Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rusza rewitalizacja linii Orzesze Jaśkowice ? Oświęcim

inforail
22.04.2016 07:12
0 Komentarzy

Przetarg naopracowanie dokumentacji przedprojektowej dla rewitalizacji linii kolejowychłączących Orzesze Jaśkowice, Tychy, Nowy Bieruń i Oświęcim ogłosiła spółka PKPPolskie Linie Kolejowe. Okoliczne samorządy chciałyby, by kiedyś jeździłytamtędy np. pociągi do Krakowa.

Przetarg zarządcy kolejowej infrastruktury dotyczy odcinkówlinii kolejowych nr 140, 169, 179, 885 i 138. Zgodnie z założeniami dziękiremontowi infrastruktury na liczącą ok. 48 km trasę łączącą Orzesze zOświęcimiem będą mogły wrócić pociągi pasażerskie i poruszać się po niej zprędkością 80-120 km/h.

Na początku kwietnia br. porozumienie w sprawie finansowaniai stworzenia do I kw. 2018 dokumentacji przedprojektowej rewitalizacji liniipodpisali przedstawiciele: Bierunia, Oświęcimia, Orzesza, Łazisk Górnych, Wyr,Tychów oraz spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Przygotowanie dokumentacji makosztować 1,5 mln zł, z czego 250 tys. zł zapłacą samorządy.

Inwestycja, warta 170 mln zł, miała by być gotowa w 2020 r.Przedsięwzięcie przewidziano do realizacji ze środków Regionalnego ProgramuOperacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 w latach 2018-2020.

Według zainteresowanych samorządów rewitalizacja linii możeprowadzić do utworzenia połączenia pasażerskiego z Orzesza przez Tychy doBierunia, a w przyszłości być może także do Krakowa. Obecnie odcinkami tejtrasy jeżdżą pociągi towarowe, które ze względu na zły stan torowiska i całejinfrastruktury kolejowej, osiągają bardzo niewielkie prędkości.

Z tego względu już teraz remontowana jest linia tworzącatowarowe połączenie Orzesza i Tychów. Pociągi osobowe kursują odcinkiem Tychy -Tychy Miasto. Dalej zniszczona linia prowadzi do Bierunia Starego. A utworzyćpołączenie Bierunia z Oświęcimiem m.in. trzeba było by odtworzyć zlikwidowanykrótki łącznik w rejonie kopalni Piast.

Dodatkowym utrudnieniem jest zarząd części tamtejszegoterenu pełniony przez Kompanię Węglową – linia przechodzi przez teren kopalni.Połączenie częściowo wymagałoby też elektryfikacji.

Dokumentacja przedprojektowa połączenia od Orzesza doOświęcimia w kilku wariantach realizacji (w tym z ominięciem kopalni) ma byćgotowa w I kw. 2018. Następnie planowany jest przetarg w trybie „projektuji buduj”, same prace powinny zakończyć się w drugiej połowie 2020 r.


Komentarze