019 roku wyniosły 70,5 mld euro. Przeważającą część dochodów firmy stanowi produkcja i sprzedaż samolotów pasażerskich oraz transportowych – 77 proc. obrotów (54,8 mld euro). Dział Airbus Defense and Space (technologie militarne i kosmiczne) odpowiada za 15 proc. obrotów firmy (10,9 mld euro) zaś Airbus Helicopters za 8 proc. (6 mld euro).

Według stanu na 31 grudnia 2019 roku Airbus zatrudniał 135 tys. osób, z czego 49 tys. we Francji, 45,5 tys. w Niemczech, 12,5 tys. w Hiszpanii, 11 tys. w Wlk. Brytanii i 3 tys. w USA.

Zatrudniający 34 tys. osób dział Defense and Space już w lutym br. rozpoczął proces restrukturyzacji, w ramach którego przewidziano likwidację ponad 2,5 tys. miejsc pracy – 926 w Niemczech, 722 w Hiszpanii, 464 we Francji i 346 w Wlk. Brytanii.

Airbus jest również wyłącznym lub większościowym właścicielem licznych spółek, w tym francuskiej Stelia Aerospace (7,5 tys. zatrudnionych) i niemieckiej Premium Aerotec (9 tys.). W ramach tych firm również planowane są cięcia – niezależne od zaplanowanej już wcześniej likwidacji ok. 900 miejsc pracy w Premium Aerotec.

W 2019 roku Airbus odnotował 768 zamówień na samoloty pasażerskie i transportowe. Dostarczył zaś nabywcom 863 maszyny. Według stanu na koniec 2019 roku firma miała ważnych ponad 7,5 tys. zamówień do realizacji w następnych latach o wartości 471,5 mld dolarów, z czego ponad 6 tys. na model A320.

Komentarze