Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wraca para do Wolsztyna

inforail
29.06.2016 11:11
0 Komentarzy

Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail dziś w UrzędzieMarszałkowskim w Poznaniu pomiędzy Samorządem Województwa Wielkopolskiego,Powiatem Wolsztyńskim, Miastem Wolsztyn oraz PKP Cargo została podpisana umowa? akt założycielski w sprawie utworzenia i funkcjonowania instytucji kulturyParowozownia Wolsztyn.

Sygnatariuszami umowy byli: Marek Woźniak ? MarszałekWojewództwa Wielkopolskiego, Wojciech Jankowiak ? Wicemarszałek WojewództwaWielkopolskiego, Janusz Frąckowiak ? Starosta Wolsztyński, Piotr Krajewski ?Wicestarosta Wolsztyński, Wojciech Lis ? Burmistrz Wolsztyna oraz MaciejLibiszewski ? Prezes Zarządu PKP Cargo S.A.

?To bardzo ważne przedsięwzięciedla Wielkopolski. Ruch społeczny Parowozownia Wolsztyn ma licznych fanów nacałym świecie. Trudno się dziwić, bo to wspaniałe dziedzictwo kulturytechnicznej i kultury w ogóle. Chcemy je zachować, pielęgnować i rozwijać.Przed nowo powstałą instytucją stoi konkretny cel ? pozyskanie jak największejliczby pasażerów dla przewozów i rozwijanie swojej turystycznej oferty. W tejformule Parowozownia ma otwartą drogę do pozyskiwania dotacji np. na remontyobiektów muzealnych, choćby z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego czyz puli środków unijnych. My dziś, w gronie czterech podmiotów zapewniamy wkładw postaci solidarnych dotacji, na start.Liczymy na to, że ta instytucja będzie dynamicznie działała, nie generując dlanas dodatkowych kosztów? ? mówił Marszałek Marek Woźniak.

Historię wypracowywania optymalnej dla Parowozowni Wolsztynformuły funkcjonowania przypomniał Wicemarszałek Wojciech Jankowiak. ?Tofenomen, że pomimo zmian podyktowanych podstępem technicznym, poza utrzymaniemzabytkowej substancji prowadzimy także regularny ruch kolejowy. Ten jednakbędzie stopniowo wygaszany w kolejnych latach na rzecz pozyskiwania przez nowąinstytucję pasażerów ruchu turystycznego. Liczymy na samodzielność finansowątego podmiotu, deklarując 1 kosztów jego utrzymania do 2027 roku? ? powiedział.

?Dla nas to najlepsza forma reklamy ? ta kolej z początkuXIX wieku jest wciąż żywa. To świadectwo i najlepsza lekcja historiizorganizowana z myślą o naszych dzieciach, popularyzująca transport kolejowy,który jest najbezpieczniejszą formą przemieszczania się na świecie? ? dodał MaciejLibiszewski, Prezes PKP Cargo.

Głównym zadaniem powołanej instytucji kultury ParowozowniaWolsztyn będzie działalność turystyczno-rekreacyjna, tzn. organizowanie orazprowadzanie nadzwyczajnych i turystycznych przewozów pasażerskich zabytkowymtaborem z lokomotywą. Działalność obejmie również funkcjonowanie częściekspozycyjnej skansenu. ?Parowozownia Wolsztyn? ma przyczynić się doaktywizacji życia kulturowego, a w dalszej perspektywie do promocji iwzmocnienia wizerunku województwa wielkopolskiego jako regionu o dużejatrakcyjności turystycznej i edukacyjnej. Parowozownia stanie się takżeatrakcyjnym miejscem pracy i dalszego rozwoju zawodowego mieszkańców. Zgodnie z ustawą o organizowaniu iprowadzeniu działalności kulturalnej, współorganizatorzy parowozowni zapewniąjej środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej orazdo utrzymania obiektu, w którym działalność jest prowadzona. Środki na prowadzenie działalności, ustalonecorocznie w planie finansowym przez Parowozownię, będą zapewniane przez stronyw równych proporcjach – po 25 %. W celu umożliwienia rozpoczęcia działalnościprzez Parowozownię każda ze stron umowy przekaże Parowozowni w tym roku środkifinansowe w kwocie po 375 tys. zł. PKP CARGO SA, na mocy zawartej umowy,przekaże należące do parowozowni nieruchomościi środki ruchome ? w tym 32 lokomotywy parowe. Umowa została zawarta na czas nieoznaczony,jednak może zostać wypowiedziana przez każdą ze Stron dopiero po dniu 1stycznia 2027 r.

O tym, że Parowozownia Wolsztyn jest jednym znajważniejszych produktów turystycznych Wielkopolski i jednocześnie miejscempracy dla mieszkańców ziemi wolsztyńskiej mówił Janusz Frąckowiak, StarostaWolsztyński. ?Niewątpliwie Parowozownia Wolsztyn działająca odtąd w formuleinstytucji kultury przyczyni się do rozwoju naszego regionu? ? podkreślił.

Wojciech Lis, Burmistrz Wolsztyna wspominając zainteresowanie m.in. Japończykówtrakcją parową podsumował: ?Przed nami duże wyzwanie i szansa na świetnąpromocję zarówno Wolsztyna, jak i Wielkopolski i Polski w świecie?.

Przypomnijmy, w Wolsztynie znajduje się zabytkowa,ośmiostanowiskowa hala postojowa z zapleczem warsztatowym i obrotnicą z 1908roku, wieża wodna z roku 1907, zasiek węglowy z działającymi dźwigami donawęglania i żuraw wodny, a także nadal używane maszyny i urządzenia orazmuzeum ukazujące historię węzła i parowozowni. Ekspozycję uzupełnia zbiórsprzętu ratownictwa technicznego zgromadzonych w wagonie towarowym z 1911 roku.W Wolsztynie można podziwiać m.in. parowozy towarowe konstrukcjiniemieckiej oraz najcięższy parowóz zbudowany dla PKP Ty51-223 z roku 1957,produkcji Zakładów Cegielskiego w Poznaniu. Gamę parowozów uzupełnia kolekcjadwu – i trzyosiowych historycznych wagonów osobowych z lat 1909 ? 1930 orazróżnego rodzaju tabor specjalny ? pług odśnieżny z 1883 r,. parowóz bezogniowyz 1912 r., a także dźwig warsztatowy o napędzie ręcznym z 1913 roku.


Komentarze