Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Via Carpatia w TEN-T

infotrans
09.02.2018 15:34
0 Komentarzy

Resort infrastrukturyliczy, że szlak Via Carpatia uda się włączyć do bazowej Transeuropejskiej SieciTransportowej (TEN-T) jeszcze przed jej kolejną oficjalną rewizją, którazostała zaplanowana na 2023 r. – poinformował w rozmowie z PAP minister infrastrukturyAndrzej Adamczyk.

„Z tym (wpisaniem do bazowej sieci TEN-T – PAP) jestzwiązany szerszy dostęp do unijnych środków, z których będą mogły korzystaćwszystkie państwa już realizujące to przedsięwzięcie, a także te dopierorozpoczynające prace” – powiedział szef resortu infrastruktury.

„Liczę na to, że dzięki efektom prac naszego rządu, udasię wpisać Via Carpatię do sieci bazowej szlaków komunikacyjnych Europy. Niechciałbym deklarować, kiedy dokładnie to się stanie” – powiedział ministerAdamczyk.

„Mam jednak nadzieję, że będzie to przed 2023 rokiem,czyli jeszcze zanim nastąpi oficjalna rewizja Europejskiej Sieci Transportowej.Dzięki wcześniejszemu włączeniu całej Via Carpatii do sieci bazowej TEN-T,można by skorelować decyzję Komisji Europejskiej z nową perspektywą unijną idziałaniami państw, które realizują tę trasę” – dodał.

Adamczyk poinformował, że starania o włączenie Via Carpatiido sieci najważniejszych europejskich szlaków jest efektem porozumieniakilkunastu państw Unii Europejskiej, zwłaszcza tych położonych w jej częściwschodniej i południowej, a także sąsiadów zewnętrznych UE, takich jak Ukraina,Białoruś i Turcja, które wspierają ten projekt.

„Jestem przekonany, że ten efekt zostanie osiągnięty.Nie mogę jeszcze mówić o szczegółach, ale trwają bardzo zaawansowane rozmowy natemat wniosków kierowanych do Komisji Europejskiej przez inne państwaczłonkowskie UE, które potwierdzają konieczność wpisania tego szlaku w siećbazową” – podkreślił minister.

O realizacji Via Carpatii minister Adamczyk rozmawiał wczwartek z ministrem spraw zagranicznych i handlu Węgier Petrem Szijjarto.Ministrowie rozmawiali też o połączeniach kolejowych i o dyrektywie odelegowaniu pracowników w transporcie.

Adamczyk powiedział, że strona węgierska potwierdziławsparcie dla wpisania całego szlaku Via Carpatia w bazową sieć połączeńtransportowych Europy.

Minister zapowiedział, że w marcu br. odbędzie się trzeciakonferencja państw, które podpisały deklarację łańcucką ws. Via Carpatia. Wczasie tej konferencji do tej grupy przyłączyć się mają kolejne kraje:Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja i Serbia. Grupa tych państw lobbujeteż w Komisji Europejskiej, by wpisać ten szlak do bazowej europejskiej siecikorytarzy transportowych TEN-T.

Minister odpierał też pojawiające w niektórych mediachzarzuty, że polski rząd, w odróżnieniu do innych państw Unii Europejskiej, nierealizuje trasy Via Carpatia.

„Nic bardziej mylnego. Z około 730 km trasy Via Carpatia,które mają powstać w Polsce, do użytku oddano już 74 km. W budowie jest kolejne70 km. W przetargu jest 140 km, a w przygotowaniu do ogłoszenia przetargów jest445 km. Na początku tygodnia podkarpacki oddział GDDKiA podpisał umowę naopracowanie koncepcji programowej dla drugiego odcinka S19 od Rzeszowa wkierunku granicy ze Słowacją. Wkrótce rozstrzygnięcia przetargów na kolejne,bardzo trudne technicznie odcinki. Na tym odcinku powstaną 4 tunele o długościponad 6 km. Niebawem podpisujemy umowę na budowę kolejnych odcinków trasymiędzy Lublinem a Rzeszowem. Trzeba też pamiętać, że dopiero w lipcu 2017 r.,na mój wniosek zostały zabezpieczone środki na odcinki S19 na południe odRzeszowa i północ od Lublina. A każdy, kto bliżej interesuje się inwestycjamiinfrastrukturalnymi, wie, że przygotowanie inwestycji do ogłoszenia przetarguwymaga co najmniej kilku lat” – argumentował.

„Musimy pamiętać o tym, że powrót do koncepcji szlakułączącego północ i południe Unii Europejskiej, przebiegającego wzdłuż jejwschodniej granicy, nastąpił przed dwoma laty. Pierwotne plany ogłosił w 2006r. prezydent Lech Kaczyński, wtedy też pierwsze państwa złożyły deklaracjęprzystąpienia do tego projektu. Niestety poprzednie rządy całkowicie zarzuciłyprzygotowania do budowy tej trasy. W ubiegłym roku rząd Prawa i Sprawiedliwościzabezpieczył finansowanie na pełny przebieg Via Carpatii. Wcześniej tegofinansowania po prostu nie było. Pomimo tego, że budowa całego polskiegoodcinka Via Carpatii to koszt szacowany na ok. 30 mld zł, zakładamy, żenajpóźniej w 2025 roku pojedziemy pełną długością S19” – kontynuował ministerAdamczyk.

Zwrócił zarazem uwagę, że Via Carpatia poprzez odnogipołączy z południem Europy również porty Trójmiasta. „Droga ekspresowa S7z Trójmiasta do Warszawy jest już w znacznym stopniu wybudowana lub jest naetapie realizacji. Jedynie odcinek S7 na północ od Warszawy oczekuje na wydaniedecyzji środowiskowej. Natomiast droga ekspresowa S17 z Warszawy do Lublina,która będzie łączyła się z S7, jest na zaawansowanym etapie, pojedziemy nią podkoniec 2019 r. Dzięki temu, polskie porty uzyskają połączenie z południemEuropy” – wskazał.


Komentarze