Likwidacja PKS-ów coraz bardziej realna

Przedsiębiorstwa przewozowe w komunikacji międzymiastowej

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

FLOREK
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 628
Dołączył: wtorek, 12 stycznia 2010, 14:03
Lokalizacja: Siedlce

Likwidacja PKS-ów coraz bardziej realna

Postprzez FLOREK » piątek, 13 kwietnia 2012, 14:04

http://www.tygodnik.dzierzoniowski.pl/w ... iej-realna
Dzierżoniowski PKS od dawna przynosi straty. Nie powiodły się ani próby prywatyzacji, ani komunalizacji zadłużonego na 5,5 mln przedsiębiorstwa. Wszystko wskazuje na to, że zarudniającą 135 osób firmę czeka likwidacja.
Dzierżoniowski PKS jest jednym z dwóch ostatnich (PKS w Zgorzelcu) państwowowych przedsiębiorstw tego typu na Dolnym Śląsku.
? Utraciliśmy już płynność finansową. Nasi wierzyciele ? dostawcy części, tracą cierpliwość. Zobowiązania ciągną się od kilku lat. Zaległości w ZUS-ie sięgają trzech miesięcy - od miesiąca mamy nakazy wykonawcze blokujące nasz rachunek bankowy. Posiłkujemy się wynajmami, obrotem paliwa, usługami na zewnątrz ? mamy stację kontroli pojazdów. Jednak transport nie przynosi dochodu ? przyznaje Joachim Gemza, prezes PKS-u.
W najbliższym czasie PKS planuje zlikwidowanie nierentownych połączeń w Ząbkowicach.
Właściciel przedsiębiorstwa, Ministerstwo Skarbu Państwa, dwa lata temu podjęło trzy próby prywatyzacji firmy. Kupnem zaintersowana była jedynie warszawska firma Veniro sp. z o.o. (kapitał niemiecki), jednak ostatecznie wycofała się z procesu prywatyzacyjnego, w związku z czym został zakończony bez rozstrzygnięcia w marcu ubiegłego roku. W tym roku pisma z ministerstwa z propozycją komunalizacji PKS-u trafiły do Urzędu Marszałkowskiego we Wrocławiu, burmistrza Dzierżoniowa i starosty dzierżoniowskiego.
? Potraktowałem poważnie pismo ministerstwa. Postanowiłem rozpoznać sprawę. Kluczowe w zajęciu stanowiska była dla mnie informacja, czy państwo przewidziało jakieś środki na przejęcie bądź umorzenie zobowiązań spółki ? mówi starosta Janusz Guzdek. ? Zapoznałem również Radę Powiatu z ewentualnością przejęcia PKS-u, ale reakcje nie były optymistyczne. Niedawno rozwiązaliśmy problem zadłużonej służby zdrowia w naszym powiecie, zaciągając na spłatę długu kilkanaście milionów złotych.
Wrażenia starosty z tej rozmowy były takie, że ministerstwo próbuje przenieść na samorządy odpowiedzialność za spółkę, która od dawna generowała straty pod skrzydłami Skarbu Państwa.
PKS złożył w ubiegłym roku wniosek o pomoc publiczną na restrukturyzację przedsiębiorstwa, jednak Minister Skarbu Państwa w marcu tego roku ostatecznie podjął decyzję o wycofaniu wniosku z procesu notyfikacyjnego w Komisji Europejskiej argumentując to faktem, że przedłożony przez PKS ?Program Restrukturyzacji Adaptacyjnej na lata 2010-3013? nie gwarantuje odzyskania przez przedsiębiorstwo płynności finansowej i długookresowej zdolności do konkurowania na rynku. Pomoc publiczna była jedynym ratunkiem dla spółki.
? Ministerstwo nie ma możliwości oddłużenia spółki, przejęcia jej zobowiązań czy ich umorzenia ? wyjaśniał Rafał Baniak, podsekretarz stanu w MSP.
Biorąc pod uwagę pogarszające się wyniki finansowe spółki ministerstwo rozważa postawienie PKS-u w stan likwidacji. Ze swojej strony zaoferowało staroście obniżenie kapitału zakładowego firmy, a co za tym idzie, zniwelowanie ciążących na niej strat z lat ubiegłych, zwracając także uwagę na możliwość ubiegania się o pomoc publiczną jako spółka komunalna.
? Okazało się, że na żadne środki na oddłużenie PKS-u nie możemy liczyć. W tej sytuacji nie zdecydujemy się na przejęcie spółki, bo nie chcemy zaciągać kolejnych kredytów, co naraziłoby powiat na konieczność rezygnacji z inwestycji w zakresie oświaty czy infrastruktury drogowej ? argumentuje starosta Janusz Guzdek.
? Nasze zobowiązania krótko i długoterminowe sięgają kwoty 5,5 mln złotych. Kiedy zaczynałem pracę cztery lata temu, zadłużenie sięgało 7 mln złotych. Wartość majątku oscyluje wokół kwoty 10 mln, więc nie jest to jeszcze przesłanka do ogłaszania upadłości ? mówi Joachim Gemza. ? Stoimy oczywiści przed widmem likwidacji, która jest czymś innym niż upadłość. Będąc w stanie likwidacji możemy kontynuować restrukturyzację, prowadzić działalność w segmentach dochodowych, czyli stację kontroli pojazdów (400 tys. zł przychodu rocznie przy dwóch wyspecjalizowanych pracownikach), usługi transportowe w ramach komunikacji miejskiej ? umowę mamy podpisaną do 2017 roku.
Likwidacja będzie się niewątpliwie wiązała ze zwolnieniami. Obecnie w firmie pracuje 135 osób, podczas kiedy jeszcze kilka lat temu PKS zatrudniał 240 pracowników. Nie były to zwolenienia grupowe, sporo osób przeszło na świadczenia emerytalne. W ubiegłym roku firma zwolniła dyscyplinarnie dwudziestu kierowców za kradzież paliwa i za niewydawanie biletów pasażerom. Po zwolenieniach zużycie paliwa z 32 l/100 km spadło do 24l/100 km. Oprócz problemów z nierentownymi usługami transportowymi c`y nieuczciwymi pracownikami PKS boryka się także z nielegalnymi przewoźnikami. Na kierunku Dzierżoniów ? Wrocław obecnie funkcjonuje ich czterech, byli już karani mandatami.
Ostatnio edytowano czwartek, 6 grudnia 2012, 22:33 przez FLOREK, łącznie edytowano 1 raz
mickam
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1124
Dołączył: piątek, 10 lipca 2009, 22:10
Lokalizacja: Warszawa

Re: Likwidacja PKS-ów coraz bardziej realna

Postprzez mickam » poniedziałek, 18 czerwca 2012, 11:11

No i stało się niedługo kolejny PKS zniknie z Dolnegośląska. PKS Dzierżoniów jest w likwidacji.
http://pks.dzierzoniow.pl/content/view/52/38/
http://mickam.flog.pl/
zp
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1460
Dołączył: poniedziałek, 29 października 2007, 16:57
Lokalizacja: pruszków

Re: Likwidacja PKS-ów coraz bardziej realna

Postprzez zp » piątek, 21 września 2012, 14:22

Czy ktoś może wie ile kursów dziennie wykonuje PKS Miedzyrzec Podl. i ile mają autobusów,osób w firmie. Z tego co zauważyłem to w wakacje chyba nie ma nawet 10-ciu
kursów oczywiście w dni robocze.
michal1142
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 960
Dołączył: sobota, 29 grudnia 2007, 00:31
Lokalizacja: kołobrzeg

Re: Likwidacja PKS-ów coraz bardziej realna

Postprzez michal1142 » sobota, 22 września 2012, 21:04

W PKS Dzierżoniów kto był w zarządzie
busiarzom stop!!!
Jarkie
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 2303
Dołączył: sobota, 27 grudnia 2008, 19:17
Lokalizacja: Suwałki
Avatar użytkownika

Re: Likwidacja PKS-ów coraz bardziej realna

Postprzez Jarkie » niedziela, 23 września 2012, 13:54

[quote="zp"]Czy ktoś może wie ile kursów dziennie wykonuje PKS Miedzyrzec Podl. i ile mają autobusów,osób w firmie. Z tego co zauważyłem to w wakacje chyba nie ma nawet 10-ciu
kursów oczywiście w dni robocze.

Poza dniami nauki szkolnej PKS Międzyrzec Podlaski ma tylko 2 kursy do Lublina. Jeden jedzie z Międzyrzeca przez Parczew (oznaczenie UB i jest to jedyny autobus kursujący w weekendy, konkretnie w niedziele). Drugi kurs (F) to obieg Międzyrzec - Biała Podlaska - Lublin - Biała Podlaska- Międzyrzec.

Z oznaczeniem 'S' jest ok.40 par kursów (w tym 5 do Białej Podlaskiej i 1 do Radzynia Podlaskiego).
PKS Międzyrzec zapewnia też dowóz dzieci do szkół na terenie po zlikwidowanym PKS Biała Podlaska (gminy Biała Podlaska, Rokitno, Piszczac). Do tego celu oddelegowano na noclegi +/- 15 autobusów.

Wg TWB mają 41 autobusów, niemniej ich ilość może być mniejsza o kilka pojazdów.
pajaskolski
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1645
Dołączył: piątek, 13 lipca 2007, 20:56
Lokalizacja: Katowice

Re: Likwidacja PKS-ów coraz bardziej realna

Postprzez pajaskolski » piątek, 28 września 2012, 21:39

Dobrze, każdy z nas się z tym faktem zgodzi. Likwidacja stała się faktem. Ile więc mamy aktualnie PKS-ów w tradycyjnym brzmieniu? Nie zaliczany tu (chyba nie powinniśmy zaliczyć) PKS Tour Jelenia Góra, Podlasie Express, tudzież PKS Gliwice (bo to PKS Żary). Zaliczamy oczywiście PKS-y mikro typu Katowice czy Międzyrzec Podlaski, ale ciagle bedace i dajace rade :D

Do dzieła. Zacznę od "Ż"

PKS Żary
PKS Zgorzelec
PKS Wejherowo sie nie kwalifikuje bo to Pomorska Komunikacja Autobusowa...
michal1142
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 960
Dołączył: sobota, 29 grudnia 2007, 00:31
Lokalizacja: kołobrzeg

Re: Likwidacja PKS-ów coraz bardziej realna

Postprzez michal1142 » piątek, 28 września 2012, 23:20

Na pewno mamy PKS Świdwin, Koszalin, Szczecinek, Słupsk. Zaryzykowałbym stwierdzenie że i Szczecin i Stargard Szczeciński też mieszczą się w te formule. Zwłaszcza ten drugi, choć miejscami przypomina skansen. PKS Bytów też zaliczyłbym do dawnej elity plus Piła i oczywiście Poznań. Jako ciekawostkę podrzucę jeszcze KSK Poznań i to moze tyle z mojego regionu...
busiarzom stop!!!
Goszczyn
 
Posty: 115
Dołączył: poniedziałek, 14 września 2009, 17:06
Lokalizacja: Warszawa

Re: Likwidacja PKS-ów coraz bardziej realna

Postprzez Goszczyn » niedziela, 30 września 2012, 13:26

[quote="pajaskolski"]Dobrze, każdy z nas się z tym faktem zgodzi. Likwidacja stała się faktem. Ile więc mamy aktualnie PKS-ów w tradycyjnym brzmieniu? Nie zaliczany tu (chyba nie powinniśmy zaliczyć) PKS Tour Jelenia Góra, Podlasie Express, tudzież PKS Gliwice (bo to PKS Żary). Zaliczamy oczywiście PKS-y mikro typu Katowice czy Międzyrzec Podlaski, ale ciagle bedace i dajace rade :D

Do dzieła. Zacznę od "Ż"

PKS Żary
PKS Zgorzelec
PKS Wejherowo się nie kwalifikuje bo to Pomorska Komunikacja Autobusowa...

PKS-y w "tradycyjnym brzmieniu" z Mazowsza:
PKS Garwolin
PKS Gostynin
PKS Grodzisk Mazowiecki
PKS Grójec
PKS Kozienice
PKS Łosice
PKS Sokołów Podlaski
PKS Radom
PKS Warszawa
[url=http://www.grojec.pl]Powiat Grójecki[/url]
bartek_cz-wa
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 514
Dołączył: czwartek, 7 stycznia 2010, 01:05
Lokalizacja: Łódź
Avatar użytkownika

Re: Likwidacja PKS-ów coraz bardziej realna

Postprzez bartek_cz-wa » niedziela, 30 września 2012, 14:32

Z mojej okolicy to będą:
PKS Częstochowa
PKS Myszków
PKS Lubliniec
PKS Radomsko
PKS Łódź
PKS Wieluń
PKS Sieradz
anek
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1752
Dołączył: wtorek, 31 maja 2005, 23:17

Re: Likwidacja PKS-ów coraz bardziej realna

Postprzez anek » niedziela, 30 września 2012, 16:33

[quote="Goszczyn"]PKS-y w "tradycyjnym brzmieniu" z Mazowsza:
[...],
PKS Sokołów Podlaski,
[...],
PKS Warszawa.

A gdzie tam.
"Pamiętam przełom 88/89 - mam to przed oczami: kierowca Ikarusa jedzie - literkami ze smerfami wyklejony: 'Bogdan 607', puszki po napojach szoferkę zdobią"
pajaskolski
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1645
Dołączył: piątek, 13 lipca 2007, 20:56
Lokalizacja: Katowice

Re: Likwidacja PKS-ów coraz bardziej realna

Postprzez pajaskolski » niedziela, 30 września 2012, 17:13

No, PKS Warszawa się nie kwalifikuje, toż to Polonus.
FLOREK
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 628
Dołączył: wtorek, 12 stycznia 2010, 14:03
Lokalizacja: Siedlce

Re: Likwidacja PKS-ów coraz bardziej realna

Postprzez FLOREK » niedziela, 30 września 2012, 20:55

[quote="Goszczyn"][quote="pajaskolski"]Dobrze, każdy z nas się z tym faktem zgodzi. Likwidacja stała się faktem. Ile więc mamy aktualnie PKS-ów w tradycyjnym brzmieniu? Nie zaliczany tu (chyba nie powinniśmy zaliczyć) PKS Tour Jelenia Góra, Podlasie Express, tudzież PKS Gliwice (bo to PKS Żary). Zaliczamy oczywiście PKS-y mikro typu Katowice czy Międzyrzec Podlaski, ale ciagle bedace i dajace rade :D

Do dzieła. Zacznę od "Ż"

PKS Żary
PKS Zgorzelec
PKS Wejherowo się nie kwalifikuje bo to Pomorska Komunikacja Autobusowa...

PKS-y w "tradycyjnym brzmieniu" z Mazowsza:
PKS Garwolin
PKS Gostynin
PKS Grodzisk Mazowiecki
PKS Grójec
PKS Kozienice
PKS Łosice
PKS Sokołów Podlaski
PKS Radom
PKS Warszawa


pks sokołów to już cienko przednie trochi lepiej od siedlec bo siedleckie autobusy pks czesto nie wyjezdzają w trasy i pasażerowie są pozbawieni komunikacji sporo autobusów sprzedali już innym pksom np pare h9 ma pks łuków
LMP
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1369
Dołączył: czwartek, 28 lutego 2008, 01:08

Re: Likwidacja PKS-ów coraz bardziej realna

Postprzez LMP » niedziela, 30 września 2012, 22:29

Z Małopolski, a konkretnie dawne sądeckie chyba nic się nie ostało. Do wakacji można by było zaliczyć jeszcze Nowy Sącz. Na opolszczyźnie PKS Nysa, PKS Brzeg, PKS Strzelce Opolskie. Dolnośląskie to PKS Kłodzko, PKS Świdnica, PKS Dzierżoniów, PKS Oława.
anek
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1752
Dołączył: wtorek, 31 maja 2005, 23:17

Re: Likwidacja PKS-ów coraz bardziej realna

Postprzez anek » niedziela, 30 września 2012, 23:51

Świdnica to Jelonki.
"Pamiętam przełom 88/89 - mam to przed oczami: kierowca Ikarusa jedzie - literkami ze smerfami wyklejony: 'Bogdan 607', puszki po napojach szoferkę zdobią"
bratek
 
Posty: 102
Dołączył: środa, 7 marca 2007, 13:12
Lokalizacja: Starogard/Łódź

Re: Likwidacja PKS-ów coraz bardziej realna

Postprzez bratek » poniedziałek, 1 października 2012, 07:41

PKS Chojnice, powoli zwijające interes
PKS Człuchów
PKS Starogard Gdański w dobrej kondycji
PKS Elbląg
PKS Olsztyn
PKS Bydgoszcz
PKS Grudziądz

to tyle dodatkowo z północy

no i świętokrzyskie:
PKS Kielce, w likwidacji
PKS Starachowice
PKS Staszów
PKS Ostrowiec
PKS Busko-Zdrój

Lubuskie dodać trzeba
PKS Żary
PKS Nowa Sól
PKS Zielona Góra

Lubelskie:
PKS Chełm
PKS Biłgoraj
PKS Radzyń
PKS Puławy
PKS Łuków
PKS Wschód

Podkarpackie:
PKS Jarosław
PKS Rzeszów
PKS Przemyśl
PKS Krosno
PKS Jasno
PKS Leżajsk
PKS Stalowa Wola

Podlaskie:
PKS Białystok
PKS Suwałki
PKS Łomża
PKS Zambrów
PKS Siemiatycze

Łódzkie?:
PKS Opoczno
PKS Tomaszów
PKS Skierniewice
Następna strona
Odpowiedz