Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autobusowa Polska powiatowa w akcji

infobus
28.05.2015 10:01
0 Komentarzy

Minione dni na stronie internetowej Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej obfitowały w kilka interesujących wstępnych ogłoszeń informacyjnych, czasami mniej, czasami bardziej treściwych. Na celownik bierzemy cztery powiaty ziemskie, które zdecydowały się na uruchomienie własnej komunikacji autobusowej. Wspólnym elementem wszystkim planów jest to, że samorządy prawdopodobnie z ostrożności planują zakontraktować przewozy na maksymalnie 3 lata. Przyjrzyjmy się im dokładnie.

Powiat gryfiński – 11 linii na 3 lata (2017- 2019)

19 maja br. Starostwo Powiatowe w Gryfinie poinformowało o zamiarze wyłonienia operatora, który będzie obsługiwał lokalne linie autobusowe. Postępowanie odbędzie się w trybie udzielenia koncesji. Taki sposób wyboru przewoźnika rekomenduje plan transportowy powiatu jako najkorzystniejszy. Dokument podkreśla nieco na wyrost, że to rozwiązanie nie rodzi żadnych konsekwencji finansowych dla samorządu. Tym samym wpisuje się to w dotychczasowy trend, w którym samorządy organizując lokalne linie autobusowe próbują ograniczyć lub wręcz uniknąć partycypacji w kosztach funkcjonowania komunikacji.
Jak czytamy w ogłoszeniu informacyjnym wybrany operator, a być może operatorzy będą posiadali prawo wyłączności na trasach objętych planem transportowym powiatu przez 3 lata, począwszy od 1 stycznia 2017 r. Ponadto z treści załącznika do ogłoszenia wynika, że koncesja będzie obowiązywała łącznie na 11 liniach komunikacyjnych o dosyć niskich częstotliwościach (od 1 do 5 par kursów bez względu na dzień tygodnia). Dodatkowo część z nich zostanie uruchomiona pod warunkiem partycypacji finansowej niektórych gmin. Z organizacyjnego punktu widzenia może skutkować to pewnymi trudnościami, np. przy uzgadnianiu taryfy biletowej czy konstrukcji rozkładu jazdy, kończąc na zbyt daleko idącej i niechcianej ingerencji w działalność koncesjonariusza. Dokładne dane zakładające minimalną pracę eksploatacyjną oraz ilość kursów zawiera załącznik do ogłoszenia, który jest wycinkiem wariantu minimum” z planu transportowego. Zamieszczamy go poniżej oraz mapę ilustrującą przebieg połączeń.

A) Połączenia wraz z zakładaną ilością kursów -> http://bip.gryfino.powiat.pl/oglosz/komunikaty/2015-05-19_km/siec.pdf 

B) Planowana siatka połączeń zilustrowana na mapie (strona 156 planu transportowego) -> http://bip.gryfino.powiat.pl/uchwrada/2014285/zalacznik_nr_1.pdf

Ponadto plan transportowy powiatu gryfińskiego pokrótce charakteryzuje sytuację finansową PKS Szczecin oraz PKS Myślibórz. W dokumencie możemy przeczytać dosyć ogólnikowe wskazówki, jakie działania powinni podjąć obie spółki w celu zbilansowania działalności. Można zatem podejrzewać, że to pomiędzy tymi firmami rozegra się walka o podział lub też całości obsługi linii komunikacyjnych objętych postępowaniem.

Powiat radomszczański – przetarg na 19 linii w 2016 r.

22 maja Starostwo Powiatowe w Radomsku opublikowało ogłoszenie informacyjne o zamiarze przeprowadzenia przetargu nieograniczonego na trzyletnią obsługę (również począwszy od 1 stycznia 2017 r.) 19 linii autobusowych. Wszystkie są dokładnie wymienione w dokumencie, zaś ich przebieg ilustruje mapa na stronie 96 planu transportowego (http://bip.radomszczanski.pl/res/serwisy/bip-pzradomsko/komunikaty/_007_423055.pdf). I właśnie tam poszukamy więcej szczegółów.

Po lekturze dokumentu pojawia się jeden dosyć istotny wniosek. Mianowicie, że skoro samorząd przewiduje przeprowadzenie przetargu to tym samym zamierza przeznaczyć jakiekolwiek środki budżetowe na funkcjonowanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej. W efekcie zdecydowano się na jeden z 2 wariantów finansowania przewozów. Który dokładnie, przekonamy się jak tylko poznamy budżet powiatu na przyszły rok oraz kiedy rozpocznie się procedura zakupowa. Zagadką natomiast pozostaje forma, jaką przybierze kontrakt z wybranym przewoźnikiem. Logika jednak każe sądzić, że będziemy mieli do czynienia z umową typu netto. W konsekwencji wielkość dotacji oraz dosyć krótki okres obowiązywania umowy będą determinowały kształt wymagań, jakie powiat postawi przewoźnikom, którzy zdecydują się powalczyć o to zlecenie. Samorząd przeprowadzenie przetargu przewidział na maj w przyszłym roku.

Dębicko-Ropczycki Obszar Funkcjonalny – koncesje, ale na ilu liniach?

Jeżeli możemy mówić, że wyłanianie operatora lokalnych przewozów autobusowych na poziomie powiatu czy województwa w trybie koncesji jest ostatnio trendem to z pewnością plany Starostwa Powiatowego w Dębicy się w to idealnie wpisują. W opublikowanym 21 maja ogłoszeniu informacyjnym nie znajdziemy zbyt wielu szczegółów. Wiemy tylko tyle, że za wykonanie planu odpowiada starosta oraz, że koncesja zostanie udzielona na okres od 1 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2019 r. W planie transportowym Dębicko-Ropczyckiego Obszaru Funkcjonalnego, który opracowano na potrzeby powiatów dębickiego i ropczycko-sędziszowskiego na stronie 87 znajduje się co prawda mapa sieci, na której samorząd planuje powierzyć wykonywanie przewozów. Brak jednak informacji na temat rozgraniczenia na konkretne linie komunikacyjne, nie ma także informacji odnośnie minimum założeń dla rozkładów jazdy oraz partycypacji w kosztach funkcjonowania systemu. Tym samy ciężko trafić w choćby część założeń lokalnego samorządu. Jedyne co się rzuca w oczy to fakt, że być może mamy do czynienia z porozumieniem powiatów. Byłoby to pewne novum w omawianej kwestii. Tak więc tym bardziej warto przyjrzeć się bliżej planom, które chce zrealizować powiat dębicki, być może nie tylko w swoim imieniu.

Powiat nowodworski – umowa z PKS Elbląg przez 2 lata

Kolejny samorząd, który również planuje się zmierzyć z próbą zorganizowania komunikacji autobusowej na podległym mu terenie jest Starostwo Powiatowe w Nowym Dworze Gdańskim. Z opublikowanego 26 maja ogłoszenia wynika, że powiat chce zorganizować transport publiczny na 11 liniach autobusowych. W tym przypadku jednak wiemy już, kto będzie operatorem tych połączeń. Przez 2 lata, począwszy od 1 stycznia 2017 ich obsługą zajmie się PKS Elbląg. Jako, że powiat oszacował, że w ciągu roku praca eksploatacyjna nie przekroczy 300 000 wzkm lub wartość zakontraktowanych usług jest mniejsza niż 1 000 000 euro  to możliwe jest bezpośrednie udzielenie zamówienia. Dodatkową przesłanką jest zawarcie umowy na czas nie dłuższy,
niż 3 lata w sytuacji, kiedy samorząd nie ma uchwalonego planu transportowego. W przypadku powiatu nowodworskiego wszystkie trzy przesłanki są spełnione. W tej sytuacji wybór PKS Elbląg jako operatora tych połączeń nie powinien budzić wątpliwości. Na tamtejszym rynku jest to jeden z nielicznych, jeżeli nie jedyny przewoźnik, który dysponuje odpowiednim potencjałem by wykonać to zamówienie. Zagadką natomiast pozostaje co będzie po 31 grudnia 2018 r., nie wiadomo również jaką formę przybierze umowa starostwa z przewoźnikiem. Czasu jest jednak sporo by samorząd zdecydował, w którym kierunku pójść. Nie mniej skoro zamieszkały przez tak małą ilość osób powiat decyduje się na w ogóle próbę uruchomienia komunikacji należy bardzo pozytywnie ocenić. Czas pokaże jakie efekty da ten 'trening’.

Pierwsze oceny

Ostatnie dwa miesiące pokazały, że zaczyna coś się dziać w gałęzi przewozów, która do tej pory była traktowana po macoszemu. Jaki jest stan finansów publicznych każdy doskonale wie. W tej sytuacji udzielanie koncesji na przewozy przez samorządy na szczeblu powiatowym oraz wojewódzkim wydaje się być naturalną koniecznością w trosce o minimalizowanie wydatków na służbę publiczną. Jednak wiąże się to z ryzykiem oddania operatorowi zbyt dużej swobody w zakresie realizacji przewozów oraz polityki taryfowej, co w efekcie może uczynić samorządy czysto teoretycznymi organizatorami komunikacji. Szeroko stosowany na brytyjskiej kolei model koncesyjny nie sprawdził się, w Polsce z racji na dosyć niestabilną politykę transportową również może się to nie udać. Warto wobec tego się zastanowić czy ten mechanizm kontraktowania przewozów jest optymalny w naszych warunkach. W omawianych czterech  przypadkach, aż dwa samorządy decydują się iść na teoretycznie najbezpieczniejszą metodę. Czy skuteczną? To pokażą najbliższe lata, które należy potraktować jako wytężony okres prób i dokładnych obserwacji.

Komentarze