Szybki tramwaj w Szczecinie na finiszu
infotram
13.04.2015 17:25
0 Komentarzy
Goto
wy jest już pierwszy odcinek linii Szybkiego Tramwaju w Szczecinie, od Basenu Górniczego do pętli pośredniej Turkusowa. Konsorcjum firm Szybki Tramwaj Sp. z o. o. i STRABAG Sp. z o. o., 11 kwietnia br. zakończyło prace przy jego budowie. Realizacja inwestycji trwała 24 miesiące, w całości finansowana była przez wykonawcę i kosztowała 165 mln zł brutto. W ramach kontraktu zbudowane zostało 4-km podwójne torowisko wraz z kompletną nowoczesną infrastrukturą techniczną umożliwiającą zdalne sterowanie urządzeniami torowymi. Ponadto wykonała sieć trakcyjną o długości 8,2 km, wykop obudowany (789 m), estakady nad ulicą Hangarową (66 m), wiadukt i kładkę technologiczną w ciągu ulicy Batalionów Chłopskich (17 m), a także kładkę – przystanek Lotnisko (75 m). Do zadań Wykonawcy należało również wybudowanie tunelu dla pieszych pod torami tramwajowymi wraz z pochylniami dla osób niepełnosprawnych oraz tunelu dla pieszych pod istniejącą linią tramwajową pomiędzy stacjami Szczecin Zdroje Oleszna –Szczecin Dąbie. Przebudowano także wiele sieci branżowych, takich jak sieć kanalizacji deszczowej o łącznej długości 2,5 km, kanalizacji sanitarnej w ciągu ulic Batalionów Chłopskich, Bagiennej i Hangarowej, urządzeń wodno-melioracyjnych, sieć elektroenergetyczną oświetlenia ulicznego w ulicy Hangarowej i Batalionów Chłopskich, gazową niskiego i średniego ciśnienia, sieć cieplną, wykonaną z rur preizolowanych w technologii bezkanałowej oraz sieć teletechniczną i teleinformatyczną. Jak powiedział PAP Łukasz Kolasa z biura prasowego Urzędu Miasta w Szczecinie, umowa przewidywała, że zasadnicze prace na budowie powinny zakończyć się 11 kwietnia i tak się stało. Teraz m.in. nadzór budowlany dokona odbioru inwestycji. Może to potrwać kilka tygodni, ale plany są takie, by tramwaj ruszył najwcześniej pod koniec II kwartału tego roku – dodał. Jednym z najtrudniejszych przedsięwzięć związanych z inwestycją była translokacja Willi Gruneberga, zlokalizowanej przy ulicy Batalionów Chłopskich 61. Wpisany do rejestru zabytków budynek musiał zostać przesunięty o 45 metrów, ze względu na jego kolizję z nowobudowaną inwestycją SST. STRABAG wykonał przestrzenną inwentaryzację laserową istniejącej bryły budynku, zaś przy współpracy z należącym do Grupy Zentrale Technik z Wiednia, opracował projekt technologiczny translokacji willi w nowe miejsce, na nowe fundamenty. Operacja przesuwania trwała 15 godzin ze średnią prędkością przesuwu 3 m/h. Następnie ustawiono budynek na odpowiednich rzędnych i wykonano podlewkę betonową łączącą strop nad piwnicą ze ścianami fundamentowymi. – Jak zawsze oddajemy do dyspozycji całego społeczeństwa nasze kompetencje, siłę, wiedzę oraz doświadczenie koncernu. Realizacja inwestycji Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, w tym operacja przemieszczenia Willi Gruneberga, wymagała od nas zastosowania wielu niekonwencjonalnych rozwiązań technicznych i organizacyjnych. Dlatego z wielką satysfakcją zakończyliśmy zrealizowane przez STRABAG przedsięwzięcie, które na pewno przyczyni się do zmniejszenia czasu dojazdu mieszkańców zarówno do centrum miasta, jak i nieopodal położonych dzielnic. Warto także podkreślić, że dzięki bardzo dobrej sytuacji finansowej Grupy Strabag, w porozumieniu z bankiem PKO BP byliśmy w stanie wziąć na siebie cały ciężar finansowania budowy przez cały okres realizacji, tj. przez dwa lata, bez angażowania środków publicznych –mówi Wojciech Trojanowski, członek zarządu STRABAG Sp. z o. o. Budowa pierwszego etapu Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju to krok w stronę nowego bezkolizyjnego połączenia tramwajowego w Szczecinie, łączącego prawo- i lewobrzeżną część miasta. Konsorcjum inwestycję zrealizowało ze środków własnych, które miasto zwróci po oddaniu SST do użytkowania. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Linia turystyczna ponownie wyrusza na szczecińskie ulice
Kontraktyza darmo
05.08.2023
Modertrans wygrywa w Poznaniu
03.07.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Nocne prace torowe na ulicy Wielickiej w Krakowie
Kontraktyza darmo
17.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Od 30 grudnia sporo zmian w kursowaniu Tramwajów Śląskich
Pasażerza darmo
30.12.2023
W Poznaniu na przystanku tramwajowym Kórnicka pojawił się biletomat
Pasażerza darmo
18.12.2023
Linia 38 pojedzie na skróconej trasie w Bytomiu
Pasażerza darmo
29.11.2023
Poznań wydłużył linie tramwajowe. Ułatwienia na Wszystkich Świętych
Pasażerza darmo
28.10.2023
Więcej z Działu Prawo
Na żądanie pasażera i poza przystankiem. MPK Kraków mówi stanowcze nie!
Prawoza darmo
30.12.2023
Próbował wepchnąć inne osoby pod pociąg metra. Szuka go Policja
Prawoza darmo
08.12.2023
Sprawca wypchnięcia z tramwaju w Rudzie Śląskiej zatrzymany
Prawoza darmo
24.11.2023
Prokuratura wszczęła dochodzenie ws. zderzenia krakowskich tramwajów
Prawoza darmo
20.05.2022
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Wrocław: Konstale całkiem nie znikną
20.02.2024
MPK Wrocław wymienia zwrotnice. Tramwaje na objazdach
Przewoźnicyza darmo
26.01.2024
Dwie linie tramwajowe MPK Kraków zmieniają trasy
Przewoźnicyza darmo
04.01.2024
Linia nr 14 MPK Łódź wraca na swoją trasę. Od kiedy?
Przewoźnicyza darmo
27.12.2023
MPK Poznań po raz ostatni obsłuży dziś tramwajową linię 24
Przewoźnicyza darmo
23.12.2023
Jak pojadą Tramwaje Szczecińskie w Wigilię? Poznaliśmy szczegóły
Przewoźnicyza darmo
20.12.2023
Kolejne „nowe” tramwaje w MPK Łódź
12.12.2023
Poznań uruchomił linię tramwajową nr 24. Popołudniowo-wieczorną
Przewoźnicyza darmo
27.11.2023
Więcej z Działu Producenci
Trwa budowa nowych tramwajów dla Bydgoszczy; ZDMiKP sprawdza postępy
Producenciza darmo
15.06.2023
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022
Wózki manewrowe ZAGRO odpowiedzią na nowe wymagania bezpieczeństwa
Producenciza darmo
02.09.2022
Komentarze