Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W Bytomiu powstanie nowoczesne centrum przesiadkowe

infotram
26.01.2015 09:54
0 Komentarzy

Byto

m doczeka się węzła przesiadkowego na miarę XXI wieku. Miasto ogłosiło właśnie przetarg na dokumentację projektową inwestycji. mskie centrum przesiadkowe to tylko jeden z elementów gigantycznego unijnego projektu, który sprawi, że mieszkańcy Śląska będą w komfortowych warunkach korzystać z transportu publicznego.Na poprawę transportu miejskiego na Śląsku Unia Europejska przeznacza 1 miliard 377 milionów zł. w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Z tej puli m może wykorzystać ponad 78 milionów zł. Z kolei organizatorzy komunikacji zbiorowej przygotowują też swoje projekty uzupełniające, a o pieniądze na ten cel będą ubiegać się z krajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wynikiem tego będzie dogodna siatka połączeń między miastami różnymi środkami transportu (autobus, tramwaj, kolej), zbieżne rozkłady jazdy i nowe autobusy i tramwaje.To dla nas ogromna szansa –mówi Andrzej Panek, wiceprezydent mia. Z jednej strony narzekamy na zatłoczone ulice, korki w godzinach szczytu, a z drugiej zachęcamy ludzi do tego, by korzystali z komunikacji publicznej. Bez dogodnej możliwości przesiadki i znacznego zwiększenia jakości i wygody podróżowania oraz zintegrowanych rozkładów jazdy będzie to niemożliwe. Dziś organizacja i jakość transportu publicznego pozostawiają wiele do życzenia. Żeby stworzyć ludziom odpowiednie warunki do przemieszczania się w ramach całej aglomeracji, samorządy oraz organizatorzy komunikacji zbiorowej muszą zainwestować.Wszystkie wyżej wymienione działania mają być realizowane w ramach priorytetu inwestycyjnego 4e, zapisanego w umowie partnerstwa jako promowanie strategii niskoemisyjnych dla wszystkich rodzajów terytoriów, w szczególności dla obszarów miejskich, w tym wspieranie multimodalnej mobilności miejskiej i działań adaptacyjnych mających oddziaływanie łagodzące na zmiany klimatu.W 2013 roku włodarze wszystkich gmin Subregionu Centralnego uznali za pilne, by projektem integrujących i obejmującym swym zasięgiem cały obszar aglomeracji była sieć zintegrowanych centrów przesiadkowych z punktami park and ride oraz bike and ride. Pod uwagę wzięto zły stan dróg, rosnące natężenie ruchu samochodowego, alarmujące wskaźniki dot. zanieczyszczenia powietrza naszego regionu oraz z roku na rok pogarszający się stan transportu publicznego w aglomeracji. Będzie to odpowiedź na problemy komunikacyjne i krok naprzód, by dogonić w tym zakresie inne europejskie miasta –mówi Andrzej Panek.Mieszkańcy aglomeracji śląskiej przemieszczają się pomiędzy miastami dojeżdżając do pracy, szkoły czy na uczelnię. Według wyliczeń do Katowic codziennie dojeżdża: z Sosnowca 8,6 tys. osób, z Chorzowa 5,7 tys. osób, a z mia –3,8 tys. osób. Z Zabrza do Gliwic codzienne dojazdy to 5,2 tys. osób. To tylko niektóre przykłady. m znajduje się na szóstym miejscu w kraju jako gmina z największą liczbą wyjeżdżających do pracy –18,56 tys. osób. Przed miem znalazły się jedynie Kraków (30,82 tys.), Warszawa (26,30 tys.), Poznań (25,64 tys.), Sosnowiec (21,96 tys.) i Łódź (19,41 tys.). Z ogólnej liczby pracujących w miu w 2011 r. (32,56 tys. osób) do pracy dojeżdża ok. 57%, co pozwala stwierdzić, że większość bytomian była zatrudniona poza miastem.Kolejną istotną kwestią jest zanieczyszczenie środowiska przez spaliny samochodów. W korkach, które ciągną się do zakładów pracy, czy centrów handlowych widać, że na jeden samochód, przypada jedna osoba. Tylko wówczas, kiedy przesiądziemy się z samochodów na rowery i do dobrze zorganizowanego transportu zbiorowego, powietrze stanie się bardziej czyste (jak na przykład w Danii).Centrum przesiadkowe przy placu Wolskiego w miu będzie integrowało kilka środków transportu: kołowy oraz szynowy-kolejowy, tramwajowy i kolej wąskotorową –zaznacza Lucjan Goczoł, kierownik Referatu Planowania Strategicznego i Funduszy Unijnych UM. Nie dysponujemy obecnie dworcem, który mógłby w komfortowych warunkach umożliwić pasażerom sprawne i bezpieczne przemieszczanie pomiędzy różnymi miastami. W wielu europejskich krajach ludzie mogą dojechać do centrów przesiadkowych samochodem, albo rowerem, zostawić tam pojazdy i udać się w dalszą podróż pociągiem, autobusem, albo tramwajem.Zgodnie ze Strategią Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Subregionu Centralnego, centra przesiadkowe mają powstać jeszcze m.in. w: Chorzowie, Czeladzi, Gliwicach, Imielinie, Katowicach (tam zbudowane zostaną aż 4 węzły!), Knurowie, Mysłowicach, Piekarach Śląskich, Pyskowicach, Rudzie Śląskiej, Siewierzu i Świętochłowicach. Łącznie w Subregionie Centralnym do roku 2023 ma ich powstać 62.m zrobił już pierwszy krok –Miejski Zarząd Dróg i Mostów ogłosił przetarg na dokumentację projektową. Według założeń, prace mają rozpocząć się po otrzymaniu pozwoleń na realizację inwestycji – w trzecim, albo czwartym kwartale 2016 roku, a zakończenie budowy węzła przesiadkowego planowane jest pod koniec 2018 roku.Centrum przesiadkowe będzie skomunikowane również z mską Centralną Trasą Północ-Południe –dodaje Izabela Domogała, naczelnik Wydziału Strategii i Funduszy Europejskich UM. Trzeba pamiętać, że to są działania kompleksowe. Przygotowujemy się do rewitalizacji centrum miasta w ramach Obszaru Strategicznej Interwencji, a budowa obwodnicy, jak i przebudowa układu komunikacyjnego przy placu Wolskiego, wzmocni działania rewitalizacyjne. Pozwoli to na znaczne ograniczenie ruchu samochodowego w ścisłym centrum. Zyskają na tym piesi i rowerzyści, a także mieszkańcy, którzy odzyskają miejsca parkingowe w miejscach zamieszkania. Zwiększenie ruchu pieszych to większa liczba potencjalnych klientów dla przedsiębiorstw handlowo-usługowych, a zatem ich rozwój i nowe miejsca pracy.

Komentarze