Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Powstanie nowa koncepcja dworca metropolitalnego w Lublinie

infotrans
09.01.2018 14:08
0 Komentarzy

W ciągu miesiącapowstanie nowa koncepcja budowy dworca metropolitalnego w Lublinie -zapowiedział we wtorek prezydent Lublina Krzysztof Żuk. Dodał, że to połączeniedwu pomysłów przedstawionych mieszkańcom do konsultacji w listopadzie ubiegłegoroku.

Nowe centrum łączące różne rodzaje komunikacji, powstanie wpobliżu obecnego głównego dworca kolejowego. Ma być gotowe do końca 2022 r.

„Proces konsultacji pokazał, że mieszkańcy, jak i eksperci,którzy się wypowiadali, oczekują połączenia tych dwu koncepcji. Potrzebujemyokoło miesiąca na to, by projektanci przedstawili szczegółowy, trzeci jużprojekt, który będzie kompilacją tych dwóch, które były poddane konsultacjom” –powiedział Żuk na konferencji prasowej.

„W pierwszym projekcie podkreślano lepsze rozwiązaniadotyczące architektury, ale również funkcjonalności metropolitalnego dworca, wdrugim – zdecydowanie lepsze rozwiązania drogowe” – dodał prezydent.

Żuk zapowiedział, że projektanci będą się starali w nowejkoncepcji zwiększyć liczbę miejsc parkingowych oraz postojowych dla taksówek, atakże możliwości zatrzymywania się czasowego samochodów przed dworcem. Mają teżprzewidzieć możliwość wybudowania podziemnego tunelu między obecnym dworcemkolejowym a nowym budynkiem. Plac dworcowy ma być przeznaczony głównie dlapieszych i rowerzystów.

Dworzec metropolitalny powstanie na terenach, gdzie niegdyśfunkcjonował dworzec południowy PKS, w sąsiedztwie Targów Lublin i ParkuLudowego.

Zbudowany ma być nowy budynek i perony dla autobusów. Ma tupowstać 85 miejsc postojowych dla autobusów i busów. Pod budynkiem dworca mabyć podziemny parking na 200 pojazdów dla podróżnych. Zmieniony zostanie układdróg dojazdowych.

Przedstawione w listopadzie dwie koncepcje dworca zakładająróżne propozycje rozwiązań. W pierwszej ruch kołowy na placu przy dworcudopuszczony byłby tylko dla transportu publicznego i pojazdówuprzywilejowanych. Budynek dworca – o powierzchni użytkowej 1,8 tys. m kw. -byłby dwukondygnacyjny, z zielonym dachem otwartym dla pieszych.

W drugiej koncepcji budynek dworca jest mniejszy, ma 1,35tys. m kw. powierzchni użytkowej, a plac przed dworcem pełni funkcję otwartejprzestrzeni przeznaczonej dla ruchu pieszego. Koncepcja ta zakłada natomiastcałkowitą zmianę organizacji połączeń drogowych w rejonie dworca

Dokumentacja budowlana ma być gotowa do końca września tegoroku, a projekt wykonawczy – w lutym przyszłego roku. Następnie przewidzianoprzetarg na wybór wykonawcy. Budowa ma potrwać trzy lata. Nowy dworzec i systemdróg wokół niego ma powstać do końca 2022 r.

Budowa jest planowana do współfinansowania w ramachZintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Całkowita wartość projektu wraz zprzebudową układu komunikacyjnego, szacowana jest na ok. 190 mln zł, w tymdotacja unijna ma wynieść 135 mln zł.


Komentarze