Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ostatni, biało-zielony Jazz, dotarł do Gdańska

infotram
05.06.2020 08:45
0 Komentarzy

W nocy, z czwartku napiątek 4/5 czerwca, przed gmach Urzędu Miejskiego zajechała pokaźna lawetasamochodowa z kolejnym tramwajem dla Gdańska, wyprodukowanym w Bydgoszczy.

Ta Pesa Jazz różni się od dostarczonych wcześniej podwzględem kolorystycznym – nie jest kremowo-czerwona, lecz biało-zielona.

Jest to hołd Miasta na75-lecie Lechii Gdańsk, klubu o wielkich zasługach dla naszej społeczności– mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości iochrony klimatu.

Patronem tramwaju będzie Roman Rogocz (1926-2013) -napastnik, który trzykrotnie, w latach 1948, 1951 i 1954 wywalczył awans do Iligi. Należał do drużyny, która w 1956 roku zdobyła trzecie miejsce, co aż dolat 80. było największym sukcesem Lechii w rozgrywkach. Łącznie w I lidze RomanRogocz rozegrał 105 spotkań, zdobywając 25 bramek i dwie, które zaliczono najego konto, choć ich autorstwo było “niepewne”. W 2005 roku został wybranynajlepszym zawodnikiem 60-lecia Lechii Gdańsk, w roku 2011 otrzymał KrzyżKawalerski Orderu Odrodzenia Polski. Pochowany jest na Cmentarzu Garnizonowym wGdańsku.

Laweta z bydgoskiej Pesy przyjechała o godz. 1 w nocy. Tojuż swego rodzaju rytuał – o tej porze drogi są dużo mniej uczęszczane, więctransport przebiega sprawnie, co ma znaczenie szczególnie na dość krętej itrudnej dla dużych samochodów drogi od Bydgoszczy do autostrady A1. Trasa odNowych Marz do Gdańska to już przysłowiowa pestka.

Przed Urzędem Miejskim na Nowych Ogrodach czekała ekipatechniczna Gdańskich Autobusów i Tramwajów z zastępcą prezydenta GdańskaPiotrem Borawskim i prezesem GAiT Maciejem Lisickim, który prywatnie jestwielkim fanem Lechii i kolekcjonerem klubowych pamiątek.

Miejsce rozładunku na Nowych Ogrodach jest nieprzypadkowe -długi prosty odcinek torowiska, a wokół same gmachy użyteczności publicznej,bez budynków mieszkalnych, co ma znaczenie, gdyby w trakcie stawiania tramwajuna tory zdarzył się jakiś hałas.

Operacja stawiania biało-zielonej Pesy na torach przebiegłasprawnie. To ostatni z transzy 15 tramwajów zamówionych w lutym 2018 r. wbydgoskiej fabryce przez Urząd Miejski w Gdańsku. Wkrótce zacznie sięrealizacja kolejnego kontraktu, co oznacza że do końca roku przyjadą następnetramwaje, ale żaden z nich nie będzie już tak wyjątkowy pod względemkolorystycznym.

W Gdańsku od kilku lat jeździ już jeden tramwaj w barwachLechii, tzw. dortmund. Nowoczesna Pesa różni się od niego zasadniczo nie tylkopod względem technicznym – biel i zieleń nie są tutaj efektem zastosowaniaokleiny, ale fabrycznymi kolorami lakieru.

Pesa Jazz to świetnie znany już mieszkańcom Gdańskajednoprzestrzenny, niskopodłogowy, wieloczłonowy tramwaj przegubowy,zaprojektowany i produkowany od 2013 przez zakłady Pesa w Bydgoszczy. Zależnieod typu pojazdu jest w nim 27/28 miejsc siedzących, co wraz z miejscamistojącymi daje 132/207 miejsc. Pięć pierwszych tramwajów Pesa jazz dostarczonodo Gdańska w ramach kontraktu podpisanego we wrześniu 2013 r. Biało-zielonaPesa, która właśnie przyjechała do Gdańska jest ostatnim z 15 pojazdówwyprodukowanych w Bydgoszczy w ramach drugiego kontraktu z lutego 2018 r. Wsumie nasze miasto ma w swoim taborze od dzisiaj 20 tramwajów Pesa Jazz.

Tramwaje dla Gdańska (128NG) zostały przystosowane dopokonywania wzniesień wynoszących do 6% na długości do 600 m. Jazzy sąfabrycznie wyposażone w wysuwane spod spodu pojazdu platformy dlaniepełnosprawnych i po cztery rampy odkładane do wnętrza pojazdu.

Pojazdy eksploatowane w Gdańsku w ramach dostawyrealizowanej od 2019 r. mają opisy w alfabecie Braille'a. Powiększono w nichkabiny motorniczych, w których znalazły się uchwyty na kubek, radio FM, mała lodówkai defibrylator.

Gdańsk jest największym obok Warszawy krajowym nabywcąbydgoskich tramwajów – jest to polityka władz Miasta, mająca na celu wspieraniepolskiego przemysłu. (UMG)


Komentarze