Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Do Malborka 120 km/h

inforail
13.06.2016 15:50
0 Komentarzy

Przejazd pociągów z maksymalnąprędkością od 100 do 120 km/h umożliwi modernizacja ok. 56-kilometrowegoodcinka linii kolejowej od miejscowości Gardeja na granicy województwkujawsko-pomorskiego i pomorskiego do Malborka. Zakończenie prac przewidzianona koniec 2019 r.

W poniedziałek w Gdańsku marszałek i wicemarszałekwojewództwa pomorskiego Mieczysław Struk i Wiesław Byczkowski oraz dyrektorRegionu Północnego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii KolejowychS.A., Andrzej Krawczyński podpisali umowę na dofinansowanie projektu”Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek granica województwa(Gardeja) – Malbork” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dlaWojewództwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Inwestycja jest jednym z etapówrewitalizacji linii kolejowej nr 207 Toruń Wschodni – Malbork.

Projekt o wartości 267,65 mln zł otrzyma unijnedofinansowanie w wysokości ponad 212 mln zł. Projekt zakłada remont odcinkalinii kolejowej od granicy województw kujawsko-pomorskiego i pomorskiego doMalborka o łącznej długości prawie 56 km.

Rewitalizacja umożliwi przejazd pojazdów na tej trasie zmaksymalną prędkością od 100 km/h do 120 km/h.

Marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk zwróciłuwagę, że jest to pierwsze tak kompleksowe przedsięwzięcie regionalne łączącete dwa województwa. „Chcemy stworzyć nową jakość usług – bezpośredniepołączenia o charakterze międzyregionalnym. Powiśle otrzyma możliwość sprawnegodojazdu do Trójmiasta jak i Torunia” – przekonywał. Ocenił, żezmodernizowana infrastruktura kolejowa wraz z zakupionymi wcześniej nowymipociągami kompleksowo rozwiążą problemy komunikacyjne Powiśla.

Dyrektor Regionu Północnego Centrum Realizacji InwestycjiPKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Andrzej Krawczyński zaznaczył, że”Pomorze jest jednym z regionów, który w największym stopniu korzysta zewsparcia unijnego budżetu, a inwestycja pomiędzy Malborkiem a Gardeją jestkolejną przeprowadzoną wspólnie”. Podał, że wartość wspólnych planowanychinwestycji przekracza miliard złotych.

Wicemarszałek województwa Pomorskiego Ryszard Świlski podałPAP, że realizacja projektu została podzielona na cztery etapy. Pierwszy, tj.przygotowanie dokumentacji, rozpocznie się w październiku 2016 r. i potrwa dokońca przyszłego roku. W tym samym czasie, w 2017 r. będzie modernizowanastacja kolejowa w Kwidzynie. W ramach trzeciego etapu, od lutego do grudnia2018 r., będzie modernizowany odcinek Malbork-Kwidzyn. W 2019 r. w ostatnimetapie prowadzone będą prace na odcinku Kwidzyn-Gardeja-Grudziądz.

Przewiduje, że największe utrudnienia dla podróżnych mogąsię zacząć na początku 2018 roku, kiedy ruszą prace na odcinku Malbork-Kwidzyn.

W ramach inwestycji wyremontowane zostaną tory na odcinkupomiędzy stacjami Gardeja i Malbork oraz ponad 120 obiektów inżynieryjnych -mostów, przepustów i wiaduktów. Przebudowane zostaną także perony, które będądostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażone w nowe wiaty,oświetlenie, ławki, nawierzchnię antypoślizgową i tablice informacyjne. 36przejazdów kolejowo-drogowych zyska dodatkową sygnalizację i urządzeniarogatkowe.

Przebudowa 56-kilometrowego odcinka linii kolejowej obejmietakże montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz budowęnowej nastawni w Kwidzynie. Powstanie Lokalne Centrum Sterowania gwarantującebezpieczną i płynną jazdę pociągów na całej długości odcinka Gardeja – Malbork.Dzięki rewitalizacji czas przejazdu skróci się.

Do obsługi odcinka Malbork-Kwidzyn samorząd zakupiłwcześniej cztery nowe spalinowe autobusy szynowe o wartości ok. 44 mln zł. W 75proc. zakup został sfinansowany ze Szwajcarskiego Programu Współpracy z nowymikrajami członkowskimi Unii Europejskiej. Świlski wskazał, że wówczasprzedstawiciele szwajcarskiego programu zwrócili uwagę, że oprócz zakupu pojazdównależy także zmodernizować linię kolejową.

Jak zaznaczył, samorząd chce poprawić dostępność pasażerów zpowiatów kwidzyńskiego, malborskiego do metropolii czy innych większych miast wregionie. Trasę Malbork – Grudziądz obsługuje w sumie kilkanaście pojazdów.

Projekt modernizacji otrzyma dofinansowanie w ramachDziałania 9.2. Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego nalata 2014-2020, którego głównym celem jest zwiększenie przewozów w regionalnympasażerskim transporcie kolejowym.

Celem wsparcia jest poprawa spójności terytorialnej ispołecznej regionu, poprzez polepszenie dostępności do infrastrukturytransportowej. Władze samorządowe Pomorskiego zakładają, że efektem działańbędzie poprawa atrakcyjności pasażerskiego transportu kolejowego, m.in. dziękiskróceniu czasu przejazdów oraz poprawie bezpieczeństwa i komfortu podróży.

Krawczyński podał, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.opracowują dwa kolejne studia wykonalności dla odcinków pomiędzy Toruniem aChełmżą oraz Grudziądzem a Gardeją. „Zrewitalizowanie całej linii Toruń -Malbork umożliwi otwarcie drugiego korytarza łączącego centrum województwakujawsko-pomorskiego z województwem pomorskim” ? zapewnił.

Odcinek między Chełmżą a Grudziądzem został zrewitalizowanypod koniec 2014 roku.

Podano, że przewidzianych do realizacji przez PKP PolskieLinie Kolejowe S.A. w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych w latach 2014- 2020 łącznie jest 51 projektów na terenie 16 województw o łącznej wartościprawie 4,8 miliarda złotych.


Komentarze