Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Od piątku Mierzeja Wiślana stanie się placem budowy

infoship
16.10.2019 09:30
0 Komentarzy

Plac budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną zostanieprzekazany wykonawcy w piątek – poinformowała PAP we wtorek rzeczniczka UrzęduMorskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska. Nową drogę wodną łączącą ZatokęGdańską z Zalewem Wiślanym wybuduje za 992 mln zł polsko-belgijskie konsorcjumNDI i Besix.

„Plac budowy formalnie zostanie przekazany w piątek.Termin rozpoczęcia prac będzie nam znany po przedstawieniu przez wykonawcęharmonogramu prac” – poinformowała PAP we wtorek Magdalena Kierzkowska.

Jest umowa

4 października w Elblągu podpisano umowę ws. budowy kanałużeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Podpisy pod umową w obecności ministragospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka złożyli dyrektorUrzędu Morskiego w Gdyni kapitan żeglugi wielkiej Wiesław Piotrzkowski orazprzedstawiciele polsko-belgijskiego konsorcjum prezes NDI Małgorzata Winiarek -Gajewska i menedżer regionalny firmy Besix, Nic de Roeck.

Konsorcjum wybuduje port osłonowy od strony ZatokiGdańskiej, kanał żeglugowy ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskamioczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz sztuczną wyspęna Zalewie Wiślanym.

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, kapitan żeglugi wielkiejWiesław Piotrzkowski mówił podczas uroczystości podpisania umowy, jakie kolejnezadania będzie wykonywało konsorcjum na budowie.

Nabrzeża i przyczółki

Jak mówił, po przekazaniu placu budowy wykonawca zacznieswoje prace od budowy przyczółków i nabrzeży od strony Zalewu Wiślanego i odstrony Zatoki Gdańskiej, tak aby materiał i różnego rodzaju konstrukcje, któresą potrzebne do realizacji przedsięwzięcia, były transportowane drogą wodną,odciążając w ten sposób mieszkańców i wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom.Wskazywał wówczas, że priorytetowe dla Urzędu Morskiego i wykonawcy byłyobietnice, by budowa nie była uciążliwa dla mieszkańców Mierzei.

Sztuczna wyspa

Po tym wykonane zostaną budowle hydrotechniczne od stronyZatoki Gdańskiej, następnie przejście przez Mierzeję Wiślaną, śluza wraz zbramami, dwoma mostami oraz hydrotechnika, zapewniająca dostęp do kanału odstrony Zalewu Wiślanego. Na końcu zbudowana zostanie sztuczna wyspa o ponad100-hektarowej powierzchni, która będzie służyła faunie i florze. Wyspa będziesiedliskiem w ramach ochrony środowiska. Jak wskazał Piotrzkowski, ochronaśrodowiska jest priorytetem, ale i wyzwaniem. Z tych względów prace budowlanehydrotechniczne i pogłębiarskie będą ograniczone czasowo w ciągu dnia, jak iroku.

Według resortu gospodarki morskiej, budowa nowej drogiwodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodnydostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez RosjęCieśniny Piławskiej.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 kmdługości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednosteko zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości – 20 m. Budowa kanału mapotrwać do 2022 roku. (PAP)

Komentarze