Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kongres UITP 2015: Elektrobus Volvo [FILM]

infobus
08.06.2015 16:23
0 Komentarzy

Podczas otwartej dzisiaj Wystawy i Kongresu UITP w Mediolanie, Volvo Buses pokazało swój pierwszy w pełni elektryczny autobus koncepcyjny. ??Ten najnowszy pojazd uzupełnia naszą ofertę w zakresie elektromobilności. Obejmuje ona obecnie autobusy o napędzie hybrydowym Volvo 7900 Hybrid, elektryczno-hybrydowym Volvo 7900 Hybrid Electric i w pełni elektrycznym, co umożliwia elastyczne dopasowanie produktów do rozmaitych form zrównoważonej strategii mobilności miasta ? powiedział Hakan Agnevall, prezes Volvo Buses, dodając: -?Ten szybki rozwój naszej oferty opiera się determinacji Volvo, aby pomóc rozwiązać jedno z największych wyzwań jakie stoi przed ludzkością: zrównoważony rozwój środowiska. Wierzymy, że jedną z najbardziej podstawowych potrzeb społeczeństwa są czyste i ciche środki transportu publicznego, które umożliwią nam wspólną podróż w kierunku zrównoważonej przyszłości.?

Warto dodać, że elektryczna oferta Volvo obejmuje nie tylko same pojazdy, ale także kompletne systemy w zakresie infrastruktury. To tak zwana oferta ?pod klucz? , która w praktyce oznacza, że klient jeździ autobusami, a Volvo Buses dba o resztę. Dzięki sojuszowi z takimi potentatami jak Siemens i ABB, szwedzka firma jest w stanie zaoferować kompleksowe rozwiązania w zakresie infrastruktury elektrycznej, w tym także inteligentnego ładowania. Trzecim fundamentem strategii Volvo jest lobbing na rzecz otwartych interfejsów ładowania, które pozwala klientom korzystać z autobusów także od innych producentów.

W przeciwieństwie do autobusów hybrydowych Volvo, pierwszy elektryczny pojazd tej marki jest jeszcze konstrukcją koncepcyjną. Ponadto ma mniejszą długość – 10,7 m, czyli ponad metr mniej niż standardowy autobus. Mimo to elektrobus może przewozić do 86 pasażerów, a tak spore zdolności przewozowe zapewniło m.in. umieszczony centralnie fotel kierowcy. Co ważne, w autobusie oprócz napędu zastosowano także wiele innowacyjnych rozwiązań. Przykładowo do pojazdu można szybko i wygodne wejść, jak i z niego wyjść dzięki szerszym drzwiom z niskim wejściem pośrodku autobusu. W tej części pojazdu znajduje się również obniżona, płaska podłoga, która ułatwia podróż pasażerom z wózkami dziecięcymi lub osobom poruszającym się na wózkach  inwalidzkich.

Generalnie celem projektantów Volvo było nadanie autobusom nowoczesnego wyglądu i zapewnienie przyjaznej atmosfery w podróży. Wnętrze jest jasne i przestronne, a umieszczone w pojeździe gniazdka pozwalają pasażerom na ładowanie telefonów komórkowych. W autobusie działa też Wi-Fi. ??To nasza wizja, jak powinno wyglądać podróżowanie autobusem, czyli pasażerowie powinni wykorzystuj czas spędzony na pokładzie konstruktywnie, a sam proces wsiadania i wysiadania jest maksymalie uproszczony” – mówi Dan Frykholm, dyrektor projektu w Volvo Buses. ??Aby stworzyć ciepły i przestronny klimat wnętrza, wykorzystaliśmy biały, akrylowy sufit z ukrytym oświetleniem. Pozostałe elementy zostały pomalowane w odcieniach zieleni. Kolory i wzory są dość stonowane, ale jeśli przyjrzeć się bliżej zauważymy, że zadbano o najdrobniejsze szczegóły. Nawet wybór materiału tapicerki może wzmocnić doświadczenie ekologicznej podróży i dlatego wykonano ją z czystej wełny. Jest ona trwała i naturalna, a dodatkowo atrakcyjna dla oka i wygodna do siedzenia. Ogrzewa, gdy jest zimno i chłodzi gdy jest gorąco. Co więcej, jest też praktyczna i odpycha zarówno wilgoć, jak i brud. To rewelacyjne rozwiązanie – szczególnie w kontekście zrównoważonego transportu.? Tapicerkę dla potrzeb elektrobusu Volvo wykonała firma Bogesunds w Ulricehamn, która posiada wieloletnie doświadczenie w opracowywaniu wyrobów włókienniczych, zwłaszcza dla przemysłu motoryzacyjnego.

{https://www.youtube.com/watch?v=_TxY3wTp1lE}

Jak podkreśla producent, zużycie energii elektrycznej w najnowszym autobusie jest o 80 procent niższy niż w podobnych konstrukcjach z silnikiem diesla. Uruchomienie produkcji seryjnej elektrobusów Volvo zaplanowane zostało na rok 2017. Obecnie nowy autobus elektryczny Volvo jest testowany w regularnym ruchu w Göteborgu w Szwecji. To element wspólnego przedsięwzięcia wielu firm (m.in. Volvo Group, Chalmers, Szwedzkiej Agencji Energii, Regionu Västra Götaland, Västtrafik, KEOLIS, miasta Göteborg, Göteborg Energi, Lindholmen Science Park i Johanneberg Science Park), które ma pokazać, że już są dostępne innowacyjne rozwiązania dla zrównoważonego transportu publicznego. W tym teście wezmą udział trzy autobusy elektryczne i siedem pojazdów hybrydowych marki Volvo , które na trasie nr 55 przewozić będą pasażerów pomiędzy kampusami Lindholmen i Chalmers a centrum Göteborga. Na krańcówkach pojazdy będą ładowane poprzez szybkie ładowarki (pantograf), wykorzystujące prąd z odnawialnych źródeł energii elektrycznej.

Stoisko Volvo na Wystawie UITP Mediolan 2015

Komentarze