Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

GZM pomaga gminom. Transportowo

infotrans
19.02.2018 07:10
0 Komentarzy

Fundusz Solidarności Górnośląsko-ZagłębiowskiejMetropolii ma wspierać inwestycje najsłabszych gmin Metropolii, zmniejszając różnicew rozwoju poszczególnych jej członków. Jego środki w tym roku określonowstępnie na 60 mln zł.

Podczas grudniowej sesji zgromadzenia metropolii tworzący jąsamorządowcy przyjęli m.in. budżet na 2018 r. i wieloletnią prognozę finansowąna lata 2018–2023. W tegorocznym budżecie na inwestycje i zakupy inwestycyjneprzewidzieli ponad 130 mln zł. 100 mln zł z tej kwoty zabezpieczono jakodotacje celowe na dofinansowanie zadań inwestycyjnych gmin członkowskich.

Była to realizacja wcześniejszych zapowiedzi utworzeniametropolitalnego Funduszu Solidarności. Zgodnie z jego założeniami samorządy wpodokręgach metropolii miały wypracować listy inwestycji pod kątemdofinansowania z funduszu do końca stycznia – na razie do łącznej kwoty 60 mlnzł. Do 5 lutego uzgodnione listy inwestycji trafiały do zarządu Metropolii.

Jak wynika z opublikowanego przed piątkową sesjązgromadzenia Metropolii projektu uchwały ws. udzielenia pomocy finansowejgminom GZM, dofinansowanych teraz zostanie łącznie 56 zgłoszonych przez nieprojektów inwestycyjnych.

Bieruń dostanie 1,33 mln zł na m.in. parkingi i rowermetropolitalny oraz drogę do terenów inwestycyjnych, Bojszowy – 1,33 mln zł dodokumentacji dwóch dróg i kanalizacji, przebudowy drogi budowy oświetlenia.

Bytom otrzyma 6,02 mln zł na przebudowę ul. Katowickiej iskrzyżowania ul. Wrocławskiej z Reja, Chełm Śląski na rozbudowę drogi – 1,33mln zł, Chorzów dostanie 1,8 mln zł do przebudowy rynku, Gierałtowice – 2 mlnzł do chodnika i rozbudowy drogi. Do Imielina trafi 1,33 mln zł na centrumprzesiadkowe, do Knurowa – 2 mln zł na przebudowę dwóch ulic, Kobiór otrzyma1,34 mln zł do budowy centrum przesiadkowego.

Lędziny dostaną 1,34 mln zł do siedmiu przedsięwzięćzwiązanych z drogami, oświetleniem i termomodernizacją, Łaziska Górne – 1,33mln zł na „Centrum Frajdy Ogrodowa”, Mikołów – 1,33 mln zł na dokumentacjęprzebudowy ulicy, Mysłowice- 2 mln zł na przebudowę ul. 3 Maja. Ożarowice majądostać 204 tys. zł na bezpieczeństwo na drogach, a Piekary Śląskie – 2,6 mln złna przebudowę skrzyżowania ul. Podmiejskiej z drogą nr 911 (to początekpółnocnej obwodnicy Bytomia) i budowę drogi do ul. Szybowej w Radzionkowie.

Na sześć projektów drogowych 2 mln zł dostaną Pilchowice,podobna kwota na przebudowę mostu nad Kanałem Gliwickim trafi do Pyskowic. RudaŚląska otrzyma 1,8 mln zł na przebudowę ul. Piastowskiej, Rudziniec – 2 mln złna cztery projekty drogowe, Siemianowice Śląskie – 3,2 mln zł na nowepołączenie ul. Zwycięstwa i Michałkowickiej, a Sośnicowice – 2 mln zł na trzynowe drogi.

Blisko 430 tys. zł ma trafić do Świerklańca na przebudowędrogi i dokumentację budowy chodnika wzdłuż drogi do Orzecha. Do Świętochłowictrafi 3,2 mln zł na przebudowę ul. Harcerskiej i modernizację oświetlenia.Tarnowskie Góry mają otrzymać 2,19 mln zł na zakup gruntów pod rozbudowęcentrum przesiadkowego, Wyry 1,34 mln zł na przebudowę dróg, a Zbrosławice –blisko 570 tys. zł na przebudowę drogi w Ziemięcicach.

Fundusz ma wspierać do maksymalnego poziomu 85 proc.projekty rozwojowe gmin członkowskich – mniejsze, niż realizowane na szczeblucałej metropolii, przez nią samą czy w partnerstwie z gminami, lecz nadalprzede wszystkim o charakterze ponadlokalnym. Środki będą trafiały do gmin napodstawie umów zawieranych z GZM.

Fundusz ma preferować m.in. projekty, które mają jużzapewnione finansowanie zewnętrzne,. W ten sposób Fundusz ma spełniać oczekiwaniamałych gmin, które wobec często napiętej sytuacji finansowej miewają problemy ztzw. wkładem własnym do projektów unijnych.

W grudniu ub. roku zarząd GZM zaproponował, aby projektyfinansowane z Funduszu dotyczyły przede wszystkim rozwoju infrastrukturytransportowej i zrównoważonej mobilności – w zgodzie ze StrategiąOdpowiedzialnego Rozwoju. Zgodnie z założeniem Funduszu co roku jego wartość mabyć zmniejszana na rzecz realizacji dużych projektów strategicznych.


Komentarze