Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sejm: Podkomisja ds. szkoleń kierowców

infobus
16.05.2015 21:12
0 Komentarzy

Sejmowa komisja infrastruktury powołała w czwartekpodkomisję do rozpatrzenia poselskiego projektu nowelizacji ustawy okierujących pojazdami, która uprości szkolenia kierowców w służbach mundurowychi w Ochotniczych Strażach Pożarnych, co ma dać duże oszczędności.  W uzasadnieniu projektu wnioskodawcy wskazali,że celem ustawy o kierujących pojazdami były troska o bezpieczeństwo ruchudrogowego oraz minimalizacja korupcji i nierzetelnego szkolenia. Ustawodawcaprzyjął zmianę zasad szkolenia kierowców służb mundurowych i ochotniczychstraży pożarnych na bardziej kosztowną.

Podkreślono, że pojawił się bowiem problem dotyczącyobowiązku ukończenia kursu dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi przezkierowców służb mundurowych oraz OSP. Kursy ma prowadzić ośrodek doskonaleniatechniki jazdy stopnia wyższego. „Tego typu rozwiązanie ustawowe stwarzasytuację, w której kierowcy samochodów uprzywilejowanych OSP przechodzilibydwukrotnie szkolenie dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi” -napisano w uzasadnieniu. W ramach szkoleń wewnętrznych przechodzą oni bowiemszkolenia w zakresie kierowania pojazdami uprzywilejowanymi.

 Zdaniem wnioskodawcównowy system jest znacznie bardziej kosztowny niż dotychczasowy, a nie magwarancji, by w przypadku służb mundurowych i OSP zapewniał on lepsze wyniki odjuż istniejących. Ocenia się go na 2-3 tys. zł od osoby (nie licząc kosztówdowozu kursantów itp.). Obciąża to budżety gmin, które mają ustawowy obowiązekpokrycia kosztów związanych z utrzymaniem gotowości bojowej OSP. Przykilkunastu tysiącach OSP, liczba szkoleń kierowców jest bardzo duża. Związanejest to z koniecznością zapewnienia obsady przynajmniej po 2-3 kierowców nakażdy pojazd.  – ?Mimo większej liczbywyjazdów pojazdów uprzywilejowanych, odnotowujemy bardzo niską liczbę wypadkówz ich udziałem; jest ich kilkanaście rocznie, tymczasem przeszkoleniu miałobypodlegać od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy osób, czego koszt wyniósłbyok. 200 mln zł” – mówił przedstawiciel wnioskodawców Waldemar Pawlak(PSL). „To przykład rażącej nadregulacji” – ocenił.

Posłowie komisji wskazywali, że obecny przepis jestnieżyciowy; UE nie wymaga go od Polski, a jego beneficjentami są ośrodkiszkolenia. Rząd rekomenduje odrzucenie projektu, bo ocenia, iż okres naprzygotowanie się i zdanie egzaminu na kierowanie tymi pojazdami byłwystarczający. Według danych MSW, od 2009 do 2013 r. liczba wypadkówspowodowanych przez kierowców tych pojazdów wzrosła dwa razy, choć być możeprocent wypadków wozów OSP jest niższy.

Komentarze